2020-04-21, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
På riktigt.
Man strävar inte efter att ge livsuppehållande insatser inom äldreomsorgen till allt och alla. Är du relativt "pigg" och har en svacka, visst man kan ge dropp. Särskilt om man ser att personen ifråga skulle kunna hämta sig.

Men är en person riktigt, riktigt sjuk och redan innan i mycket dåligt skick, så ser man dessa insatser som en förlängning av ett lidande. Jag har mött många anhöriga i den situationen, och jag kan säga dig att majoriteten väljer att INTE sätta in åtgärder som är ansträngande och som kan förlänga ditt liv men öka på lidandet. Välj att se det som passiv dödshjälp eller mord, om det får dig att må bättre, men allting handlar om att ge människor ett så smärtfritt slut som möjligt.

Den jag diskuterade med menade att det var kategoriskt att man inte satte syrgas på patienter i palliativ vård. Att kategoriskt avstå från att ge syrgas för att patienten ska dö snabbare på det sättet ställer det vissa etiska frågor får man nog säga. Om du tycker det är etiskt att inte ge någon i palliativ vård syrgas som princip och du mår bättre av att välja den strategin får du väl göra det. Jag hoppas inte du jobbar i vården dock.
Senast redigerad av AlbertEnben 2020-04-21 kl. 23:13.
Citera
2020-04-21, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Avlidna placeras i kylcontainrar i Stockholm:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/avlidna-placeras-i-kylcontainrar

Det är intressant att SVT fortsätter att undvika ordet Slakthusområdet, som det heter där byggnaderna ligger. Antar det kan väcka obehagliga associationer. Åker förbi där ofta, känner att de nog kunde valt ett annat område, folk i Sthlm vet ju ändå vad området heter.
Citera
2020-04-21, 23:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Återkom efter 08:00 när du tagit dina antipsykotiska så kan vi fortsätta samtalet.

Nej man äter inte fladdermöss i Kina. Allt som visas på YouTube är inte nödvändigtvis sant alla gånger. Det är så det är. Man får åka till Palau om man vill äta denna delikatess:

https://travelfoodatlas.com/fruit-bat-soup-palau

Här har du en länk till en seriös artikel från dagens DN som reder ut frågan.

Spoiler: Visst äter man fladdermöss i Kina, och man är stolt över det!

Men mer för att stärka viriliteten och bota cancer, än som bara en måltid tydligen.

Artikeln: (obs, rätt vidrigt innehåll)

https://www.dn.se/nyheter/varlden/kinas-djurmarknader-slar-upp-portarna-igen/
Citera
Medlem
JamesWebbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Passerar vi 2000 innan veckans slut? Snart är vi förbi Holland.

Då har bara Belgien,Frankrike,Tyskland och Italien fler döda än oss per capita.

Snyggt!

Men folk tycker FHM och S hanterar detta imponerande bra.

Ja, vi borde göra som Etiopien, Sudan eller Syrien som har minst döda per capita.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FORVACKSLINGSBAR
Hur tolkar du denna artikel gällande flockimmunitet?

https://emanuelkarlsten.se/04/tegnell-jag-tror-vi-uppnar-flockimmunitet-innan-vaccin/

Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Den är väl inte vidare svårtolkad. Tegnell säger om flockimmuniteten: "Nej, det är inte ett mål som vi har, vårt mål är att få så lite smittspridning som möjligt för att hälsa och sjukvården ska hinna orka med." Och det var precis det jag skrev tidigare att FHM:s strategi har gått ut på från början.

Du är nog den enda som tolkar det som du skriver ovan.

"Vilka delar av Sverige är nära flockimmunitet?
– Vi är nära en nivå när vi enligt våra modellerare börjar se en effekt av en flockimmunitet. Alltså den totala flockimmuniteten ligger förmodligen en bra bit framåt, vi vet inte exakt när, för det beror på hur utvecklingen fortsätter."
Citera
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Med tanke på vilka siffror Italien hade i Lombardiet, trots nedstängning redan 22/2 av de värst drabbade områdena, så undrar man hur stor skillnad det hade gjort. (Lombardiet är befolkningsmässigt jämförbart med Sverige.)

