2020-04-10, 18:13
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Det vore bättre om du och alla andra förnekare samlades i smittfester om 50 pers och tog hand om detta nu. Så kan vi som har lite etik och moral i kroppen få vara ifred. Sjukhusplats behöver ni inte heller, låt oss rädda de som inte bad om att bli smittade av er idioter.
Poängen är att det finns mellanting, balans och gyllene medelvägar. Det är du som förstör diskussionen med en vansinnig polarisering. Det är som om ni alarmister tror att en total nedstängning är som ett magiskt piller som löser alla problem trots att det bara skapar nya. Ni är ju rena extremister.
Citera
2020-04-10, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Du tror inte Finland kan ha typ 400 döda totalt, om säg två veckor?

Om man har lite restriktioner på riktigt, sprids smittan mindre -> logiskt.
Sverige har inga restriktioner.
Sverige kommer bara öka, Finland kan aldrig komma ifatt. Du tror väl inte ens det själv va?

Australien har 2,5 x antal medborgare mot Sverige. Dryga 50 dödsfall totalt. Restriktioner totalt nu i flera veckor. Finns massvis av andra exempel.
Flatten the curve på riktigt kallas det.
Citera
2020-04-10, 18:14
Medlem
Citat:
Expressen kan nu berätta att färdigproducerade andningsslangar till respiratorer, som skulle levererats till svensk sjukvård, sitter fast i Turkiet.

Leverans till Sverige sitter fast i Turkiet som inte vill lämna över de.

Artikel
Citera
2020-04-10, 18:14
Medlem
NirvanAs avatar
Vad har USA för restriktioner? Är det bara lockdown i NYC?
Citera
2020-04-10, 18:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Italien
Italien CFR per dag: 31.4%, 38.66%, 36.7%, 29.05%, 33.06%, 25.87%, 32.21%, 27.94%,
26.33%, 27.36%, 28.69%, 37.04%, 39% , 38.59%, 44.17% , 44.67%, 46.80%, 42.29%,
43.65%, 43.97%, 45.98%, 43.40%, 42.52%, 44.01%, 44.28% , 43.80%, 44.99, 45.03%,
44.49%, 44.02%, 45.48%, 44.73%, 45.27%, 44.22%, 44.14%, 43.85%, 43.22%, 42.63%
42.25%, 42.14%, 42%, 41.25%,. 41.87%, 39.1%, 38.23% (10 April)

Italien anser sig fortfarande vara på platån, men väntar på att nedgången (rask) ska börja.

Ofattbart hur Sverige (Tegnell) redan anser sig vara på platån.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Man börjar ju undra när effekten av lockdown ska synas i siffrorna i Italien. Dom har haft lockdown sedan den 8 mars och ännu dör runt 500-600 per dygn och nya fall stiger.

Man borde se mycket mer fall i siffrorna nu ifall lockdown var en effektiv åtgärd när smittan redan tagit greppet om ett land.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
You haven’t checked South Korea’s CFR recently? It’s not 0.7% but 1.99%. I also doubt South Korea has missed the multitudes of infected people you claim. They contact trace aggressively and haven’t found the clusters that would indicate immense community spread like you claim there is.
Så du tror inte Sydkorea missat mängder av insjuknade i sina tester?

Som jag skrev tidigare utför man tester med en mycket hög felmarginal, kvantitet före kvalitet.

Detta är bra för att få upp antalet men blir många som visat negativt fast det skulle varit positivt visar det sig nu i efterhand.https://www.google.com/amp/s/mobile.reuters.com/article/amp/idUSKCN21S15X

Sverige har fått kritik för att utföra för få och långsamma tester. Men ett osäkert test är ganska värdelöst i mina ögon, det ska i princip vara -> 99,95% för att ha någon mening, i min mening.

Stämmer att Sydkorea numera ligger runt 2% dödlighet men den typen av tester man utför är egentligen ganska meningslösa för att försöka uttyda någon statistik gällande dödlighet av.

När spridningen var som störst låg man runt 0,7%, idag har man ett tiotal bekräftade fall per dag, detta betyder att man uppnått en stor immunitet i de värst drabbade regionerna.

