2020-04-22, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Nu är det så här att jag flera gånger på detta forum har berättat vad jag tycker om hur våra gamla behandlas och att det är en skam. Så du har helt fel i ditt förhastade antagande. Jag är alltså inte det minsta intresserad av någon annans pengar.

Dessutom har jag i min närhet en person i min närhet (som har försörjt sig sig sedan 13 års ålder) som har bidragit och inte kostat, aldrig ens bostadsbidrag men barnbidrag för de egna barnen togs emot så lite har personen kostat samhället, så uselt. Denna mig närstående fyller 90 år nästa gång. Har aldrig varit sjuk - förrän nu, i just Alzheimers. Det har som det brukar även satt sig fysiskt så från att ha varit en person som har rört sig bra mycket mer än genomsnittet och haft tusen järn i elden är personen numera väldigt skröplig. Skulle högst troligt inte klara att ta sig igenom en Covid-19-infektion men vi skulle inte vilja låta vår anhörige sluta sina dagar på en intensivvårdsavdelning inkopplad till en respirator. Då vore det bättre att vår kära får vara hemma med oss i sin närhet och med lindrande behandling.

Förhoppningsvis blir ingen av våra gamla smittade och vi får ha kvar dem än ett tag.

Med all respekt - tror jag faktiskt inte att det är varken Din eller någon annans i Din familj uppgift att besluta om när en annan människa ska sluta sina dagar. Att lägga hundavlivningsperspektiv på ett människoliv, - att det är bättre att han slipper lida, är jag inte bekväm med. Visst kan man tycka att det finns en skillnad mellan att "förlänga livet" och att "skjuta på döden", men har man tagit på sig den rollen att besluta i sådana ting, då har man tagit sig vatten över huvudet.
Citera
2020-04-22, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Att man trillar av pinnen inom ett halvår anser jag att samtliga experter kan utesluta.
Visst, en meteor kan slå ned om en månad med.
Vilken idiot vill inte bygga ett gigantiskt meteorskydd runt världen för 7900068 kvariljsrder kronor?
Liv måste gå först!!!

Och varför anser du att samtliga experter kan utesluta detta? Det är ju inte ens klarlagt att man kan få immunitet mot detta, det finns mängder med rapporter om både nedsatt immunförsvar och personer som verkar blivit återinfekterade (och man vet inte om det är externt eller om man aldrig var riktigt frisk).

Ja och den dag vi har indikation på att det är en meteor på kollisionskurs mot jorden kan du ge dig fan på att man kommer lägga så mycket resurser man har på att minimera skada som det skulle inträffa.

Tex om det undgått dig så har man lagt enorma summor på rymdforskning senaste 40 åren i syfte att någon dag kunna befolka en annan planet.

Eller så kan man ju chansa på att meteoren inte orsakar någon skada, man har ju trots allt inte sett några tendenser till att meteorer orsakat någon betydande skada tidigare, Chicxulub meteoren stjälpte ju inte världen...
Citera
2020-04-22, 22:29
Medlem
Citat:
Det vet jag nog bättre än du.

Jaså? Sitter du på exklusiva rättigheter eller?
Citera
2020-04-22, 22:30
Medlem
Citat:
Kan lova dig att cancervård, njurtransplantation och hjärtbyte är många miljoner kr.
Så där går vi alla plus som råkar ut för det.

Ja och i synnerhet nu, när det inte går garantera att man inte får en infektion på köpet vid transplantation, måste kännas som dragit en enorm vinst lott då.
Citera
2020-04-22, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Har man någonsin haft cancer så kan jag lova dig, man tänker inte 'tusan vad mycket plus jag går just nu'.

