2020-04-12, 14:59
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Absolut. Påskens siffror skall tas med en oljetanker med salt.

Dock tror jag inte det blir 100.000 döda nästa vecka, men troligtvis att det dött 60-100/dag när allt är uppdaterat.
Kan ju omöjligtvis vara så att folk slutat dö, om nu Jesus inte passat på att uppstå mitt i allt elände.
Då lär han få jobba övertid lång tid framöver.

Nja, jag undrar det. Många som dött i covid19, många äldre har ju kommit in till sjukhus med luftvägsinfektioner man testar, och får bekräftade fall. Därmed ökade dödstalen förra veckan. Nu har de infört att många läkare som åker ut till äldreboenden med misstänkt covid19, och är väldigt sjuka testar man inte för covid, istället informerar läkarna som åker ut om vad som väntar när de kommer in till sjukhus, vilket gör att många väljer att dö med palliativ vård och få ha sina anhöriga intill sig vid döden.

Det är också därför dödstalen kommer minska och belastning på sjukvården kommer minska ett tag tills vi får mer effektiv spridning i tex Stockholm, därför de finns plats på intensiven. Många dödsfall som nu rekommenderas att dö på äldreboende eller hemma som nu inte finns i statistiken. Först när man kan jämföra dödsfall per år 2019 emot 2020 kommer man se den egentliga siffran.

https://www.svtplay.se/video/26095372/helgstudion/helgstudion-11-apr-09-00?highlight=akutlakaren-katrin-hruska-svarar-pa-tittarnas-fragor-i-helgstudio n&position=6475&start=auto

Se inslaget med Katrin Hruska, läkare.
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Det har jag inte påstått. Jag skrev:

"Det kan även bero på att svensk sjukvård inte är så dålig som en klick människor i samhället påstår och även påstått de senaste åren för att påverka opinion att rösta på partier som drömmer om att få återinföra en gammal svensk illusion som aldrig funnits."

80% överlever svensk IVA. 50-60% överlever i vissa andra länder. Orsakerna är ointressanta men ger en fingervisning kring svensk vårds kvalitet som inte verkar vara så dålig som vissa påhejare med politisk agenda ger och gjort sken av de senaste åren.
80 procent avser Karolinska sjukhuset och frågan är hur många patienter det handlar om då han talar om "de första patienterna"?
Citat:
Efter att ha undersökt hur det gått med de första patienterna som skrivs in i intensivvården på Karolinska har man preliminärt kommit fram till att drygt åttio procent av de som skrivs in i intensivvården också överlever – även om det kan ta lång tid att bli helt återställd.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/over-80-procent-overlever-intensivvarden?mobilmeny=1
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Förnekarna består av:

1 - Oetiska och giriga svin som inser att Sveriges strategi kan gynna dem ekonomiskt.
2 - Förståndshandikappade som låter sig manipuleras glatt av vad staten och media säger.

Ahhh, ok.
Förståndshandikappade som är införstådda hur media styr med hjälp av rädsla samt panik?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Förnekarna består av:

1 - Oetiska och giriga svin som inser att Sveriges strategi kan gynna dem ekonomiskt.
2 - Förståndshandikappade som låter sig manipuleras glatt av vad staten och media säger.

Finns säkert många förnekare, men dom allra flesta som ofta kallas förnekare (t ex jag själv) ifrågasätter bara världens reaktion på viruset. Detta är dock svårt utan att bli kallad förståndshandikappad, psykopat, massmördare, etc etc.

Bra artikel om ämnet
https://www.foxnews.com/politics/ex-nyt-reporter-challenging-the-coronavirus-narrative
Citera
2020-04-12, 15:00
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Behöver du ens tänka för att förstå det? Siffrorna är ju ner i varenda land,iaf de kristna, de senaste dagarna, markant. Vad kan det bero på...

Viruset häller kanske på att muteras till en snällare form nu när den har varit inne i så många människor?
Citera
2020-04-12, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Att vara optimist och redovisa glädjesiffror gynnar bara onda makter. Vill man ha en förbättring av svensk vård och beredskap ska man absolut inte syssla med skönmålning. Bättre att vara pessimist och sätta fokus på det som är mest ogynnsamt för regimen om man önskar en förbättring för oss som bor här.

