2020-04-28, 04:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Var det inte Tegnell som upphandlade pandemrix (vaccinet mot svininfluensan) med GSK ? Han lär ju fått en kasse stålar under bordet när den upphandlingen gjordes (T jobbade på socialstyrelsen då)...

Någon annan som är intresserad av psykologi och analyserat honom som en psykopat?

Han uttryckte sig något i stil med ”blir intressant eller spännande att följa spridningen i resten av landet”.... ehm.

Nåväl, jag ska erkänna att jag har svårt att tro att det INTE mixtras med siffrorna i sann kommunist anda och presenteras som det passas.

Med tanke på hur sthlmarna rör sig ute (bor i Sthlm) så förvånar det mig hur vi inte kan drabbas extremt mycket hårdare än de städer som är i lockdown.

Var i City häromdagen när det var soligt och det var Precis som vanligt, myller av folk.
Jeg er enig i at det var en merkelig uttalelse. Flere reagerte på det. Noen nevnte at den setningen i ettertid hadde blitt klippet bort fra et klipp på TV (hvis jeg husker riktig).

Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Jag undrar lite om Tegnell måhända kan ha psykopatiska drag?
"Tegnell säger att ett antal regioner utöver Stockholm ser en tendens av uppåtgående antal fall.
- På något sätt växer det koncentriskt runt Stockholm, vilket är lite spännande säger han.
(Källa: Expressen)

Spännande? Tycker han att det är spännande att människor insjuknar och där några kommer att avlida är spännande?
Det är inte ett friskt uttalande.

Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo reagerade också på det. Spännande alltså att folk avlider! Vad fan är det för uttalande!? Han ska alltså vara i befäl. Det borde vara skrämmande istället.
Citera
2020-04-28, 04:54
Medlem
Sverige är enda landet som har lättare restriktioner. För att få folket att lyssna att stanna hemma så måste regeringen visa att det är lockdown som gäller. Jag skulle vilja se bara Stockholm lockdown en vecka. Vad fan ska hända egentligen?
Senast redigerad av vinc 2020-04-28 kl. 04:57.
Citera
2020-04-28, 05:00
Medlem
Citat:
Var det inte Tegnell som upphandlade pandemrix (vaccinet mot svininfluensan) med GSK ? Han lär ju fått en kasse stålar under bordet när den upphandlingen gjordes (T jobbade på socialstyrelsen då)...

Någon annan som är intresserad av psykologi och analyserat honom som en psykopat?

Han uttryckte sig något i stil med ”blir intressant eller spännande att följa spridningen i resten av landet”.... ehm.

Nåväl, jag ska erkänna att jag har svårt att tro att det INTE mixtras med siffrorna i sann kommunist anda och presenteras som det passas.

Med tanke på hur sthlmarna rör sig ute (bor i Sthlm) så förvånar det mig hur vi inte kan drabbas extremt mycket hårdare än de städer som är i lockdown.

Var i City häromdagen när det var soligt och det var Precis som vanligt, myller av folk.

VitruvianskeMannen fortalte om at den delen av setningen med "spännande" var klipt bort.

Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag hörde detta också på presskonferensen, och jag reagerade starkt på detta. Kände direkt att detta måste vara en sjuk människa som säger så. "Spännande" med fler sjuka och döda.

I alla nyhetssändningar som jag hörde senare så var bara "På något sätt växer det koncentriskt runt Stockholm" kvar, "Spännande" var bortklippt.
Citera
2020-04-28, 05:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shivashambo
Att slänga in en sån massiv belåten textmassa utan att dela av tyder på att du inte är social. Vem skulle vilja anställa dej? Plocka blåbär kanske? Läste inte vad du skrev!

That’s a shame, because he made some good points. I’m sure he’ll find meaningful employment when this is over.
Citera
2020-04-28, 05:14
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinc
Sverige är enda landet som har lättare restriktioner. För att få folket att lyssna att stanna hemma så måste regeringen visa att det är lockdown som gäller. Jag skulle vilja se bara Stockholm lockdown en vecka. Vad fan ska hända egentligen?
Ja, vad ska hända egentligen?
Citera
2020-04-28, 05:21
Medlem
Nearly half of those polled in New York City claim to know somebody who has died from the coronavirus.

