2020-04-26, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Lockdown har länder för att de misslyckats vara proaktiva. Om Sverige varit proaktiva o infört nuvarande regler/rekommendationer en månad tidigare så hade läget troligen sett väldigt mycket bättre ut.

Taiwan agerade tex snabbt

Taiwan har samma vidriga djurhållning som Kina så jag har svårt att ta det landet som positivt.
Citera
2020-04-26, 22:53
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FejkEmran
Hur ska man kunna se det man inte testar?

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/goda-resultat-for-svenskt-antikroppstest-mot-corona/

"Forskare vid KTH jobbar med att ta fram ett säkrare test av antikroppar mot covid-19.

Nu i helgen kommer man att ha testat 500 personer på Danderyds sjukhus – och hittills är resultaten goda.

– Vi är jätteglada och lite förvånade över att de funkar så bra, säger Sophia Hober, professor i molekylär bioteknik."

Det här antikroppstestet tycker jag verkar lovande och man ska göra uppföljningstester. Sen är ju inte antikroppar samma som immunitet men lite hopp ger det.

Det är tur vi har bra forskare i det här landet. För när det gäller epidemilogi och krisberedskap så ligger vi risigt till.
Senast redigerad av Ogunquit 2020-04-26 kl. 22:57.
Citera
2020-04-26, 22:54
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Tror inget land har råd att ha lockdown tillräckligt länge.
Och jag anser inte heller dödligheten på detta virus rättfärdiga det.

Det kan ju vara väldigt kostsamt att ha allmän spridning länge i ett samhälle med.

Det samhällsekonomiskt bästa är nog proaktivitet men det är för sent nu. Skidresor, mello mm har och kommer kosta mycket.
Citera
2020-04-26, 22:55
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej, jag skrev ju att det inte går i Sverige. Därför måste man hålla ner smittan i hela samhället. Så att inte vårdpersonalen blir smittad ute i samhället, där de rör sig, i så stor utsträckning - och drar med smittan in på boendena.
Man kanske ska hålla nere smittan på boendena så att den inte sprider sig ut i hela samhället.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Det kan ju vara väldigt kostsamt att ha allmän spridning länge i ett samhälle med.

Det samhällsekonomiskt bästa är nog proaktivitet men det är för sent nu. Skidresor, mello mm har och kommer kosta mycket.

Flera saker kunde absolut ha gjorts bättre.
Inget snack.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Italien som öppnar upp nu då för att de inte har råd att hålla nedstängt.
Massmord på G där med antar jag...

Ja-a.., håller nog tummarna för de hårt prövade italienarna nu..

-sjukvården som är helt misshandlad vid denna tidspunkt..
-deras antibiotikaresistens..
-ekonomin..

Finns nog ingredienser för något styggt där.., om det går åt fanders igen.
Citera
2020-04-26, 22:56
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Detta är nog något som gör ännu mer ont.
Inte nog att man upptäckt att sina medmänniskor är så känslokalla.
Men det tragikomiska är att de har hela tiden försökt framstå som goda människor?
Goda människor?? Goda människor????

- Det är just dom människor som vill framstå som goda, som är riktigt usla.

Individer som har motsatt sig den falska godheten, har behandlats illa, och utmålats som den stora ondskan. Enligt den ideologi som råder i dagens samhälle, så är jag rasist, grov rasist. Det innebär inte att jag vill svarta människor illa. Men den falska omtankens anhängare vill utmåla mig som någon som vill se pigmenterade människor dö.

Citat:
Men visst. Om det handlade att ta hit en massa importer det var ok så länge man inte blev drabbad personligt mer än att det kunde kosta pengar.
Men så fort det handlade att visa solidaritet och då detta krävde att man verkligen offra den otroligt dyrbara vardagen då är det inte intressant längre att vara god.
Nej. Godheten var totalt fejk. Det fanns egentligen aldrig nåt genuint intresse i att hjälpa andra människor. har nog mest varit ytterligare hjärntvätt från de styrande som övertalat folk att det var en bra grej.

