2020-04-12, 15:42
Medlem
Hur kan Sverige vara ett sånt u-land så att bara för att det blir helg försvinner 90% av rapporterade dödsfall?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
https://www.msb.se/sv/aktuellt/nyheter/2020/april/nastan-hela-befolkningen-har-andrat-sitt-beteende-med-anledning-av-coronapandemin/

Med tanke på vad som framkommer här i tråden så måste undantagen bland annat vara bekantskaper till några av trådens mer högprofilerade domedagsepidemiologer. De har vittnat om människor i deras närhet som istället för att respektera myndigheternas rekommendationer och restriktioner väljer att ge fan i dem. De själva sitter dessutom här och skriker sig hesa dag in och dag ut, istället för att se sitt eget hus först. Skenheligt tycker jag, vad tycker du?
Jag har ändå svårt att ta deras ord som sanning. Går du utanför dörren själv? Tycker du att deras undersökning stämmer väl överens med verkligheten du ser när du går utanför dörren?

Jag kan då säga att den verklighet jag upplever skiljer sig markant mot den MSB beskriver.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ja det är många som inte förstår att alla inte klarar intensivvård.

Att alla 80+ inte klarar intensivvård betyder inte att ingen gör det.
Citera
2020-04-12, 15:43
Medlem
Ryssland slår rekord i dödstal idag. Ryssland kommer lida svårt med sin undermåliga sjukvård.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det är påsk.

Innan påskhelgen såg det ut så här:

Och om du minns tidigare i veckan så rapporterade FHM runt 100 döda per dag. T.ex:

Men mycket var eftersläpningar. Blir nog samma sak nästa vecka.

Helgeffekt. Riktiga siffror kommer på tisdag. Tegnell.

https://www.tv4play.se/program/nyheterna/12580532
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
I så fall bör nog regionen stärkas upp med kompetens utifrån. Antalet platser har ökat, men antal IVA-kunnig personal har inte ökat i samma grad och de börjar gå på knäna. Krislägesavtalet är aktiverat och det betyder för många en rätt uttalad ökning av arbetstiden och många arbetar nu varje helg.
Ja, bara den extra skyddsutrustningen vårdpersonalen krävt kostar åtskilliga timmar dagligen. De som jobbar på IVA har en hel rustning med tätsittande visir där ventilationen sker medelst hemmagjorda skorstenar.

Förstår att det finns en stor oro bland vårdpersonalen, men de givna riktlinjerna ger tillräckligt skydd, extremt viktigt att stanna hemma vid symtom, detta i sig ger ett personalunderskott som kompenseras av något mindre kompetent personal från andra, nedlagda avdelningar.

Tycker inte här finns någon anledning till oro nu eller inom närmsta framtiden så sov lugnt.
Citera
2020-04-12, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abcdefgordon
Hur kan Sverige vara ett sånt u-land så att bara för att det blir helg försvinner 90% av rapporterade dödsfall?

Det är inte Sverige som är ett u-land, vi har en begåvningsreserv som alla andra.
Det är inte FHM som åker runt och för statistiken, det är sjukvårdspersonal som rapporterar in antal döda och på helgerna har dom inte lika mycket tid med det uppenbarligen.
Citera
2020-04-12, 15:44
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Varför har du aldrig med länkar när du gör dina påståenden?

Stod om det där, häromdagen i engelsk msm..
Citera
2020-04-12, 15:45
Medlem
Flera tusen människor i pildammarna i Malmö folk står fan på varandra folk exakt överallt. 19 grader ute. Barn gamla hundar och katter.
Haha. Antingen går detta vägen eller vankas det show på intensiven om några veckor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Helgeffekt. Riktiga siffror kommer på tisdag. Tegnell.

https://www.tv4play.se/program/nyheterna/12580532

Idiot. Det är läkare som rapporterar in statistiken till FHM.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Jag har ändå svårt att ta deras ord som sanning. Går du utanför dörren själv? Tycker du att deras undersökning stämmer väl överens med verkligheten du ser när du går utanför dörren?

Jag kan då säga att den verklighet jag upplever skiljer sig markant mot den MSB beskriver.
Vilkas ord har du svårt att ta som sanning?

Har suttit i karantän sedan måndagen 30/3 då jag blev bekräftat positiv mot covid-19, så sedan dess har jag inte lämnat hemmet. Jag kan bara utgå ifrån de jag känner: de tar sitt fulla ansvar när det kommer till att skydda riskgrupperna i så hög utsträckning det är möjligt.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Jag är inte riktigt säker på att de räknar så men innan presskonferensen så ligger det helt klart på noll.

Brytpunkten är 11:30 varje dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in