2020-06-08, 18:44
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Utan att nämna de positiva effekterna på den globala uppvärmningen, motståndet mot högerpopulism och stödet för BLM? Ny i gamet, tydigen...
Har redan klassat den som den bästa hypotesen hittills:

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
2020-06-08, 18:47
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
IHME har i sin prognos en andra topp inom sjukvården till mitten av juni och dödstalen något senare. Och det finns ingen tydligt nedåtgående trend i deras prognos som sträcker sig fram till 4 augusti utan det går upp och ner.

http://covid19.healthdata.org/sweden
Den modellen ska man ta med en rejäl nypa salt. Spådde innan justering 40,000 avlidna i Sverige för ett tag sen. Nu spår de att vi kommer att vara kvar på samma nivå trots att nyckeltalen faller? Såklart inte omöjligt, men man skulle gärna vilja veta vad de bygger detta på.
Citera
2020-06-08, 18:50
Medlem
Citat:
IHME har i sin prognos en andra topp inom sjukvården till mitten av juni och dödstalen något senare. Och det finns ingen tydligt nedåtgående trend i deras prognos som sträcker sig fram till 4 augusti utan det går upp och ner.

Kan dem inte bara lägga ner den där sidan? Vi skulle ha 40 000 döda svenskar 1:a Maj. Gick ju bra.
Citera
2020-06-08, 18:55
Bannlyst
En tysk studie från universitetet i Mainz visar att maskerna hjälper för att hindra smittspridningen

Källa

https://m.bild.de/news/inland/news-inland/coronavirus-live-ticker-news-aktuell-studie-maske-schuetzt-vor-infektion-mit-dem-virus-70411946.bild Mobile.html
Citera
2020-06-08, 18:57
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Intressant att du tar upp detta. IVA-fallen verkar vara på väg upp igen mot över 300 från att ha sjunkit under senaste veckan. Oroande utveckling om detta fortsätter som en trend.

Av 8 ECMO platser på KS är endast en ledig i dagsläget. Den hålls väl öppen för viktiga personer.
Tittar du på IVA-kurvan har den gjort en del "skutt" uppåt under hela nedgångfasen och hamnat i en platå några dagar. Dessutom föll den tillbaka under 300 idag.
Citera
2020-06-08, 19:00
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Har redan klassat den som den bästa hypotesen hittills:

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Haha, ja det är väl en sak att någon teori-gök snickrar ihop en långsökt teori på diverse diskussionsforum, men när det kliver fram en avdankat MI6-agent och spritar upp en dylik historia på whiteboarden så känns det ändå som något man pröjsar fem spänn för på en lokal funfair som ett gäng pikeys slagit upp i en park utanför Bristol - man vet redan innan man sätter sig i gungan att det inte är värt ett rött öre, men man håller masken för sakens skull.
Citera
2020-06-08, 19:04
Medlem
HGs avatar
Bra och öppet reportage om kampen mot COVID-19 i Expressen. Här ser man riskgrupperna som har insjuknat svårt av viruset samt vilken vård de får:

https://www.expressen.se/nyheter/qs/svett-skrack-och-syrebrist-detta-ar-viruskriget-inifran/
Citera
2020-06-08, 19:07
Medlem
Citat:

Det ser aningen suspekt ut, stora felmarginaler i deras prognoser, vilket väl är naturligt men svårt att se att Sverige skall snitta på 80 döda/dag fram till midsommar när vi ligger runt 40 idag och IVA-fall går ner. Mobiliteten (hur de nu räknar den) verkar inte heller stämma då den ser mycket lägre ut än Telias siffror. Möjligen är det så att de som står bakom befinner sig lite långt från Sverige. Enligt min uppskattning utifrån IVA-statistik etc. så bör vi ha 5000 dödsfall runt midsommar i vilket fall.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-06-08 kl. 19:10.
Citera
2020-06-08, 19:13
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Lite som att man kollar om alla som dött i cancer om de har åkt bil nyligen menar du? I så fall är de ju trafikoffer enligt ditt exempel.

Igen, det enda som kan ge någon sorts vettig bild över tid är att se på total överdödlighet om man nu tycker det är så viktigt att jämföra mellan länder.

Okey, jag köper din teori. Men då gör det detsamma om vi stänger ner eller har öppna samhällen i Norden. Norge måste ju ha samma dödlighet som vanligt i sitt samhälle oavsett COVID-19.
Citera
2020-06-08, 19:13
Medlem
Tegnell säger i vetenskapsradion på SR att det inte finns någonting som tyder på att viruset muterat till en snällare variant.
Då är det spikat! Viruset håller på att mutera bort dig själv
Citera
2020-06-08, 19:14
Medlem
Personligen tror jag att Kina med tanke på att de nu har 4 olika vacciner redo för test faktiskt också sitter på det ultimata vaccinet (kanske på grund av att det var DE som skickade skiten ut i världen och suttit på den saken hela tiden?) Kanske för att de bara låtsats.? Som svar på US snack om att det inte spelar någon roll var i Europa ett vaccin kan uppfinnas för då ska vi dela med oss svarar Kina att de minsann kommer att dela med sig av vaccinet till andra, men... - - - då vill det till att andra länder blir lite mera samarbetsvilliga. Yeah, - och blir någon utanför Sveriges vänster förvånade...? Kommer Sverige ens på tal utifrån t ex de kineser som dramatiskt kastade sig på marken för att visa på att de inte omgående fick natthärbärge på ett hotell de inte var bokade på, och Kina-ambassaden fördömde Sverige...?
Själv skulle jag hellre dö än att få insprutat ett vaccin som kom från Kina. Vad gäller trovärdighet därifrån saknar jag ganska mycket, även om jag nu i det fördolda har beställt varor ifrån Kina (då Europa inte verkar ha förmågan att tillverka ens Basics...) Och det lär väl ge sig om jag fått skit-produkter eller ordentliga grejor när jag behöver använda Kina- möget..? Och svenska politiker fattar nada som vanligt, då deras störst ambition är makt och att omväljas.
Citera
2020-06-08, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Förmågan att se vartåt det barkar...

5 mars

Livsfarliga råd till vården och samhället om risker med coronaviruset

Anders Jansson, överläkare

Jag ifrågasätter Folkhälsomyndighetens råd att människor som är direkt hemkomna från extrema högriskområden som Iran eller norra Italien ska återgå direkt till arbetet och i övrigt vanliga aktiviteter, i synnerhet om de arbetar med människor som har hög risk att dö i en eventuell infektion.

Påståendet att asymtomatiska bärare inte är smittsamma är mycket kontroversiellt.

När det potentiella utfallet är katastrofalt måste man som myndighet undvika att ens ta mycket små risker.

https://lakartidningen.se/Opinion/Debatt/2020/03/Fullstandigt-felaktiga-rad-till-varden-om-risker-med-coronaviruset/

Tack!

Ja, se där, en av flera läkare som förstod allvaret med att vara försiktig med okänd smitta. Kan föreställa mig att många läkare slet sitt hår i vanmakt men utan makt att göra skillnad. Men den "allsmäktige Tengil" han körde sitt eget race med att allt var lugnt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in