2020-04-23, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Tror Giesecke och Tegnell kommer sätta kaffet i halsen imorgon när det läser att i New York City bara 21% (1.7 miljoner) har antikroppar trots att 17200 redan dött. Det innebär att dödligheten är runt 1% och flockimmunitet skulle kosta 6000-7000 liv per miljon invånare.

I just read this and did the maths as well, fucking hell. It’ll cost more since our hospitals are already triaging. Tegnell has to resign immediately and face charges. Extremely hard times ahead.
Citera
2020-04-23, 23:26
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Mitt intryck av Anders Tegnells beteende är samma som ditt.
Många av hans uttalanden har uppmuntrat till smittspridning.
Karantän behövs inte, res till Thailand, barn smittar inte, gå och jobba efter sportlov i Italien, symptomfria smittar inte, munskydd skyddar inte, gå till jobbet även om din fru har covid, osv osv.

- Jag kan komplettera listan med: Tillrättavisa skolor som ber eleverna stanna hemma ett par dagar efter hemkomst från område med pågående epidemi. Och tillrättavisa grannländer som stänger gränserna för att stoppa epidemin.

Citat:
Ursprungligen postat av justina
Allt för att vi inte ska stoppa smittan.

- Anders Tegnell är helt otrolig i sitt arbete att skydda viruset.

Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Många fler länder följde efter, ja.
Norge och Island är också bra exempel på det. Om det sedan, i det långa loppet, visar sig rätt eller fel, det kanske kan diskuteras om 18 månader, eller när vaccination väl är genomförd. Island är en ö. Norge är _nästan_ också en ö. Och Finland ligger isolerat på ett likartat sätt. Gränsen till Ryssland är inte särskilt porös. Det är faktiskt inte alls uteslutet att det kommer att fungera.

- Rysslands gräns gör att hela skandinaviska halvön kan betraktas som en ö.

Det är nästan så att hela Europa kan betraktas som en ö i förhållande till Kina, med tanke på Rysslands vilja att bevaka sina gränser. Viruset behövde antingen sprida sig genom Ryssland, eller resa med flyg till Europa. (Man kan tänka sig några andra mindre sannolika resvägar.)

Därför borde Anders Tegnell, och hans kollegor i Europa, genast ha efterfrågat ett stopp i flygtrafiken. Italien stängde av flygtrafiken från Kina, men tyvärr var det för sent. Men Italien försökte åtminstone stoppa inflödet av smittbärare. Övriga Europa brydde sig inte lika mycket.

Citat:
Sverige hade inte riktigt lika goda förutsättningar som Norge, Finland eller Island. Sverige har exempelvis inte Norges oljefond, eller Finlands (relativt) homogena befolkning.

- Mångkulturen är en tung börda.

Citat:
Nu har Sverige valt den linje Sverige valt. Priset riskerar bli en överansträngd sjukvård, men hittills har de farhågorna inte slagit in. (Därmed inte sagt att faran skulle vara över.)

Men priset i Spanien, Italien, Frankrike, UK, Belgien, Tyskland, och Danmark är också högt, även om det värsta för dem är/blir konkurser, arbetslöshet, fattigdom och risk för social oro.

Jag befarar att Sveriges agerande kommer att bli ännu mer katastrofalt för ekonomin, jämfört med exempelvis Danmarks agerande.

Citat:
De som stängde gränser och de som stängde skolor gjorde detta trots att sakkunskapen avrådde.

- Att stänga gränser borde ses som en enklare åtgärd än att stänga skolor.

Citat:
Visst kan det visa sig att de får rätt. Alla länder har varit tvungna att chansa. Men ingen kan ännu säga med någon säkerhet hur högt priset blir, inte heller hur stor vinsten varit, av dessa åtgärder. Det enda man kan säga med någorlunda säkerhet, det är att de regeringar som valt att följa magkänsla istället för råd från fackmyndigheter på det sättet kunde tysta den populistiska oppositionen.

- Jag önskar att Sverige hade haft en sådan populistisk opposition, som kunde protestera mot massdöden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Som jag sa: det är ett VIRUS för fan!

Dags att vakna upp ur bubblan och inse att det kan hända tråkiga saker även här Sverige där pappa staten har sett till så att alla medborgare har mat på bordet, hjälm och vadderade knän. Sluta gnäll som små fredsskadade barnrumpor över att pappa staten inte dessutom trollar bort alla stygga virus åt er.

Nu får du ge dig. Varför skulle inte staten skydda medborgarna från en livsfarlig smitta när man skyddar mot en massa andra saker som vi betalar skatt för. Sverige har haft beredskap för sånt här. Men alla lager är förstörda. Man brände bland annat 2 miljoner munskydd som kunde använts i vården. Det är rena sabotaget.
Sedan är ju frågan varför staten tar ansvar i nästan alla andra länder och folken verkar oftast inte ha något emot det utan tycker det är bra att man blir av med smittan så att livet kan återgå till det normala. Det är knappast någon människa som vill bli smittad, men ändå säger våra myndigheter att det är nödvändigt att en majoritet av befolkningen blir det. Det är på gränsen till folkmord.
Citera
Medlem
Hanna, 42: Chockad över hur hårt covid-19 kan drabba
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Jo5zm8/hanna-42-chockad-over-hur-hart-covid-19-kan-drabba
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Ingen större kris för mig som etnisk 35 års svensk. Bara blattar och äldre äldre som dör.

Knappt 100 etniska svenskar under 60 som dött.

Frågor?

Sen då vad jag gör i övrigt. Jag far med handsprit och pumptvål till fars och mors varje fredag som chillar i stugan..

Ok, tack för svar och krya på dig!
Citera
2020-04-23, 23:27
Medlem
severustheemperors avatar
Forskare: ”Tegnell är en politiskt tillsatt bluff”
https://www.exakt24.se/jan-stillstrom-tegnell-ar-en-politiskt-tillsatt-bluff/

Värt att se.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Tror Giesecke och Tegnell kommer sätta kaffet i halsen imorgon när det läser att i New York City bara 21% (1.7 miljoner) har antikroppar trots att 17200 redan dött. Det innebär att dödligheten är runt 1% och flockimmunitet skulle kosta 6000-7000 liv per miljon invånare.

0.5% skriver dom ju?
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ursäkta att jag har svårt att förstå. Jag får det inte att gå ihop.
Jag ska arbeta i morgon. Jag har läst vad du skriver, men har inte energi för att svara mera än att jag tror att du gör två misstag.

Dels tror jag att du undervärderar betydelsen av "lagarbete" på FHM.
Från början var det med all säkerhet en mycket mindre grupp. Men du uttrycker dig som om Tegnell skulle varit ensam om beslut och ställningstaganden. Det tror inte jag. Inte alls.

Och du ger intrycket av att ha bestämt dig för att tro att Tegnell konspirerar emot nationen.
Även om jag anser att många av de råd som kommit från FHM varit både olyckliga och otydliga, så har jag svårt att tro på en sådan konspiration. Ni som gör det får givetvis fortsätta med det. Det är er rättighet i ett fritt samhälle. Men när du ställer frågor och jag försöker besvara dem, så blir ju inte mycket vunnet om du därefter inkluderar också mig bland konspiratörerna.
Citera
Medlem
Vem ska ni hänga i Finland för deras massmordsstrategi nu när siffrorna börjar skena?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
New York City, not state. The city reports 15,000 deaths and admits to an undercount, not including the undercount the IFR is 0.84%

Tegnell must resign immediately.

Om nu alla bildat antikroppar omedelbart, vilket verkar osannolikt. Om man räknar med att det tar minst två veckor att bilda antikroppar, så får du gå två veckor bakåt och läsa av dödstalet då ungefär för att få en mer rättvisande bild. Förstår att det inte går att få en exakt siffra på det sättet, men man kan inte använda dagens dödstal som jämförelse med vilka som bildat antikroppar
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Just det där tror jag kan vara en av många anledningar till att det spridit sig till äldreboenden. Att man ska gå och jobba fast övriga familjen är sjuk.

Ja, det är där du har smittspridning på äldreboenden som är förödande för de som bor där.
Jag vet inte om jag kan säga det bra nog men så fort du känner torrhosta eller feber så stanna hemma och smitta inte vidare. Stanna hemma.
Citera
2020-04-23, 23:28
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Som jag sa: det är ett VIRUS för fan!

Dags att vakna upp ur bubblan och inse att det kan hända tråkiga saker även här Sverige där pappa staten har sett till så att alla medborgare har mat på bordet, hjälm och vadderade knän. Sluta gnäll som små fredsskadade barnrumpor över att pappa staten inte dessutom trollar bort alla stygga virus åt er.

- Du tramsar bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in