2020-02-11, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Det låter ju som ett viruset sprids asymptomatiskt mycket kraftfullare än WHO och Tegnell påstår. Britten som smittades på en konferens med 94 deltagare och Webastofallet visar att viruset andas ut i luften och klarar sig där i lufthavet ett tag innan det fäster på något.

Det förklarar ju också varför så många som var i närheten av djurmarknaden i Wuhan i mitten av december smittades och smittade på kort tid ca 1000 andra. Dom behövde inte bli bitna av djuren eller äta dom. Dom behövde inte heller bli sjuka för att sprida smittan vidare.
Frågan är hur någon människa kan ens handla något på den marknaden? Att myndigheterna där tillåter sådana marknader är en gåta för mig...
Senast redigerad av starshipp 2020-02-11 kl. 00:41.
Citera
2020-02-11, 00:31
Medlem
RealRoastBeefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Ja, det skulle kunna vara så i Hubei men samma minskande tendens finns ju även i andra regioner utanför Hubei där sjukvården är mindre belastad och städerna inte lika nedstängda. Kanske skräcken för viruset gjort att människor även där skyddar sig bättre.

Totalt antal diagnosticerade följer mycket väl en kumulativ Maxwell-Bolzmann-fördelning och skulle pecka på ett totalt antal diagnosticerade på "endast" 50000 innan epidemin avstannar

https://imgshare.io/image/LSwcg

Hitintills stämmer faktiskt extrapolationsmodellen som jag gjorde för 10 dagar sedan förvånansvärt väl:

Intressant. Man kan bara hoppas att du har rätt.
Citera
2020-02-11, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ja precis.

Jag ser inte det rimliga i att alla de här människorna har blivit hostade och nysta på, för mig är det osannolikt.

En wetmarket, hörs ju på namnet att det sannolikt är hög luftfuktighet under tak, eller?
Ja. Jag skrev det för någta tusen inlägg sedan att det där är en ideal miljö för att sprida den här typen av virus.
Citera
2020-02-11, 00:33
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Källa på att värmeverk producerar höga halter av So2?

Som redan nämnts rör det sig om kolkraftverk.

Här har du en lista på kolkraftverken i Hubeiprovinsen:

https://www.sourcewatch.org/index.php?title=Category:Existing_coal_plants_in_H ubei
Citera
2020-02-11, 00:34
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Frågan är hur någon människa kan ens handla något på den marknaden? Hur tillåter myndigheterna där detta? Jag såg en video därifrån som de publicerade i en utländsk tidning, vidrigt. Se själv https://avaz.ba/globus/svijet/545483/zastrasujuce-ovo-je-pijaca-odakle-je-krenula-zaraza-koronavirusom

Ja det är inte trevligt men videon är inte från Wuhan utan Langowan i Indonesien
Citera
2020-02-11, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Det är märkligt att inga är oroliga - jag har märkt samma ointresse.. Undrar vad det beror på - verkar som folk är avtrubbade?
Håller med. Tror majoriteten bara kollar på nyheterna. Hör ingen prata om detta ens. Förutom en bekant som vaccinerar sig mot lunginflammation.
Var på Huddinge sjukhus igår, folk hostade och alla såg helt obrydda ut. Själv skyndade jag mig in för ett viktigt ärende och höll mig undan folk.
Citera
2020-02-11, 00:38
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Fast hade det inte varit ekonomiskt självmord av resebolagen att erkänna att det förhöll sig så om det vore sant? Jag kanske bara är cynisk, men jag hade definitivt försökt hålla skenet uppe så länge det bara går.

Just det är väl cyniskt.
Sälja resor nu som om inget hänt.

Man bör ju ta lärdom av kryssningsfartygen. Resebolagens all-inclusive är i praktiken strandade kryssningsfärjor.

Antar att de säljer nu o de avbokas senare av de 70% som nu inte förstår allvaret. O de får betala avbokningsavgifterna.
Citera
2020-02-11, 00:41
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nja det handlar nog inre om att fukten inte duger, egentligen utan mer om att smittspridande aerosoler måste ha en viss minsta storlek.

Att jag tjatar om det här är för att jag vill att man sparar begreppet "luftburen" för de smittämnen som verkligen är luftburna.

Kommer det en allvarlig luftburen smitta så kanske folk tänker att "det är inte så farligt 2019- nCoV var ju luftburen och det var inte så många som blev smittade av den".

Jag har kikat på det också, och när man nyser så kan aerosolen fara ut i sådan hastighet att droppkärnor på 5-20 um bildas, och vad jag har förstått kan coronaviruspartiklar vara mindre än så, skulle viruspartikeln inte kunna binda till en sådan droppe då?

Funderade på wetmarket, kanske högtryckstvättar man, då kan det sannolikt uppstå aerosol i mängd.
Citera
2020-02-11, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Ja det är inte trevligt men videon är inte från Wuhan utan Langowan i Indonesien
Aa, ok. Jag plockade bort länken, det är inte bra att vilseleda
Citera
2020-02-11, 00:48
Medlem
WTF : Ett Göteborgsföretag lanserade ett coronavirustest till oroliga svenskar.

Det uppskattades varken av smittskyddsläkare eller av Folkhälsomyndigheten.

– När företaget förstod vilka konsekvenserna blev för dem så beslutade de att inte saluföra det, säger Karin Tegmark Wisell.
https://www.expressen.se/nyheter/stopp-for-svenskt-test-av-nya-smittan-/
DOCK VERKAR DET SÄLJAS UNDER DISK : BRA ELLER DÅLIGT ?
Citera
2020-02-11, 00:49
Medlem
Sam.Boyds avatar
Fox går ut med att chinas Ambassadör inte förnekar att viruset kan komma från ett forskningslabb.
Citera
2020-02-11, 00:52
Medlem
Citat:
Frågan är hur någon människa kan ens handla något på den marknaden? Hur tillåter myndigheterna där detta? Jag såg en video därifrån som de publicerade i en utländsk tidning, vidrigt. Se själv https://avaz.ba/globus/svijet/545483...-koronavirusom

Vilken jävla smutsmarknad. Typiskt Kina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in