2020-04-12, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Ännu ett land där LOCKDOWN fungerar.

Grattis Spanien, och bra jobbat!

Antalet nya coronavirusinfektioner i Spanien har sjunkit till rekordlågt sedan utbrottet började, eftersom Europas värst drabbade land av bekräftade fall stöds för återupptagandet av vissa sektorer i sin ekonomi den här veckan.

Dödsfallen ökade något till 619 under det senaste dygnet och skulle sannolikt överstiga 17 000 på söndagen, men siffrorna från det spanska hälsoministeriet visade att nya fall hade vuxit med 2,6% under samma period - den lägsta sedan pandemin började i landet en månad sedan.

Bevis för att ett strikt LOCKDOWN som fanns sedan den 14 mars, fungerade, kom då vissa fabriks- och byggnadsarbetare förberdet sig på att återvända till jobbet på måndag.
Nej det är inget bevis. Kom igen om ett halvår
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
EL pais idag

Snabb (ungefärlig) översättning: "Den dagliga siffran av döda i Spanien stiger på nytt till 619."
https://elpais.com/

Aha. Inte tagits upp någon av de större sammanställande ännu, bara där jag kollat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Om det så skulle komma i augusti så skulle det inte funka att ha total lockdown fram tills dess...

Det känns jäkligt fel att säga, då det är människors liv det handlar om, men det ska bli otroligt intressant att se utvecklingen i de länder som nu börjar öppna upp.

Även att jag själv inte tror att lockdown är en hållbar lösning, som inte gjort annat än fördröjt the inevitable, så hoppas jag ändå att de haft rätt.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Nej precis. Som jag skrev, alla metoder (inkl. flockimmunitet) är att se som ett experiment.

Ingen vet vad vilken metod som är best, sett till samhället som helhet.

Detta kommer vi antagligen få reda på om 2-3 år, när all data finns på bordet. Då har dock livet gått vidare i en sådan nivå att ingen kommer vara speciellt intresserad längre...
Men nu avslutade du med att säga att det inte finns nåt som minsann säger att lockdown är bättre än flockimmunitet. Underförstått: flockimmunitet är nog ändå bättre äm lockdown.
Citera
Medlem
Känns som gemene man har släppt lite på restriktionerna och börjat slappna av lite grann.

Är det största faran över och förbi oss? Stockholm visar färre döda, många IVA platser är fortsatt lediga, Älvsjömässan är ej tagen i bruk ännu då den inte behövs...

Vad tror ni, kan vi börja leva igen i maj kanske?
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Lättare att förstå resten av världen som stängt.
Men tänk på barnen!
Citera
2020-04-12, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Jag debatterar inte den. Försöker bara få er skolstängningshatare att tänka om och komma till insikt. Det var inte jag som tog upp ämnet, utan det var en av dina kompisar bland skolstängningshatarna som gjorde det.
Men varför sitter du fortfarande och tjatar om det då? Det kommer ju inte hända. Fokusera på något som kan göra skillnad, som att dina bekanta följer myndigheters rekommendationer och restriktioner.
Citera
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Många exempel? Du måste inse att över en miljard människor är smittade idag. Dödstalen är marginella, lika många hade dött utan Corona när vi gör bokslut till nyår. Fel igen fick du din lilla fjant till prepper.

Prepper? Hahahaha. Inte i närheten.
Köpte handsprit för första gången i mitt liv idag.

Fjant? Personangrepp direkt. Proffsigt...
Nån liten stackare som gömmer sig bakom sitt tangetbord kanske?

Gissar på tidig medelålderskris, kryddat med cross-fit och BCAA. Eller en sådan där riktig fjant som springer omkring i spandex.

Ditt immunförsvar blir försvagat av hård träning. Du kommer stryka med långt innan mig (fastän jag är äldre än dig...)
Citera
Medlem
Bouchets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Liv är viktigare än pengar just nu.

Tyvärr, multisjuka gamla är inte värda mer än landets väl. De dör för fosterlandet, precis som soldater i krig.
Citera
2020-04-12, 21:56
Medlem
Haloumis avatar
Jag har pratat med Italienska kollegor som ser oroväckande tecken på våg 2 av viruset.

Deras lockdown har inte haft det önskade resultatet. Mina Italienska kollegor är förtvivlade. Över 600 dör per dygn och nya fall ökar kontant.

Trots att man varit i lockdown i över en månad.
Citera
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det vet vi först efter epidemin.

Ja och då får vi höra "Det är lätt att vara efterklok"

De som var kloka redan från början ignorerar man ju såklart, som vanligt.
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonheden
Känns som gemene man har släppt lite på restriktionerna och börjat slappna av lite grann.

Är det största faran över och förbi oss? Stockholm visar färre döda, många IVA platser är fortsatt lediga, Älvsjömässan är ej tagen i bruk ännu då den inte behövs...

Vad tror ni, kan vi börja leva igen i maj kanske?

Nej, verkligen inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in