2020-04-18, 22:11
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Kul att lockdown fungerar!

Ja, det bevisas gång på gång.
Citera
2020-04-18, 22:12
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Vi får väl se hur det hela slutar om några månader kan jag tänka mig.

Japp om några månader är denna s.k "pandemi" över.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
I Sverige vaccinerades barn mot TBC fram till mitten av 70-talet, därefter bara riskgrupper. Det skulle vara intressant att veta om det märks på de svenska fallen, om man kan se någon skillnad mellan personer strax under eller strax över 45.

Tänkte samma sak. Våra äldre är ju vaccinerade men antar att skyddet avtar med stigande ålder. Intressant om nu det visar sig att BCG vaccination även hjälper mot viral lunginflammation
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Och regimen heter näringslivet. De har givit dubbelt så mycket ekonomiskt stöd till företag än de givit kommuner och regioner.

Helt riktigt. Det enda oppositionen har gjort är att begära mer pengar till näringslivet. Föga förvånande att SD tappar röster till S när SD själva säger att S kan sköta allting bäst själva. Varför ska man rösta på Löfvens cheerleaders när man kan rösta på Löfven själv?
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
På amerikanska fältsjukhus finns det ingen palliativ vård eller triage som man också kallar det. Där räddas alla eftersom man har resurserna för detta.

Allt handlar bara om resurser och Sverige har undvikit att bygga upp dessa inom vården.
Nej, finns naturligtvis inget sjukhus i världen som har 0% dödsfall, inte ens amerikanska fältsjukhus. Då har de ljugit med statistiken.

Palliativ vård har inget med triage att göra, tror jag försökt förklara detta vid ett antal tillfällen.

Triage är en slags prioriteringsordning om du exempelvis sitter på akutmottagningen med en svullen tumme för att du sluntit med hammaren och jag kommer in med ena armen avsliten så kommer jag troligen få träffa sjukvårdspersonalen före dig, turordningsprincipen gäller alltså inte längre.

Processtriage syftar till hur omhändertagandeprocessen ska placera patienter bland annat men vid extraordinära förhållanden som att antalet patienter överstiger antalet IVA-platser finns hårdare riktlinjer att följa och enkelt uttryckt så blir det som så att patienter med väldigt låga möjligheter till överlevnad ges prio 3 och får endast intensivvård efter samråd med närstående i vissa specialfall. Detta kan du även läsa om i Socialstyrelsens riktlinjer:
https://www.socialstyrelsen.se/coronavirus-covid-19/stod-till-halso-och-sjukvard/&ved=2ahUKEwiR0Y6i4fLoAhUl8aYKHUFrAt8QFjACegQIARAB &usg=AOvVaw0u34Q6uXf-HiJnatefEMlc&cshid=1587240402251

Palliativ vård är alternativet en prio trea ges då, alltså vård i livets slutskede, man vet att patienten inte kommer klara sig och lindrar smärtan så mycket som möjligt.

Morfin är kraftigt smärtlindrande men även andningshämmande vilket ju får den effekten som ses som brutal att vårdplatser blir ledig snabbare. Krasst uttryckt.
Citera
2020-04-18, 22:13
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
9 april. 90k döda.
18 april. 160k döda.

Dödsantalet i världen har ökat med 78 % inom loppet av tio dagar.

Tegnell-dyrkarna ser inte vad som väntar.

Tegnell dyrkarna vill nog inte se något av vad som händer med COVID-19. Hoppas dock att alla får vara friska och inte själva behöva sätta livet till.
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rookie81
Jag är också för högre restriktioner just nu då jag tror det blir tufft för sjukvården (trodde visserligen skiten skulle nå fläkten förra veckan redan, på riktigt alltså) MEN kan det vara så att de vet om att en lockdown innebär total kaos i Stockholm? Jag tänker Rinkeby, Tensta, Fittja osv. Vi hade problem med bilbränder som startades av en skitsak. De kanske räknar med att det här orsakar apokalyps?

I Sydafrika kör de med tårgas i slummen för att hålla folk inne. Tror knappast dialogpolisen har tänkt hålla den nivån.

Med tanke på att knarkhandlarna går back så tror jag dock att dessa sitter inne och spelar på Switch tills bättre tider.

Inga kunder = inget bus.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triumpf-Of-The-Ill
Varför hatar du mänskligheten när det bara är svenskar som är klandervärda.

Man får det samhälle man förtjänar.

Sant faktiskt. +1 på den.
Citera
2020-04-18, 22:14
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Sverige slutade med allmän Tbc-vaccinering ca 1975.
Finland slutade med allmän Tbc-vaccinering 2006.

Betyder det att corona inte sprids lika effektivt i Finland?

Jag vet inte, hörde bara talas om det ikväll. Skall googla lite och se vilken information som finns.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miami82
Hur kan du veta att det är ”FULLT” med ungdomar ute om du, som följer regeringens uppmaningar och är laglydig, sitter hemma?

Utsikt? Din dumma åsna.
Citera
Medlem
Theforeigners avatar
Karta med europeiska länder's eventuella överdödlighet.

SVERIGE er "Very High" (högst möjliga mörka färg )

Källa: https://www.euromomo.eu/
Citera
2020-04-18, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Det gäller att ha is i magen.
(Och kanske att försöka röra sig också utanför sin ekokammare.)

Finns det något antikroppstest som ännu är rimligt validerat?

Jag vet inte vad du menar med det.

Danskarnas prov av bloddonörer verkar vara ett lite bättre gjort jobb. Men ja, de flesta antikroppartester verkar vara inkapabla till att användas för att exakt mäta infektionsgraden i samhället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in