2020-04-23, 20:06
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Man kan ju såklart undra. Frågan är vart den typen av plötsliga dödsfall finns i västvärlden.

Min gissning är att sådana dödsfall inte förekommer. Vad jag förstår är det inte sällan så att kritiker mot diktaturstyret i Kina själva använder desinformationskampanjer i sociala medier för att piska upp stämningen. Det här skulle kunna vara en sån video, helt enkelt.

Det kanske låter konstigt - men jag minns en Flashbackanvändare som mer eller mindre påstod att svennebananer skulle dö där de satt på exempelvis tunnelbanan. Det har i vart fall inte hänt, då står det mig fritt att spekulera kring varför.

Det förekommer även sådana dödsfall utanför Kina. Jag har sett en film från Italien där en medelålders italienare ligger stendöd på gatan med buken i vädret som en död fisk. Han trodde han var frisk men icke.

Det är inget kontroversiellt med denna typ av coronadöd, det finns numera minst tre olika förklaringsmodeller till varför de sker. De är encefalitis och destruktion av hjärnstammen, snabb lungkollaps eller hjärtinfarkt.

Det är bara en tidsfråga innan det börjar dyka upp sådana fall även i Sverige för ännu är det så att bara en liten bråkdel av alla som bor i Sverige som har blivit infekterade av coronaviruset. FHMs ideer om en massiv dold smittspridning är bara trams menat att hålla folk lugna. Jag skulle till och med påstå att det är redan har hänt att folk säckat ihop och dött rakt upp och ner av corona men att det skett i hemmet istället för på gatan. I Sverige är det ju så att om det inte syns så finns det inte.
Citera
2020-04-23, 20:06
Medlem
Är Afrika helt förskonat från detta virus?
Citera
2020-04-23, 20:08
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Känner inte igen? Det är ju exakt samma tendens som när man har försökt diskutera asyl, invandrings och integrationspolitik genom åren: "Rasist!", "Fascist!", "Extremhöger!", "Rysstroll!". Svensken är exakt så här!

COVID-19 har ytterligare satt strålkastarljuset på ett folk och ett land på dekis. Det är intellektuell U-landsstatus på det här landet.
Citera
2020-04-23, 20:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Han ser mer och mer plågad ut...

Det där har man hört från dag 1. Alla har alltid varit helt uppgivna....
Citera
2020-04-23, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Okay

19% er Utlandsfödda.

Hvor mange % af befolkningen har udenlandsk baggrund når anden, tredie og fjerde generation medregnes?

I Sverige lär det vara minst 35 - 40 procent av befolkningen som har utländsk bakgrund. Det finns idag ganska många icke-svenskar som är födda i Sverige av föräldrar som är födda i Sverige.
Citera
2020-04-23, 20:10
Medlem
TYSKĹAND 82 miljoner invånare: 5000 döda

SVERIGE 10 miljoner invånare: 2000 döda

Sköter Sverige detta bra???
Citera
2020-04-23, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gs-v-se

Skojar du?
Det finns i 40+ afrikanska länder.
Citera
2020-04-23, 20:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du måste blanda ihop mig med någon annan postare. Jag har varken ägnat mig åt siffror eller förutsägelser för hur sjukdomen kommer att utveckla sig. Min hållning är att vi inte vet. Inte FHM, inte du, inte jag, inte andra bergsäkra debattörer. Brukar hålla mig till de som uttrycker en akademisk osäkerhet. Vi kan dock extrapolera från det lilla vi vet från andra coronavirus t.ex. Och då är bilden ganska klar.

Inget vaccin, åtminstone inte genom den idag kända och prövade och tekniken.
Ingen flockimmunitet utan stora offer och troligtvis ingen livslång sådan (det vore märkligt om just detta coronavirus skulle bete sig annorlunda än andra), risken är därför att flockimmunitet inte går att uppnå.

Det är ungefär forskningsläget vilket är litet. Vi har dessutom bara fem månaders erfarenhet av just detta coronavirus.

Du får gärna kalla det kaffesumpsorakelkaraktär och med det visar du dig bara som en som blint tror på ett perspektiv inom ett forskningsområde där ingen riktigt vet något. Alltså en intellektuell krympling eller regimshil.

Du kan också lägga fram dina sakargument varför det inte ligger till på det viset.

Att skriva att "statistiken är glasklar över att Sverige inte hanterar situationen speciellt bra med jämförbara länder", långt innan krisen är över och utvärderingar över olika samhällsfaktorer är gjorda, har mycket riktigt kaffesumpsorakelkaraktär.
Citera
2020-04-23, 20:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bengt2017
TYSKĹAND 82 miljoner invånare: 5000 döda

SVERIGE 10 miljoner invånare: 2000 döda

Sköter Sverige detta bra???

Är det slutresultatet på krisen som du uppgett?
Citera
2020-04-23, 20:12
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Känner inte igen? Det är ju exakt samma tendens som när man har försökt diskutera asyl, invandrings och integrationspolitik genom åren: "Rasist!", "Fascist!", "Extremhöger!", "Rysstroll!". Svensken är exakt så här!

Har ingen bekantskap med dessa människor, men det är dem alltså...

Blev mest skeptiskt för att de inte brukar vara överrepresenterade på Flashback.
De kanske provar en ny taktik för att få ut sin ilska i hopp om att såra andras känslor. Still fun.
Citera
2020-04-23, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Du kan ha rätt, det var Youtube-filmer som vi inte vet vilka som producerade eller om det överhuvudtaget rörde sig om Corona smittade. Har inte hört om liknande dödsfall i Västländer. I Ecuador har jag läst om döda på gatan, men hur pass de är relaterade till plötsliga dödsfall av Coronaviruset vet jag inte.

Vad som är ganska klart är att dock att Coronaviruset kan orsaka hjärtproblem och att dö hastigt förknippar jag mer med hjärtproblem än lungproblem.
Ja, hastig död kan säkert bero på hjärtsvikt. Det finns även exempel på "slapphet" i armar och ben - gissningsvis pga låg syresättning - som skulle kunna förklara att folk ramlar.

Om det nu inträffat så måste det ju rimligen vara sällsynt, och att någon skulle ha kameran redo just där och då... Nja, jag vet inte faktiskt.
Citera
2020-04-23, 20:13
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gs-v-se

Åh nej, dem har det utspritt över hela kontinenten. Officiellt har det dött 1100 av Covid-19 hittils, räkna att mörkertalet är enormt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in