New York City’s latest antibody study shows anywhere from 17.9% - 24.9% of the population have developed antibodies.
Citera
2020-04-28, 05:22
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulwell
Tappade smaken ungefär 3-4 veckor tbx i samband med en virusinfektion (vilket kan vara covid-19) enligt läkaren. Nu har det ändå gått några veckor och smak- samt luktsinnen har knappast återvänt. Börjar fan bli orolig nu. De på 1177 säger att det kan möjligtvis försvinna permanent.

Någon annan som har haft liknande besvär?

Har en familjemedlem som tappade helt smak- samt luktsinnet efter en förkylning. Det har nu varit borta i 9 veckor. Man får tyvärr inte göra en test och se om det var COVID-19 eller inte.
Citera
2020-04-28, 05:29
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Skulle inte bli förvånad om man gör så. Eller så redovisar man inte de riktiga siffror pga av dölja sitt misslyckande när hela världen tittar på oss.

Dock kommer antal avlidna alltid i slutändan att redovisas av SCB och då ser man direkt om det var överdödlighet under olika perioder.
Citera
2020-04-28, 05:52
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
För Stockholm är läget ungefär som vid en svår influensasäsong, men eftersom många andra fall skjuts framåt i kalendern är läget under kontroll. Älvsjömässan står fortfarande spökligt tom.
Övriga landet rapporterar inga belastningar alls, snarare motsatsen.

Jag tror till och med Tegnell har slutat använda begreppet "svår influensasäsong", vilket du också borde göra. Detta är en större pandemi med ett virus som kanske slutar som en influensa men i nuläget är mer än det.
Citera
2020-04-28, 06:09
Medlem
Unherds intervjuer med Giesecke och Ferguson för den som ännu inte hunnit ta del av dem.

https://unherd.com/2020/04/which-epidemiologist-do-you-believe/
Citera
2020-04-28, 06:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Finns ingen rättighet att överleva sjukdomar. Vad är det för dumheter.
Tror du alla överlever cancer och andra sjukdomar eller?

Jo det finns rättighet både till att staten skall göra allt för att bekämpa smitta, och det finns även rätt till livräddande vård. Detta är mänskliga rättigheter.

Enligt FN.

Som Sverige åtagit sig att leva efter men nu bryter mot.

Du kanske inte gillar de mänskliga rättigheterna, men så är det.
Citera
2020-04-28, 06:15
Medlem
Citat:

Du tycks vara en av dem som tror att det är Tegnell - ensam - som fattar besluten. Du förstår inte hur många gånger det sen än förklaras i tv/tidningar/radio att det finns en grupp av människor som tillsammans fattar besluten och att Tegnells roll är att presentera dessa i media. Ovanpå Tegnell finns hans chef som har det yttersta ansvaret. Och därutöver har vi regeringen och statsministern som har det politiska ansvaret.

Men det kanske är för komplicerat att tänka så? Lättare att hata Tegnell..

"Intressant och spännnände" har jag hört flera branschens människor att säga. Det beror också på att de följer med intresse utvecklingen och med spänning ifall beräkningarna och modellerna stämmer eller ej. De uttalar sig inte sitt intresse huruvida moster Harriet hamnar på intensiven eller ej.

Det är din uppgift att sörja dina närmaste. Och vetenskapens män och kvinnor ska följa utvecklingen med spänning och intresse. Det finns ingen konflikt mellan dessa två.

Som om inte cancerforskare skulle uttrycka sig på liknande sätt utan att få på nosen för det..

I Finland där man har varit i lockdown är man nu orolig för att det finns för få smittade. Detta leder till en väldigt utdragen process där kulmen nås kanske först i höst plus att man siar om en andra och tredje våg.

Det är alltså inte som så att den finska befolkningen slipper bli smittade. Åldringarna kommer bara att behöva sitta en längre tid isolerade i sina lägenheter, eftersom folket runtomkring dem är inte tillräckligt smittade.

Säkert väldigt "spännande" det med. Men himla trist för den som bli drabbad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in