Citat:
Ursprungligen postat av
Maharaja79
Äntligen!!!!
Äntligen, äntligen, äntligen kommer någon som vågar säga det jag sagt för länge sedan, att Sverige genom att inte stoppa smittan, faktiskt bryter mot mänskliga rättigheter. Gud så hånad man har blivit för att säga sådant, så skönt att någon äntligen vågar säga samma sak officiellt i en tidning! En folkrättsforskare dessutom!
Detta är sannolikt dagens viktigaste i media. Tack för att du postade den! Jag saxar ytterligare citat från den, då den är så viktig! Vad ska Sveriges regering och FHM säga nu? Sverige som ser sig som ett föregångsland vad gäller mänskliga rättigheter.... skammen lär bli stor.
Plikt att skydda befolkningen
Rätten till skydd mot pandemier är del i begreppet mänsklig säkerhet som ingår i en stats plikt att skydda sin befolkning i akuta humanitära nödlägen. Principen betonades av FN under Ebolautbrottet. Förmår staten inte skydda sin befolkning, ska den ta emot hjälp och råd från internationell expertis, som WHO, annars kan internationella sanktioner komma ifråga.
Dödlig smitta skall stoppas. Punkt.
...och detta gäller ju även t.ex. lärare, dagisifröknar, elever och dagisbarn, och alla som dessa individer - vuxna som barn - i sin tur smittar ute i samhället. Samt att livsmedelshandel, apotek och allmänna kommunikationer borde ha ordnats på ett säkrare sätt, med tvång. Och allt annat som vänder sig till allmänheten borde ha varit stängt (utom självklart vård, polisstationer och sådant nödvändigt).
Och det här har jag sagt hela tiden. Vår regering bryter mot de mänskliga rättigheterna när de inte skyddar sin befolkning, på alla sätt som bara går.
DET ÄR INTE KLOKT!!!