Just nu går ingen plus som har cancer, eftersom alla behandlingar etc är uppskjutna på obestämd tid... Och det kan vi tacka en obefintlig beredskap i Sverige för, ffa Reinfeldt som öppnade våra plånböcker. (Och ja, jag har cancer.)
Citera
2020-04-22, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luy
Massvaccinneringen startade 1974 - men mer bredd från 1980-tal, se https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/vaccinationer/vacciner-a-o/roda-hund/

Det skulle stämma väldigt väl med att de numera välvaccinerade barnen inte berörs alls av detta....och dito uppåt ca 45-årsåldern för svenskar (då det var del av det allmänna programmet).

Här är nyheten:

https://www.expressen.se/nyheter/fyndet-vanliga-vaccinet-kan-skydda-mot-covid-19/

Någon med lite tid över kanske kan utröna när vi startade med vaccin mot röda hund i det allmänna vaccinationsprogrammet (i början var det väl bara flickor)? vs. åldersfördelning i svenskar som är svårt drabbade gm intensivvård /resp. döda. Låter spontant rimlig förklaring att barn är så o-drabbade. Detta kom ju upp redan i februari med de allmänna vaccinationerna
Citera
2020-04-22, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Jaså? Sitter du på exklusiva rättigheter eller?

Jag vet hur jag tänker som haft cancer ja.
Och jag tackar den offentliga sjukvården som jag står i stor skuld till.
Citera
2020-04-22, 22:33
Medlem
Mr-skalmans avatar
Citat:
Förutsatt vi lär oss läxan.
Vilket vi människor tenderar misslyckas med...
Kommer vi nu till vintern att kanske lägga en extra slant för att bättre klara av eventuella kriser, eller ska man köra på som man gjorde innan det är frågan.

även att informera befolkningen bättre hur man ska agera, och inte bara köra hesa Fredrik varannan månad(som vissa inte ens vet vad det är). Vi får hålla tummarna att vi tar lärdom av år 2020!
//Skalman
Citera
2020-04-22, 22:34
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det var ord och inga visor från smittskyddsläkaren i Stockholm på svt 2 nyheterna nu 21.00.

Mycket bra förmanat och informerat. Synd bara att de som behöver höra detta antagligen inte tittar. Hallåan var förvånad över läkarens skarpa ord!
Ja Nike på Aktuellt förefaller vara exakt en sådan person som inte har fattat.
Citera
2020-04-22, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Då kan jag upplysa om att äldre även kan dö av ebola, matförgiftning och bilkrockar pga nedsatt syn.
Motorcyklister hamnar lätt på IVA, dessutom.

Varje dag dör i normala fall 250 människor. De flesta är äldre, men
undantag finns, tex om närmsta respirator är upptagen.

Ett onormalt år kan det dö dubbelt så många per dag jämfört med ett normalt år. Skulle hela befolkningen få ebola skulle runt 4 miljoner dö. Skulle alla få sars2 dör kanske 200.000.
Influensa kan ta med sig runt 10.000.

Ebola är inte bra, men det finns inget vi kan göra. Alla kommer att få ebola... Eller nå't.

Ebola är inte särskilt vanligt i Sverige. Influensa är däremot och kommer i våg som syns i statistiken under vårvintern. I övrigt sågs en liten ökning under sommaren 2018 då värmeböljan sågs. Övrigt är för litet för att ge genomslag.
Citera
2020-04-22, 22:35
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Bara det att du kallar regeringen för regimen avslöjar att det bara är politiskt motiverat sossehat allt du säger. Det är som om det är du som vill vara regim, med ett imponerande följe lakejer som slaviskt lyder din minsta vink så fort du tycker något. Det skulle faktiskt vara riktigt roande se dig strutta vägen fram utan en tråd på kroppen samtidigt som dina lakejer springer runt och fjäskar för dig och berömmer dina vackra "kläder" samtidigt som folket tittar storögt på genom fönstren från den eviga husarrest du försatt dem i.

Ok. Jag hatar inte sossarna. Inte de gamla iaf. Läs gärna min signatur. Jag vill stänga ned landet, ja. Inte av politiska skäl utan av hälsoskäl.
Citera
2020-04-22, 22:35
Medlem
felpost
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här