2020-04-26, 20:44
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Du länkar till Fria tider.

ska jag lära dig något, "Snuttis73", något många snuttegummor från din generation kan behöva lära sig..

det spelar ingen roll på vilken nyhetssida det står. det som spelar roll är varifrån informationen kommer. det är knappast Fria tider som gjort ett eget hobbyforskningsprojekt

jag antar att du är en av dom som hade litat på det till 1000% om det stod på expressen.se eller i häntextra. utan att kolla upp källan.

kolla här är en artikel som skriver att PO Enqvist har dött, men det kan väl knappast stämma eftersom det står på Fria tider? https://www.friatider.se/po-enquist-ar-dod
Senast redigerad av AndersTengell 2020-04-26 kl. 20:46.
Citera
2020-04-26, 20:44
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Han har väl praktiserat med andra sjukdomar.

Fast andra sjukdomar var inte COVID-19.
Citera
2020-04-26, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ochvemedu
Dem 5 krogarna i sthlm som fått stänga. Vad e d för stuk på krogarna. Fina eller sunkiga.
3 av dom är bajenbarer. Så det är alltid mycket folk på just dessa barer oavsett vilken tid på dygnet det är.
Citera
2020-04-26, 20:45
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Du påstår alltså att det är kaos på Karlskronas sjukhus t ex?

Kanske inte nu men vi får se till sommaren när personal är utslitna eller vill vara sommarlediga....
Citera
2020-04-26, 20:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Oavsett så fortsätter daltet. Min åsikt är att de borde stängas allihop.

Absolut alla krogar borde stängas ner i Sthlm. Hela världen garvar ju åt oss. Det skrivs ju 10 tusentals artiklar varje dygn om vad fan vi håller på med.

Antar att det är tänkt att vi skall göra business senare, och då kommer varje inköpschef i hela världen tänka att vi sket i allt Å då blir det inga affärer.
Citera
2020-04-26, 20:46
Medlem
Mr-skalmans avatar
Citat:
Dem 5 krogarna i sthlm som fått stänga. Vad e d för stuk på krogarna. Fina eller sunkiga.
Här har du en lista på de krogarna det gäller;
Raw Sushi & Bowl
The International Bar
Carmen
The Central Bar, Folkungagatan
Charles Dickens
Verkar inte vara några direkta sunkhak.
//Skalman
Citera
2020-04-26, 20:47
Medlem
Herd immunity without a vaccine is nonsense (Källa: KhaleejTimes)

But among all this uncertainty, I can say for sure that there is one thing that I would never have seen coming: the discussion about herd immunity. It is so out of the blue that the first time a journalist asked my opinion on whether it was effective for the coronavirus, I literally laughed out loud because I assumed they were joking.

And yet, here we are. Countless articles and think-pieces on the Covid-19 virus are making the argument that, albeit potentially risky, achieving herd immunity could be one response to our crisis. Many of them frame herd immunity as a preventive strategy that may stall the tidal wave of disease so many are predicting.

All of this is simply nonsense. Herd immunity without a vaccine is by definition not a preventative measure.

Let me explain.

Herd mentality is an epidemiological concept that describes the state where a population - usually of people - is sufficiently immune to a disease that the infection will not spread within that group. In other words, enough people can't get the disease - either through vaccination or natural immunity - that the people who are vulnerable are protected.

If 70 per cent of your population is infected with a disease, it is by definition not prevention. How can it be? Most of the people in your country are sick! And the hopeful nonsense that you can reach that 70 per cent by just infecting young people is simply absurd. If only young people are immune, you'd have clusters of older people with no immunity at all, making it incredibly risky for anyone over a certain age to leave their house lest they get infected, forever.

It's also worth thinking about the repercussions of this disastrous scenario - the best estimates put Covid-19 infection fatality rate at around 0.5-1 per cent. If 70 per cent of an entire population gets sick, that means that between 0.35-0.7 per cent of everyone in a country could die, which is a catastrophic outcome.

With something like 10 per cent of all infections needing to be hospitalised, you'd also see an enormous number of people very sick, which has huge implications for the country as well.

The sad fact is that herd immunity just isn't a solution to our pandemic woes. Yes, it may eventually happen anyway, but hoping that it will save us all is just not realistic. The time to discuss herd immunity is when we have a vaccine developed, and not one second earlier, because at that point we will be able to really stop the epidemic in its tracks.

Until we have a vaccine, anyone talking about herd immunity as a preventative strategy for Covid-19 is simply wrong. Fortunately, there are other ways of preventing infections from spreading, which all boil down to avoiding people who are sick.

So stay home, stay safe, and practice physical distancing as much as possible. -ScienceAlert

Gideon Meyerowitz-Katz is an epidemiologist working in chronic disease in Sydney, Australia
Citera
2020-04-26, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Fast andra sjukdomar var inte COVID-19.

Nej men vi ska inte förstora upp denna sjuka mot andra sjukdomar mer än nödvändigt.
Citera
Medlem
Terror-Ister-Bands avatar
Citat:
Instämmer, stäng ner varenda krog som inte sköter sej,,

Syftar du pa krogar med undermalig fiskhantering?
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bea67
Har i en vecka.haft lite ont i leder .lite ont i halsen och lite ont i lungor.och lite hosta...och en ovanlig trötthet...försökte prata med chefen att jag kände mig dålig.men han tyckte jag såg pigg ut...och trodde jag kände efter lite för mycket...nu känner jag mig bra. vad tycker ni.känner mig väldigt förvirrad

Skulle tror att du har haft COVID-19. Så beskriver många symptomen som drabbas av detta nya virus. Många får ju bara denna sjukdomshistoria och inget mer.
Hoppas att de utlovade testerna för antikroppar kommer någon gång så att man kan testa sig.
Citera
2020-04-26, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
De måste vara öppna för personal, som tar med sig smittan in. Om smittan finns i samhället. Enda sättet att undvika det, vore att personalen låstes in tillsammans med de boende under lång tid, och bara sällan byttes ut. Men vår svenska personal skulle inte acceptera det. Det finns dock klostersjukhus i andra länder, som är organiserade så. Sjuksköterskorna är samtidigt nunnor, och de går aldrig utanför sjukhusets område.
Du tycker man ska frihetsberöva vårdpersonal?
Citera
2020-04-26, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Tror du har COVID-19. Många har just beskrivit denna konstiga symptom med att man går småsjuk med snuva och ont i halsen. Frågan är om man inte också då är en smittbärare vilket vara så detta virus funkar.
Tyvärr kan man ju inte testa sig i Sverige om man inte är halvdöd och hamnar på sjukhus.
Frågan då bara omn det är Corona så borde man ju vid det här laget vara antingen frisk efter typ 6 veckor eller väldigt väldigt dålig. Jag känner mej bara som jag har en lättare förkylning knappt ens det bitvis
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in