2020-05-10, 13:00
Medlem
Vad tror ni dödsantalet kommer vara nästa vecka? Minskat?
Citera
2020-05-10, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Svårt också att åka utan att det går några flyg..
Tänkte ju mest om det lugnar ner sig och lite flyg kommer igång igen..och det blir lock down igen när man sitter i Thailand eller nåt så klart...
Citera
2020-05-10, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly
ja när den är över i den mån att smittan är att betrakta som väldigt låg eller att den dött ut.

Men du drömmer ju.

Ta reda på fakta och sluta drömma.
Citera
2020-05-10, 13:01
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är inte självklart.

Ska man tala organiserad barnfotboll så är det definitivt sämre för smittspridningen än att gå till skolan. Matcher innebär att ett större antal människor samlas, med barn, föräldrar, tränare och domare, från olika umgängeskretser. Det är barn från olika fotbollslag och skolor, vars smittkedjor knyts samman på och bredvid plan.

Pratar vi fritidsaktiviteter med andra barn så är även det mycket tveksamt. Det är färre barn på samma gång, men en mycket mer intensiv kontakt. Barn umgås fysiskt väldigt nära varandra, så fort ingen vuxen är med. Om du har en vänkrets på några stycken som umgås hela dagarna istället för att vara i skolan, så kommer de här barnen smitta varandra till 100%, ifall de blir sjuka. De smittar i sin tur sina familjer, och knyter in ytterligare kompisar som de kanske har på sidan av.

Dessutom fungerar inte självkontroll speciellt bra. Om ditt barn nyser en gång på morgonen så kommer du rationalisera bort det som ”det var nog inget, barnet mår ju bra i övrigt”, och låta barnet umgås med vännerna. Eftersom det är innebär ett väldigt stort problem för dig ifall barnet inte får träffa kompisarna.

Det valet kan du däremot inte göra när skolan skickar hem barnet, för att barnet uppvisat symptom.

Jag har för mig att du gillar FHM och FHM har själva sagt att den absolut största mängden smittspridning sker inomhus. Sedan kan du inte jämföra kvantiteten av folk barnfotbollsmatcher generar jämfört med folk som är i skolan INOMHUS dagligen. Så det blir liksom två fel på en gång där i ditt tänk enligt mig.

Jag säger dock inte att båda sakerna är riskfyllda, men att skola innebär en större smittorisk känns rätt självklart.
Citera
2020-05-10, 13:02
Medlem
Prayuths avatar
Citat:
man kan alltid hoppas och önska det, det önskar jag i alla fall.

Ja det vore skönt om den här skiten försvann så man kunde fokusera på annat.
Citera
2020-05-10, 13:02
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Nu borde väl inga jävla hästar galoppera omkring och gnägga om gamla tider. Prata om hö man åt upp för tjugo år sedan, inte ens du.

Jag håller med Bildt. Regeringen skall träda fram. Be Tegnell hålla käften om andra länders agerande när agerandet i Sverige inte är något vidare bättre än andras agerande.
Vi är i början av pandemin. Lång ifrån slutet.
Varför då stå där och prata om framtida guldmedaljer.
Världsmästare i virusidioteri.

Inget land bör prata om något annat lands agerande, inte så här tidigt, eller jo ett lands agerande bör diskuteras och det är Brasiliens, men absolut vi är inte i mål än men vissa saker har Tegnell faktiskt haft rätt om så han bör kanske inte vara helt tyst.
Citera
2020-05-10, 13:04
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Japp, men jag väntar fortfarande på korrekta och bekräftade uppgifter om immunitet hos befolkningen

Fan ta FHM om de inte redovisar dem under kommande vecka. Jag har väntat några veckor på det nu. Då får jag, äntligen, lite kött på bena att utgå ifrån när jag analyserar och diskuterar.
Det är inte svar på vad antikroppstester visar som du menar?