- Det är i journalistkåren du hittar förklaringen till rötan. Med hot och lögner har folket förmåtts bli anhängare av en ond ideologi.

Citat:
Vet inte hur du menar här. Tycker de flesta länder har gått med på att ta en hård ekonomisk smäll för att försöka rädda sitt folk som mycket det gick. Detta kan förstås inte pågå hur länge som helst för annars finns konsekvenser som kan vara även värre.

- Den falska omtankens ideologi yttrar sig på fler sätt än bara likgiltighet inför Covid-19. Att man struntar offren för Covid-19, är ett symptom på ett större problem. Det stora problemet är den falska omtankens ideologi, och den håller på att erövra hela västvärlden. Men det är kanske bara i Sverige som förruttnelsen har gått så långt i att man struntar i att andra medborgare plågas till döds av en hemsk lungsjukdom.

Citat:
Det svider. Sverige är inte mitt hemland. Och jag har länge varit tacksam över hur jag blivit behandlad.

- Jag är glad att du åtminstone har fått några positiva erfarenheter av mitt kära Sverige.

Citat:
Jag har träffat många bra människor här. Så det är jävligt jobbigt att dessa ska köras över av den delen som skiter i andra. Väldigt jobbigt och en stor besvikelse att Sverige blivit så.

- Jag är också besviken på många representanter för mitt folk.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Fråga dom i några Italien om högar av lik så tror jag inte du får medhåll.

WHO underskatta dettafrån början, blåste på pandemi trumman för sent.
Dom kunde ju inte kalla det en pandemi förrän det verkligen var en pandemi!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Det var ju en rökare som skrev i början på tråden att rökning skyddade men hon har inte skrivit på länge tror jag.

En hel del av dom som postade i början på tråden är borta. Jag undrar om dom fortfarande läser här?

https://www.theguardian.com/world/2020/apr/22/french-study-suggests-smokers-at-lower-risk-of-getting-coronavirus
Citera
2020-04-26, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Klart det handlar om ekonomi, vad annars?
Gamlingar och de som jobbar inom äldreomsorgen är längst ner i hackordningen, de är inget värda.
Men flockimmuniteten för socialt avståndstagande mot avvikande åsikter och fakta är implementerad sen decennier i Sverige. Så någon större skandal lär det inte bli, kommunalfackets höjdare orerar lite om "skandal" men kommer inte att göra något rent praktiskt för att ta strid för skyddsutrustning.

De tog upp den märkliga svenska mobbingen mot ifrågasättande av myndigheter och experter på Sverige Möts. I Tyskland har de journalister som faktiskt ifrågasätter makten och dess experter.

Vårdpersonal och allmänhet måste bli bråkigare och ställa mer krav, grow some balls och lägga av med god ton mesigheten

https://www.svtplay.se/video/25537947/sverige-mots-direkt/sverige-mots-direkt-11-mars-02-00
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Stänger vi bron svälter vi ihjäl.

Man har skurit ner svinmycket på tullen de senaste tio åren. Det går inte att fixa på någon vecka som hade krävts i detta fall.

Det är så konstig inställning att inget går att fixa.... 🤔

Släng fram lite snygga killar från Försvarsmakten! Låt dem åka ner och styra upp vid bron. Kan ju inte vara så himla svårt....

Behövs lite mer Can Do - anda här i Sverige, särskilt i en pandemi.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Ja-a.., håller nog tummarna för de hårt prövade italienarna nu..

-sjukvården som är helt misshandlad vid denna tidspunkt..
-deras antibiotikaresistens..
-ekonomin..

Finns nog ingredienser för något styggt där.., om det går åt fanders igen.

Vi får väl hoppas naivt måhända men likväl att vi går mot bättre tider gällande detta kaos så småningom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in