Man ska inte tro att en nedstängning automatisk får ned dödstalet inom överskådlig tid. Och en långvarig nedstängning har i sig ett högt pris.

Så är det. Det kan dock förklara skillnader i norden. Italien vart ju lite sena på bollen.
Citera
2020-04-21, 23:13
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Ja.
Ser man på C19.se, så ser man hur kurvan för smittade följer logaritmiskt. Men inte kritiskt vårdade. Konstigt?

Det finns väl två möjligheter, den ena att det är fullt på sjukhusen och på IVA, så man kan ändå inte ta emot fler, och den andra är att de som blir väldigt sjuka av Corona redan ligger på sjukhus, så att de nya konstaterade fallen inte behöver läggas in då de inte är extremt sjuka...

(Förutsätter att de enda som testas fortfarande är de som som känner sig så sjuka att det övervägs sjukhusvård, och att de därför testas)
Citera
2020-04-21, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norik
Suck, vad oärlig du är. Låt oss glömma deras data och fokusera på rapporterade fall per dag istället från worldometer. Dessa kommer inte visa effekten att dödsfall trycks bakåt för att skapa en flackare kurva. Om du kör ett 7 dagars medelvärde kommer du märka att kurva växer allt mindre.
Jag har inte påstått att det ökar exponentiellt, eller något sådant, ifall det är det du vill påskina att det stod mellan raderna. Visst, den kommer nog att stabilisera runt 150-200 döda per dag. I ett land där vi normalt sett har runt 250 döda per dag, av alla dödsorsaker sammanlagt. Det motsvarar bara en större flygkrasch per dag, eller ungefär dubbelt så många som blir mördade på ett år, per dag, så visst, det är förstås inget att bry sig om.
Citera
2020-04-21, 23:14
Avstängd
Snart lika många smittade i USA som i Italien, Spanien, Frankrike, Tyskland och UK tillsammans.
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Jag tror att det där med de 22 forskarnas debattartikel egentligen kritiserats mest för att de i en besvärlig tid kallar andra för talanglösa m m och för att "Nuclear" Naucler Söderberg sa att hon inte hade sagt att hon tyckte att Tegnell skulle avgå och blev påkommen med att ljuga m h a att det fanns på ljudfil. Så pinsamt.
Så kan det vara.
Men det är djupt olyckligt (och ohederligt) att fokusera på det i stället för sakinnehållet i artikeln.
Nu tar vissa det som ursäkt för att slippa prata om innehållet.

Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
De där "6 miljonerna stockholmare" har jag missat. Gissar att någon har sluntit på tungan och råkat säga något fel till alla hyenors omåttliga glädje?
Nja det stod med i en presentation som visades idag.
Typ "för varje känt fall av smitta så har vi 1000 till som inte är kända"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/50g2LW/fhm-backar-fran-uppgiften-blev-alldeles-galet
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
I Stockholms kommun har överdödligheten nästan tredubblats:

Det ser mer skrämmande ut om man tittar på diagrammet i artikeln. Kurvan pekar brant uppåt. Och den går även högt. Mycket, mycket högt.
Lite meningslös kommentar eftersom kurvans lutning beror av skalan på respektive axel, dvs något helt godtyckligt. Du vill bara alarmera.
Citera
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbertEnben
Den jag diskuterade med menade att det var kategoriskt att man inte satte syrgas på patienter i palliativ vård. Att kategoriskt avstå från att ge syrgas för att patienten ska dö snabbare på det sättet ställer det vissa etiska frågor får man nog säga. Om du tycker det är etiskt att inte ge någon i palliativ vård syrgas som princip och du mår bättre av att välja den strategin får du tycka det. Jag hoppas inte du jobbar i vården dock.

Jag skulle vilja råda dig att sätta dig in i palliativ vård. Du kan inte kategorisera och hårdra på det viset. Man ser alltid till individen, dess möjligheter och förutsättningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in