Immunitet är väl lite för tidigt att uttala sig om då det inte har gått så lång tid än? T ex så skulle mindre än tre månaders immunitet inte vara så mycket att hänga i julgranen. Så särskilt mycket längre går väl inte att se än, på sina håll kanske man snart på ett hyggligt säkert sätt kan se om immunitet föreligger i sex månader. Och så vidare längre fram. Tyvärr tar sådant här tid.

Hoppas att du inte tappar ditt sting.
Citera
2020-05-10, 13:04
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men du drömmer ju.

Ta reda på fakta och sluta drömma.
ska vi prata fakta, gärna för mig.
Sveriges strategi är fullkomligt idiotisk och det baserar jag på antalet döda och smittade, se bara till de övriga nordiska länderna där man faktiskt agerade mot smittan, jämför resultaten och fakta som visar på att det är som jag säger.
Citera
2020-05-10, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Tänkte ju mest om det lugnar ner sig och lite flyg kommer igång igen..och det blir lock down igen när man sitter i Thailand eller nåt så klart...

Exakt. Och flygbolaget kräver 130.000 sek för en returbiljett (som du kanske har läst om i tidningar?)

Besöksnäringen kommer aldrig mer att bli som den var innan pandemin.

Inte minst just därför att de närmaste åren kommer att vara väldigt turbulenta och man vågar inte riskera att bli strandsatt i utlandet - igen.

Folk kommer att hitta på andra vanor. Förhoppningsvis blir det mer svemester.
Citera
2020-05-10, 13:05
Medlem
Citat:
ska vi prata fakta, gärna för mig.
Sveriges strategi är fullkomligt idiotisk och det baserar jag på antalet döda och smittade, se bara till de övriga nordiska länderna där man faktiskt agerade mot smittan, jämför resultaten och fakta som visar på att det är som jag säger.

När du har spunnit halvvägs en maraton kan du då prata om resultatet?
Citera
2020-05-10, 13:06
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuv
Jaha. Så det var kvinnors och invandrarnas fel att landet saknar skyddsutrustning? Personalen på äldrevården som vägrade använda tex. munskydd? Konstigt att jag har fått en helt annan uppfattning.
Kvinnor är generellt mer oroliga och försiktiga än män. Dom flesta maskbärare jag sett är invandrare. Men det kan väl variera mellan onvandrarkulturer förstås. Kvinnor faller också lättare för grupptryck och gör och tycker vad media säger åt dem att göra och tycka.
Så det är väldigt svårt att dra slutsatser ur kön och etnicitet om försiktighet osv.
Citera
2020-05-10, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Du är fullkomligt verklighetsfrånvänd i ditt uttalande.

Elever delar på mycket få toaletter, de står i matköer och kan inte hålla avstånd. Det är 30 elever i ett litet rum per timme, sedan 30 nya, samma luft som de andas in.

Du sitter inte bakom samma kamrat varje dag. Olika ämnen har olika grupper ur olika klasser med olika platser i de olika klassrummen. Förstår du? Jag talar inte om de allra minsta som har ett klassrum och en lärare samt samma platser.
Det är ni som är verklighetsfrånvända. Det är inte i de situationer du nämner som droppsmitta huvudsakligen sker.

Droppsmitta sker nästan uteslutande genom att två personer står riktade mot varandra, där den ena personen direkt andas in fuktiga partiklar i den andres utandningsluft, eller att de konverserar på nära håll, och att det skvätter saliv som hamnar i den andres ögon.

Att befinna sig i samma klassrum som en smittad person befann sig, tio minuter innan, är så gott som noll smittorisk.

Att två barn använder samma toalett innebär mycket liten smittorisk, om de bara tvättar händerna efteråt.

Ni hakar upp er på den mest oväsentliga delen av smittspridningen, för att den bekräftar er världsbild och ger stöd åt er agenda. Men ni har aldrig satt er ner och analyserat var/hur droppsmitta sker, och funderat på vilka åtgärder som ger bäst effekt för minst samhällskostnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in