2020-04-22, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Jag kan inte minnas vi haft några tysta minuter, sen corona gjort entre

Nej som jag skrev. O tro inte att vi någonsin kommer ha någon. När vi ÄNTLIGEN dödat minst 10 000 gamla och svaga och uppnått flockimmunitet kommer alla fira!!
"Jaaa 100 döda till idag- allt närmre flockimmunitet!!!"
Citera
2020-04-22, 13:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Må så vara men fokuset har bevisligen varit fel på många myndigheter. En av de positiva effekterna av Coronakrisen att det kommer upp i ljuset kanske.

Jag kan absolut hålla med om att krisen avslöjat brister i vårt samhälle som vi behöver ta tag i. Orsakerna till dessa brister är många och det finns inte ett enda parti i dagens riksdag som inte ska ha sin skopa av skulden.

Vi måste dock först rida ut viruset tillsammans och göra så gott vi kan, alla utifrån sin förmåga. Det är så man kommer hyfsat helskinnad ur en kris, inte genom att slita sönder, skapa motsättningar och panik. Det finns det gott om tid till det sen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Nya (?) nyheter om Anders Tegnell när han arbetade som chef för socialstyrelsen.

https://nyhetsbyran.org/2020/03/16/tidigare-forskare-msb-anders-tegnell-vagrade-utveckla-krisberedskap/

Inte så nytt, det togs upp för länge sedan i tråden. Men ändå viktig information, absolut. Inte något som verkar varit så känt i MSM som hyllar AT.
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Där gick vi över 1800 döda.

c19.se
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Vad skall vi tro att siffrorna ligger på idag onsdag? Strax under 100?
Beror väl på de aktuella matematiska modeller man använder vad jag förstår.

Vilket ingen vare sig vet någonting om eller begriper sig på.

Så din gissning är lika god som min.
Citera
2020-04-22, 13:49
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Har de verkligen sagt att det planar ut eller att det varit en peak innan 8/4 ?
Finns det någon länk som stärker det påståendet ? Jag kan nämligen inte minnas att det nämnts tidigare men jag kan ha fel.

Postat flera gånger i tråden, så du behöver inte låtsas längre.

Senast av användaren Info:

T.ex detta (6:e mars):

Citat:
6 mars 2020:

Antalet svenska fall av coronaviruset kan ha nått sin topp, sade statsepidemiolog Anders Tegnell i går till DN.
Det finns anledning att tro att vi kommer att peaka nu, att vi har peakat.

De senaste dagarna har antalet smittade i Sverige stigit till 94 personer. Under onsdagen konstaterades 24 nya fall bara i region Stockholm.

Men statsepidemiolog Anders Tegnell på Folkhälsomyndigheten tror att antal fall i Sverige kan ha nått sin kulmen nu.

– Det kanske går upp något. Men sedan kommer det med all sannolikhet att gå nedåt, om det inte dyker upp nya områden i världen där det är stor smittspridning och som folk reser till väldigt mycket, säger han.

https://www.expressen.se/nyheter/teg...nde-riskfyllt/
Citera
2020-04-22, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Jag själv använder munskydd de få gånger jag vistas i offentliga miljöer.
Hur föreställer du dig att du ska undvika bli smittad?
Har du någonsin testat dig för hur många olika virus ur corona-familjen som du redan har smittats av och blivit immun mot? Vilken information använder du dig av när du fattar beslutet att bara gå utomhus iförd ditt husdjurs munkorg?
Citera
2020-04-22, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Nej som jag skrev. O tro inte att vi någonsin kommer ha någon. När vi ÄNTLIGEN dödat minst 10 000 gamla och svaga och uppnått flockimmunitet kommer alla fira!!
"Jaaa 100 döda till idag- allt närmre flockimmunitet!!!"
Det kanske kommer in nu när vi nämnt de?
Citera
2020-04-22, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är säkert korrekt att det hjälper, rent tekniskt. Precis som det hjälper att hålla för munnen.

Det är tyvärr ingen garanti för att det fungerar på populationsnivå. I alla fall inte om det är dåliga munskydd, och man har en befolkning som inte vet hur munskydd ska användas.

Jag har inte facit, men jag kan tänka mig att det finns mycket studier på det, och FHM är faktiskt inga ondskefulla människor som vill att människor ska bli smittade i onödan.

Du menar alltså att svenskar är för ointelligenta för att kunna använda munskydd på rätt sätt.

Hur som helst tror jag att det fungerar bäst på populationsnivå eftersom det skyddar bäraren både från att bli smittad och att sprida smitta om den redan är smittad. Jag vet inte hur stor effekten är men om alla bar munskydd i Sverige idag skulle man säkert kunna sänka gränsen för R0 rätt rejält och därmed spara en hel del människoliv.

Munskydd används mycket i Kina, Sydkorea, Tyskland och Österrike. I alla dessa länder har man smittan under kontroll.

Är det så viktigt i Sverige att man skall vara snygg så vi hellre offrar människoliv än sätter på oss munskydd. Jag tror det har gått väldigt mycket prestige i detta. Det har liksom blivit en kulturgrej.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Enligt worldometers idag är 1,693,064 currently infected patient.
1,635 848 ( 97%) in mild condition.
57,216 ( 3%) serious of critical.

Hur kan siffror se ut så när man samtidigt säger att sjukdomen är livsfarlig och jag ser att massor av människor dör dagligen ?
Jag förstår mig inte på något längre.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Jag kan absolut hålla med om att krisen avslöjat brister i vårt samhälle som vi behöver ta tag i. Orsakerna till dessa brister är många och det finns inte ett enda parti i dagens riksdag som inte ska ha sin skopa av skulden.

Vi måste dock först rida ut viruset tillsammans och göra så gott vi kan, alla utifrån sin förmåga. Det är så man kommer hyfsat helskinnad ur en kris, inte genom att slita sönder, skapa motsättningar och panik. Det finns det gott om tid till det sen.
"Du skall inga andra gudar hava jämte mig" är en bra devis också tycker jag.
Citera
2020-04-22, 13:52
Medlem
Madagascars avatar
Finns någon lista på de svenska regionerna ordnade efter antal dödsfall per capita?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in