I andra regioner har man smittan under kontroll och den kan därför inte få något större fäste.

Skulle man räkna som du gör skulle man dra slutsatsen att Storbritannien ligger runt närmre 15% dödlighet. Bättre avvakta med dessa slutsatser tills vi samlat tillräckligt med relevant indata.
Citera
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Du verkar inte förstå va jag menar när jag drar upp statistik eller olika fakta.

Är du lika rädd för hjärt och kärlsjukdomar som för Corona ? Eller är du lika rädd för att dö i trafiken som att du kan dö av coron?

Man kan dö av allt, och allt handlar om hur stor sannolikheten är att man dör.

Ska du vara oroligt över nått är det större chans att drabbas av cancer eller en hjärtattack, inte Corona.
Alla allvarliga sjukdomstillstånd blir farligare under en epidemi som anstränger akutsjukvården. Det är sannolikt att dödligheten i hjärtattacker, trafikolyckor och cancer ökar nu pga den ansträngda situationen. Det är inte dödstalen som är problemet, det är undanträngningen i vården.
Citera
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Sverige har totalt misslyckats rörande smittspridningen, Jag går runt med mitt andningsskydd och skrattar åt idioterna som inte skyddar sig.

Stämmer det att andningsskydd bara filtrerar inandningen? Att utandningen går ut ofiltrerat genom ventilen?
Citera
2020-04-10, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fjollan33
Leverans till Sverige sitter fast i Turkiet som inte vill lämna över de.

Artikel

E väl bara säga till Erdogan att Sverige tar sitt ansvar o tar in 100.000 nya flyktingar o vips kommer grejerna in snabbt
Citera
Medlem
Hemi57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KLR
Det har dött ca 20st i Finland på 10 dagar...

Hur många har dött i Sverige på 10 dagar? 🤦‍♂️
48 st i finland.. 870 i sverige..
"Experterna" säger ju att finland ligger ca 14 dgr efter..
Nu är ju invånarna i finland ganska exakt hälften av sveriges, men oavsett detta tror jag finland kommer klara detta bättre. Finnarna har mer nationalistisk känsla än vi svenskar vilket gör att de följer reglerna bättre, för de fattar att det är bästa sättet att bekämpa smittan..
Citera
Bannlyst
Fick för mig att mörkning var "totalt osannolik" som jag läste nånstans (kasnke här eller nån annanstans, who knows...).
Nu säger en minst sagt pålitlig källa att om man dör hemma kommer man inte ingå i statistik på avlidna i covid-19.
Hur många som dött hemma OCH som hade smittas i covid-19 vet vi inte. Antar vi aldrig får veta.
Det kan vara 100 eller 1 000 hittills. Eller också 10. Ingen vet.
Men visste låter det liiiiiite läskigt att det kankse är ytterligare tusen pers som dött?
Men vafan, vi försöker vara positiva. Vi säger att det bara är 10 så vi inte skapar panik och kan dra till landet och smitt...ehm hälsa på andra.

Sen hade vi i alla fall en trevlig nyhet. Det visar ju sig att sjukhusen inte är fulla.
Det är ju ett jävligt bra tecken. Så även med tanke på detta, till påsk ska man vara försiktig men man ska nog inte överdriva det.

Förresten. Fick höra att det här att man prioriterar bort folk. Det finns alltså folk som bara utifrån vissa tekniska parametrar kvalificerar inte för att läggas in på IVA.
Jaha, tänkte jag. Vad innebär det? Och hur många är det?
Även här vet vi tyvärr inte.
Det kasnke är bara 10 personer över hela landet som inte kvalificerar.
Eller kanske 100?
Eller kan det till och med vara tusen eller 5 tusen?
Nåväl, så negativ ska man ju inte vara.
Så nu är det ju påsk och vi kan gå runt och knu...ehm ta det lugnt och vara liiiiite försiktiga. Alltid tvätta händer men inte vara så nojiga heller. Glad Påsk Sverige. Landet av de goda och rättvisa människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in