2020-04-26, 17:11
Medlem
neuron-drones avatar
Enligt detta

https://www.icuregswe.org/en/data--results/covid-19-in-swedish-intensive-care/

finns det en hel del patienter över 70 i intensivvården. Men vad menar man ens med ICU? Bara IVA? De jag vet jobbar på snäppet under, på IMA, räknas det in? Där triageras det mildare än IVA och här på IMA finns inga över 70.

Får inte ihop det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evil_Santa
Någon som kan förklara varför det är så förbannat svårt att rapportera fall/dödsfall på helger?

För att kommuner/regioner snålar så mycket på helgerna att bara personal som behövs för patienterna finns på plats, inget extra kan göras.
Citera
Medlem
Det vore väl toppen on alla babbar flögs hem för vård. Jättebra! Vad gör han ens här?
Citera
2020-04-26, 17:12
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Men dom svenska bidragen smakar gott , var gjorde han i Sverige överhuvudtaget!

Det är ju på grund av just våra fina bidrag som de inte kommer att stanna där i det musselmanska hemlandet, utan kommer tillbaka så fort pappan är friskförklarad.

Skulle inte förvåna mig om dottern då gråter ut på Twitter och ber UD om hjälp att komma hem.
Citera
2020-04-26, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Du glömmer eftersläpningen. På tisdag är det 300+ dödsfall i Sverige eftersom det inte är dagliga dödssiffror som presenteras.
Lätt att tro att det är daglig dödsstatistik när man exempelvis läser Expressen"

"Ytterligare 40 personer har rapporterats avlidna i covid-19 i Sverige under de senaste 24 timmarna."

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/sa-manga-har-dott-i-corona-i-sverige/

Ok,, då blir saken den att vi inte kan gå på "dagsiffror" när vi diskuterar här. Vecko siffror vore mer rättvist.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.youtube.com/watch?v=2bI5pQGXl2o

Lite kul att FHM har köpt reklamspace på Youtube. På alla videos om corona från andra länder, så har de hängt på en länk till sin egen information. Verkar inte som att de gillar, att vi svenskar är språkkunniga och kan hitta information någon annanstans!
Citera
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Märkligt. Enligt min erfarenhet så är ambulansförare i regel OTROLIGT empatiska.

Min erfaranhet är att dom är så trötta så dom knappt kan köra bilen.
Blir så när dom kliver på ett ambulanspass direkt efter ett brandmannapass/väktarpass.

Har man ett jobb med dåligt betalt behöver man flera jobb så inte frugan sticker.
Citera
2020-04-26, 17:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Så du hittade bara på? Du skrev något som du påstod att FT hävdat, trots att de inte alls hävdat det. Måste jag citera dig?

Den inforutan de hade var vettiga tips, särskilt som den riktade sig till medelålders samt äldre. Dessutom refererade de till CDC.

Jag kommer som sagt inte ihåg ordagrant vad som stod. Tyvärr har jag inget fotografiskt minne. Men andemeningen var fortfarande att alla som lämnade hemmet skulle dö.
Citera
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Finns inga pengar över att tillfälligt utbilda och anställa personal som sköter pappersarbetet när dödsfall ska registreras på helger.

Äsch, vi kan ju fråga Johan Giesecke bara.

- Hur många döda är det egentligen idag, Johan?
- Inga alls.
- Men det kom ju två nya fall enligt statistiken idag?
- Ja.
- Men då är det väl ändå några som dött?
- Nej, för alla är redan immuna. Det är jag faktiskt rätt säker på.
- Men hur skall man tolka siffrorna då?
- Det skulle ta en hel dag för mig att förklara, säger Johan med irriterad röst.
- Så jag ska lita på dig?
- Ja, du kan lita på mig.
- Vad bra, tack för att du redde ut detta!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Jag hoppas att Uppdrag Granskning (som söker material - se länk) ska göra ett gott jobb. De hade ändå stake nog att sänka Swedbank och göra väldigt många aktieägare förbannade.

Jag har tipsat Uppdrag granskning för ett tag sedan. Får se om det kommer ngt ur det, eller från andra tips. Det borde ju inte saknas tips, i denna tid. Frågan är bara hur mycket de vågar ta upp, i ett program. Det krävs nog riktigt modiga personer för att gå ut med viss typ av information som kan fälla en regering.
Citera
2020-04-26, 17:17
Bannlyst
Triage made in Sweden.
Vad kan vi säga nu om fallet med turkiska snubbe?
Han är 47 år gammal.
De ringde och bad om ambulans.
Vad jag förstår skickade de aldrig ambulans?
Eller så kom den men vägrade ta den sjuke till sjukhuset?
Var inte det bara de i dessa kategorier som nekades vård?

Biologiska 80åringar
Biologiska 70åringar med 1 allvarlig sjukdom
Biologiska 60åringar med 2 allvarliga sjukdomar

Hur är det med 47 åringen? Är han:

Biologiska 60åringar med 2 allvarliga sjukdomar?

Är inte det så att snart hamnar vi i:

Biologiska 50åringar med 2,5 allvarliga sjukdomar

Eller tom:

Biologiska 40åringar med 2,75 allvarliga sjukdomar

Är det inte bättre att börja tänka att strunta helt i att ta folk in till vården och bara spara det till feminister, bögar och de som har råd?
Citera
2020-04-26, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Ja man kan ju jämföra anhöriga som rör sig ute i samhället, med all personal som även de rör sig ute i samhället. Skillnaden är att man minskar på kontakterna, men ibland funderar man ju över vad som är värdefullast för de gamla.

Jobbar extra nu på ett äldreboende i Stockholm som var mycket tidigt ute med besöksförbud, redan innan det blev ett verkligt förbud. Det spelade ingen roll där - smittan kom in och det är över tio döda, väldigt många smittade.
Du har klarat dig? Får ni nån skyddsutrustning mer än handskar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in