2020-04-15, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Du har en talang för ord.

Skriv en bok.

Skulle köpa den

Tack, uppskattas!

Jag tycker att vi har ett ansvar gentemot våra medmänniskor att inte sprida information som är dålig. Neurotiker är inga jag ser ner på, jag har sådana i min närhet. De lever ett onödigt svårt liv. Safetyism är ett stort problem i många föräldrars barnuppfostran; nervösa föräldrar skapar svaga barn. Det är ett problem på universiteten där yttrandefriheten åsidosätts för att skydda nervösa. Corona har nu gjort det till ett hot mot samhället så som vi känner det.

Den som inte är expert bör därför inte sitta och räkna på bristfällig data. Den bör inte sitta och räkna överhuvudtaget.
Citera
2020-04-15, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men suck vad du är jobbig. Har någon sagt att han FÖRTJÄNADE att dö?

Vi försöker förstå vad som gjorde honom känsligare för Corona än några andra - som har klarat sig.

Det är inte kriminellt att vara överviktig. Men man skadar sig själv i det långa loppet. Helt även utan Corona.

Kan du inte bara dra något gammalt över dig med din "mördar" anklagelser?
Det är väl sannolikt att hans tidigare övervikt bidragit (vet inte hur hans BMI var nu), men det är samtidigt klart att en liten andel friska och unga kommer ha oturen att dö. Får man 5000 döda så kommer säkert något spädbarn ingå där också. Det är så det blir. Det är dock inte ett rimligt skäl för unga friska att gå runt och vara livrädda, för risken är ju fortfarande väldigt låg.
Citera
Medlem
"Det europeiske smittevernbyrået ECDC anbefaler alle medlemslandene, deriblant Norge, å anbefale munnbind til befolkningen. "

"Anbefalingen er stikk i strid med rådene fra det norske Folkehelseinstituttet (FHI), som tvert imot har hevdet at bruk av munnbind kan utgjøre en smitterisiko.

FHIs avdelingsdirektør Line Vold sier til Aftenposten at de vurderer å snu i tråd med ECDCs anbefaling. Tidligere har Norge stort sett alltid fulgt de europeiske anbefalingene fra ECDC

– Det er en veldig relevant problematikk. Dette brukes i stadig større grad og i veldig mange land. Dette er en problemstilling vi ser på, sier Vold.

I rapporten Aftenposten har gjennomgått oppgir ECDC, som tidligere ikke anbefalte munnbind, flere grunner til å snu. Den faglige begrunnelsen er at coronaviruset for lengst har vist seg å smitte fra personer som ikke har symptomer."
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/5e9761d3eff1270011265084
Citera
Medlem
Gobigorgohomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Du är en äcklig människa som förtalar en nyss död person utan att kunna belägga dina påståenden.

Nu är det som så här, jag kan inte belägga mina påståenden, jag skrev vad jag har fått till mig, jag pratar varken skit eller nervärderar Adam.

Det är jättetråkigt och synd om alla som förlorar en nära kär, och jag beklagar det verkligen.

Men så har vi dig då, från ingenstans säger du att jag är ”äcklig”, det verkar vara helt okej enligt dig.

Jag är färdig med dig hopps du får ett fantastiskt liv.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Frankrike är, inte helt oväntat, de som är sämst på att rapportera in insjuknade och döda. Riktiga skeva toppar ibland. Man får nog komma veckostatistiken istället.

Ja, och överlag är det svårt att riktigt få en rättvis bild länder emellan i detta relativt tidiga skede när så mycket är osäkert ännu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Det är klart, att i det fall vi skall nå 100.000 döda i mitten av maj, så krävs knappt 16% exponentiell ökning om dagen. Vi har nu haft en genomsnittlig ökning på 14,1%. Vi var uppe i väl över 20% tidigare, 23 någonting.
Men den siffran har minskat för var dag i princip, så jag tror inte vi kommer ha den ökningen.

Utvecklingen i Sverige måste jag säga är ganska märklig. Och även om en prognos säger att vi har 100.000 i mitten av maj, och mina prognoser har sagt så, samt ännu värre tidigare, så tror jag inte vi kommer hamna där, eftersom trenden är stadigt att den exponentiella ökningen minskar. Vi har fortfarande en exponentiell ökning, men den minskar för var dag som går.
Vad i helvete som gör det, vet jag inte, eftersom vi knappt har vidtagit några åtgärder, men förutsatt att det inte fuskas något otroligt allvarligt med siffrorna, så verkar det vara så här.

Oavsett vad vi kommer ha i mitten av maj eller inte, så är det kört för oss att ändra det nu. Den historian är redan skriven och vi har facit i mitten av maj, OAVSETT vad vi gör nu och framåt.

Det beror på eftersläpningen. Senaste dagarnas låga siffror döda per dag kan alltså ha 3 dubblats om en vecka när den där eftersläpningen masat sig in i FHMs system.

Någon som vet vad eftersläpningen på typ en vecka beror på?
Citera
Medlem
Talespins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Bara det att alla har samma målsättning, vare sig du vill kalla det flockimmunitet, platta ut kurvan eller ge vården en chans att hänga med, så har ALLA länder det målet. Varför fattar inte folk det?

Ja, och karantän verkar vara effektivare.

Annars hade fler länder gjort som Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Hur skulle det gå till när de smittade är isolerade och inte tillåts springa omkring?
Man hinner inte testa alla innan de hinner smitta andra personer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dscim
Du tog orden ur min mun, fint skrivet min vän. Håller med till punkt och pricka.

Löfven ska dömas för landsförräderi!
Citera
2020-04-15, 21:45
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
Ska man vara rättvis så var de flesta dödsfallen i Italien koncentrerade till Lombardiet som har likvärdig befolkning som Sverige.

Mm och med en befolkningstäthet som heter duga och på en yta av skåne, i jämförelse med Sverige

Tänk till lite innan du babblar ut skit
Citera
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Hur länge ska denna bisarra mardröm få fortsätta? Folkhälsomyndigheten är "försiktigt optimistisk", det har de varit varje dag de senaste 2-3 veckorna.

Vem som helst ser att det är samma eftersläpning i rapportering av nya fall, som det är med döda. Det har det varit hela tiden, och kurvan har hela tiden sett ut så här.

Eftersläpningen av döda ÖKAR och ligger nu på 7-8 dagar, vilket ju ser ut som en utplaning om man utgår från att det är c:a 4 dagar som tidigare. Det kommer tyvärr visa sig varefter man jobbar ikapp.
Citera
Medlem
Nu ska boende i New york bära munskydd.
https://edition.cnn.com/2020/04/15/us/new-york-facemasks/index.html

Bra USA!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem