Citat:
Ursprungligen postat av
VitruvianskeMannen
Jag tror inte att folk riktigt har förstått hur explosiv utvecklingen är just nu.
Bara för några dagar sedan hörde vi talas om detta, och nu sänder CNN live, WHO startade ett krismöte för 47 minuter sedan och senaste dygnet har nya fall upptäckts i stort sett i varje Kinesisk provins och nu även i USA.
Sådant här sprids med exponentiell hastighet (bokstavligen) och vem vet var vi står om en vecka. Inget medicin finns, och dessvärre verkar det som viruset smittar mellan människor men inkubationstiden är såpass lång så varje person hinner smitta många runt omkring sig och även resa långväga innan man ens märker av någon sjukdom.
Det Kinesiska nyåret börjar om 2-3 dagar, då hundratals miljoner kineser reser inom landet och även ut från Kina till alla länder i världen. Det är ruggigt dålig timing.
EDIT: USA's president Donalt Trump gick ut för 67 minuter sedan och sa "We have it totally under control. It's—going to be just fine. I think it’s going to be handled very well". Jag vet inte om detta lugnar situationen direkt.
Ja det har redan rapporterats om fall i USA, Thailand, Japan, Taiwan, Hong-Kong och troligtvis även Filipinerna.
Det får mig att undra hur många smittade det är i själva Wuhan. Det måste vara flera tusen snarare än flera hundra som kinesiska myndigheter påstår.
Vad är bästa nyhets/myndighets-sajten för att följa detta?