2020-04-27, 07:35
Medlem
Syrgas föreslås för att rädda liv – i Afrika

Citat:
Det är i SVT-programmet Helgstudion strax efter (1:58:40 in) som överläkaren Carl-Otto Schell förklarar att hans erfarenhet är att en majoritet av de som läggs in på sjukhus med syrebristsjukdomen covid-19 överlever bara de får möjlighet att andas in luft med extra mycket syrgas.

Carl-Otto Schell menar att afrikanerna i Afrika saknar kompetens hantera respiratorer. Istället för att skänka respiratorer som de ändå inte klarar av att använda så menar Schell att världen nu har ett "jätteläge" att hjälpa afrikanerna att rädda liv på patienter drabbade av covid-19 i sina egna länder med hjälp av syrgas.

Samtidigt ska åldringar på äldreboenden i Gävleborg nekas behandling med syrgas och istället erbjudas en snabb och ångestfri död med hjälp av morfin, visar Fria Tiders tidigare granskning.

https://www.friatider.se/syrgas-foreslas-att-radda-liv-i-afrika

Vad säger ni.. Ska vi ge bort syrgas till negrerna i Afrika istället för att ge det till våra egna svenska patienter?
Citera
2020-04-27, 07:37
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Som ett statistiskt verktyg eller för att kunna uttala sig på individnivå? Vad jag förstått så har ett problem varit att false positive/negative haft för hög andel för att uttala sig på individnivå.

Av intresse, vet du vad man använt som referens?
Det är lite oklart då jag lyssnade med ett halvt öra bara. Men vad jag förstår så har man känt till om någon har varit smittad och inte varit det i flera fall.
Citera
2020-04-27, 07:37
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det är vad dom får hoppas på. Det finns en immunitet på säg 2 år. Men annars ja de kan ju inte hålla stängt för ja 1 år minst innan vi kanske har ett vaccin. Visst möjligt men hur många fler kommer dö då pga en total ekonomi sabbad?

Så vi får se. Länder i lockdown måste ju öppna upp och sedan kanske smittan tar fart igen. Men vad är alternativet? Om det varken finns immunitet eller vaccin/bot inom mer är ett år?

Cuomo uttryckte att om man inte förbereder sig på en mutation så kan man vara illa ute...

Känns som om man måste planera för det fallet att immunitet via vaccin/smitta inte kommer lösa problematiken.

Ansiktsmask på alla tycker jag verkar vara en intressant strategi. Väntar på bra jämförelser mellan länder med/utan den strategin.
Citera
2020-04-27, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Okunnigt påstående! Jag har rethosta, hostar någon gång varje dag året om!
Nej, det är inte alls okunnigt. Om man har förkylningssymptom ska man inte gå på krogfest.

Du som har kronisk hosta får använda hjärnan.
Citera
2020-04-27, 07:39
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det kommer det inte alls att bli det. Till hösten lär vi veta betydligt mer om detta virus, hur vi behandlar det och annat. Dessutom lär arsenalen av farmaka vara större. Chansen finns också att det muterar till beskedligare varianter.

Feltänk de luxe hos er Tegnell-apologeter.

"Lär", "chansen", "kommer nog inte", "till hösten" - du låter ju som Tegnell själv!
Citera
Medlem
EveryBodyKnowsC-19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
Syrgas föreslås för att rädda liv – i Afrika

https://www.friatider.se/syrgas-foreslas-att-radda-liv-i-afrika

Vad säger ni.. Ska vi ge bort syrgas till negrerna i Afrika istället för att ge det till våra egna svenska patienter?

Ja det tycker jag. Försten är det bara gamlingar och fetton som dör i Sverige
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Om skyddet är mindre än en rymddräkt så kommer det inte räcka med skydd, när coronasmittade vårdare ger omvårdnad till äldre.

Varför inte det?

N95 mask, visir, förkläde och gummihandskar som dom slänger i en säck när dom är klara med den äldre?

Varför måste dom ha en NASA rymddräkt?

HAr dock sett ganska tuffa andningsaggregat på vissa sjukhus (inte i sverige...), en hjälm med andningssystem.

Det sjukhuset i Italien där man använde det hade 0 smittad personal.
Citera
2020-04-27, 07:40
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryskafanan87
Endast två döda igår. Tyder på en fin nedplattning av kurvan. Max 25 döda idag.

Helgsiffror och dödsfall släpar efter några veckor.

Men några veckor efter att Sörmland, Stockholm, Örebro, Östergötland, Uppsala, Gävleborg, Jämtland och så småningom Västra Götaland nått 30 procent redan covid-19 smittade, så kommer dödsfallen att minska kraftigt, (såvida inte hotspots på äldreboenden ställer till det). Sedan kommer förstås Skåne och resten av landet i släptåg. Men då är vi ändå på god väg emot den oundvikliga flockimmunitet på 60 procent. Efter det kommer det bara att komma in ströfall, (typ 20 per dag).
Citera
2020-04-27, 07:41
Medlem
Kill bills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Spännande, är det räknat i svenska kronor?

Ja
Citera
2020-04-27, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kill bill
Fast nu var frågan vad det skulle kosta att stänga samhället, och hur många liv det skulle rädda.

Det är lätt att säga att man ska stänga samhället helt, men säg då också vad det kostar i pengar för staten och privata bolag.

Jag tror absolut inte att det är värt det.

Folk skulle behöva lugna ner sig i denna tråden. Låter som domedagen är här.

Om du lyfter blicken lite så ser du snabbt att det var en enorm lågkonjunktur i antågande ändå.

corona blev den svarta svanen.

Och sen till den EVIIIIIIIGA frågan varför i hela helskotta vi alltid pratar om "allting öppet" eller "helt stängt samhälle".

Jag börjar tröttna på min lista över milda mitigerande åtgärder som hade gjort stor skillnad. Sydkorea är ett bra exempel där.

Japp, många stängde ned för mycket i panik men dom sparade också människoliv.
så då blir ju frågan hur mycket ett liv är värt och jag ser att du tycker inte så mycket, gäller det ditt eget och dina barns eller familjs liv?

Jag lever lite efter principen att jag vill bli behandlad som jag själv behandlar andra och jag vill absolut inte att mina barn skall dö, således är jag för mitigerande åtgärder och inte detta jädra mässlingsparty.
Citera
2020-04-27, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
I Danmark skal personale på plejehjem bære visir ved ald tæt kontakt med ældre:

https://www.magasinetpleje.dk/article/view/715527/straksaendring_pa_plejehjem_nu_skal_ansatte_baere_ visir_ved_al_taet_kontakt

Exakt så och jag vet sen tidigare att på mödravården hade dom i Norge fullt skydd till vardags ändå, mask och visir.
Citera
2020-04-27, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
1 av 5 i personalen på Danderyds sjukhus har antikroppar. (AB + Expressen)

Vad tror vi det betyder för befolkningen i stort? (I Stockholm resp. övriga landet?)

Vårdpersonal bör väl rimligen tillhöra en grupp som oftare blir smittade än andra, kan man tro.

Spontant kan jag tänka mig att smittan ute i samhället, och således också andelen som har antikroppar, är högre, eftersom majoriteten som smittas med viruset inte behöver söka sjukhusvård.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in