Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Det är säkert korrekt att det hjälper, rent tekniskt. Precis som det hjälper att hålla för munnen.
Det är tyvärr ingen garanti för att det fungerar på populationsnivå. I alla fall inte om det är dåliga munskydd, och man har en befolkning som inte vet hur munskydd ska användas.
Jag har inte facit, men jag kan tänka mig att det finns mycket studier på det, och FHM är faktiskt inga ondskefulla människor som vill att människor ska bli smittade i onödan.
Du menar alltså att svenskar är för ointelligenta för att kunna använda munskydd på rätt sätt.
Hur som helst tror jag att det fungerar bäst på populationsnivå eftersom det skyddar bäraren både från att bli smittad och att sprida smitta om den redan är smittad. Jag vet inte hur stor effekten är men om alla bar munskydd i Sverige idag skulle man säkert kunna sänka gränsen för R0 rätt rejält och därmed spara en hel del människoliv.
Munskydd används mycket i Kina, Sydkorea, Tyskland och Österrike. I alla dessa länder har man smittan under kontroll.
Är det så viktigt i Sverige att man skall vara snygg så vi hellre offrar människoliv än sätter på oss munskydd. Jag tror det har gått väldigt mycket prestige i detta. Det har liksom blivit en kulturgrej.