Washington University modellerar dödligheten i bl a våra grannländer 4 augusti

Sverige...... 13 259
Danmark..... 1 575
Norge............ 925
Finland.......... 226

https://covid19.healthdata.org/sweden

Washington University utgår från felaktiga siffror eftersom de använder den officiella siffran för smittade, vilken är helt fel då det är långt fler smittade i Sverige. Därav felaktigt resultat.
Citera
Medlem
jhww82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Varför dör färre och färre människor i Sverige? Har dom slutat rapportera eller på annat sätt fuskar med siffrorna? För enligt dom matematiska modellerna bör dödsantalen fortsätta upp i samma takt som spanien/Italien och med tanke på att vi inte ens har lockdown.

De eftersläpar, det borde även du kunna räkna ut. Skulle tro att det rapporteras ett par hundra döda tisdag-onsdag som dött under de senaste 4-5 dagarna. Vi snittar ungefär 50 döda per dygn.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryffelhund
Nu går Tegnell ut med att han inte ser något som tyder på en plötslig nergång. Då börjar jag nästan tro att det börjat ebba ut. Tegnell verkar alltid ha helt fel.

Eller är det rapporteringen av dödsfall som är väldigt opålitlig i Sverige? Lite märkligt är det allt att dödstalen bara tvärstannar precis när alla åkt ut till landet för att fira påsklov. Myndigheterna är väl rätt obemannade kan tänkas.

Nu måste vi käbbla med vänsterdebattörerna om att de väldigt små dödstalen är eftersläpning inte en nedgång till nästan ingenting. På tisdag kommer man att rapportera in 200-300 döingar men då blir det ingen debatt alls om det.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Varför dör färre och färre människor i Sverige? Har dom slutat rapportera eller på annat sätt fuskar med siffrorna? För enligt dom matematiska modellerna bör dödsantalen fortsätta upp i samma takt som spanien/Italien och med tanke på att vi inte ens har lockdown.

För att det är påsk. Och siffrorna är inte ner bara i Sverige. Du kan dessutom lyssna på FHM eller annan lämplig om du inte själv förstår att det inte jobbas lika frenetiskt under påsk som en vanlig sketen tisdag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Jag förstår fortfarande inte vad du menar? Men du kanske som vanligt skiter i att svara? Skön debatteknik. Seriöst.

Det går inte att svara på dina inlägg för du kommer sällan med något som är värt att svara på faktiskt. Det är faktiskt upp till var och en att svara och kommentera exakt vad man vill här. Det är flashback.

Men okej. En gång till. Min åsikt:

Om det är så att de låga dödssifforna ENDAST beror på att administrativ personal tagit ledigt över påskhelgen, det vill säga att vi på tisdag och onsdag får mycket högre siffror än tidigare veckor, så tycker jag det är en katastrof. Dels för att dessa siffror borde kunna rapporteras in oavsett dag och dels för att folk invaggas i en tro på att ”det här går ju bra” och tar en tur till lokala ICA-handlaren från stugan de reste till över påsk.

Men om siffrorna stämmer bra överens med verkligheten så blir vi alla lättade och gladare.

Hur kan du inte förstå det?
Citera
2020-04-12, 15:02
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Viruset häller kanske på att muteras till en snällare form nu när den har varit inne i så många människor?

Om så vore skulle det inte korrelera med underrapportering av dödsfall under påsk oavsett.
Citera
2020-04-12, 15:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Jag förstår fortfarande inte vad du menar? Men du kanske som vanligt skiter i att svara? Skön debatteknik. Seriöst.
Du måste vara trådens mest oseriösa användare som efterlyser seriös debatt när du själv kallar alla som inte håller med dig för domedagsprofeter.

Du klagar på att andra inte svarar när du själv beter dig på samma vis. Är du i tråden enbart för att trolla eller är du seriöst så dum som alla uppfattar dig som?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in