2020-04-01, 11:33
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Det är ett privat företag som gjort undersökningen.

Vem betalade för undersökningen?
Hur ser urval och sammanställning ut?
Vilken landsända ringde man?
..............?
..............?

Känner du någon, pratat med någon som fått ökat förtroende för Führer Löfven på siståne?

Jag tror säkert det stämmer, tänk hur mycket mediatid Löfvén har haft och hans inspelade tal m.m.

Folk är desperata och som får söker man sig till ledaren oavsett vad man egentligen tycker.

Just nu när allt ser bra ut och rullar på OKEJ så tycker väl folk vi gått rätt väg med, men när dödsfallen ramlar in i massor och massarbetslösheten ändå är här kommer det förtroendet rasa igen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized

Exakt samma här, ungarna blev skogstokiga när vi höll dom hemma och i förra veckan var det närmast revolution under två dagar som tog all min tid att avstyra.

Mitt råd är att er hälsa går först.

Om ni är i riskgrupp är det troligt att ni åker på det om barnen går i skolan.

INGEN kommer ta ansvar för att du eller din fru eller båda dog, vi gjorde vad FHM sa...

Skydda er själva först.

Jag lyckades kväsa revolutionen och nu har det lugnat ner sig.

Ha! Ha! Är det så det har blivit? Ungarna VILL till skolan?
Citera
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
1. https://www.svd.se/virussmittan-kan-harja-i-manader

2. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RRpj0A/statsepidemiologen-toppen-kan-vara-nadd-nu

Jag har hört Anders Tegnell säga i intervju (i slutet februari) att det var orimligt att viruset skulle kunna komma till Sverige.
Feministisk katastrofstrategi: sjunga we shall overcome och hoppas på tur...
Citera
2020-04-01, 11:34
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Många trodde att detta skulle bli lätt.
Många trodde att detta skulle vara över nu.

Tyvärr är co vid-19 ett mycket listigt virus, ingen kan längre förneka att vi har ett stort världsproblem. Detta är komplex virus då det smittar snabbt och alla får inte symptom vilket gör den osynlig. Jag ber att den inte muterar till ett riktigt mördar-virus för den har potential till det.

Detta är största hotet i modern tid.
Fler folk kommer att dö än i krigstider.
Tänk på det. Vi är i världskrig 3 nu, mot ek oväntad osynlig fiende.
Citera
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Massvis med människor går till jobbet i Italien också. Det är det här som folk inte verkar förstå.

Och en genomsnittlig italienare flyttar hemifrån när det är 30.1 år gamla. I Sverige är samma siffra 21.0 år. Italienare bor alltså i princip hemma tills de får egna barn. Det gäller ju inte alla, men för varje person som flyttar tidigt, finns det en som bor hemma tills de blir 40.

Det är sannolikt fler gamla människor som är utsatta för risk i Italien än i Sverige, p.g.a. familjemedlemmar som arbetar i samhällsviktig verksamhet och rör sig in och ut varenda dag.

I Sverige gör det varken till eller från att en ensamboende 22-åring går till jobbet i en klädaffär, då hennes riskbild är nästan noll även om hon smittas av coronavirus.

På grund av bostadsbristen finns det fler ungdomar som inte har flyttat hemifrån även om de ville. Det är ett fenomen som förekommer i Sverige på grund av bostadsbristen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Massvis med människor går till jobbet i Italien också. Det är det här som folk inte verkar förstå.

Och en genomsnittlig italienare flyttar hemifrån när det är 30.1 år gamla. I Sverige är samma siffra 21.0 år. Italienare bor alltså i princip hemma tills de får egna barn. Det gäller ju inte alla, men för varje person som flyttar tidigt, finns det en som bor hemma tills de blir 40.

Det är sannolikt fler gamla människor som är utsatta för risk i Italien än i Sverige, p.g.a. familjemedlemmar som arbetar i samhällsviktig verksamhet och rör sig in och ut varenda dag.

I Sverige gör det varken till eller från att en ensamboende 22-åring går till jobbet i en klädaffär, då hennes riskbild är nästan noll även om hon smittas av coronavirus.

så du svarade inte på frågan och diskuterade inte munskydden.

Sverige ville som enda land satsa på snabb flockimmunitet och har inte tagit till "mitigerande" åtgärder för att snabbt kunna uppnå flockimmunitet.
-ovan påstående är sant.

allt annat du skriver bidrar ju tyvärr till att dölja ovan extrema misstag av FHM, och deras posterboy Anders Tegnell.
Citera
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Minst ett demensboende och ett äldreboende har smitta i Västerås.
Och Fagersta
Citera
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Det är ett privat företag som gjort undersökningen.

Vem betalade för undersökningen?
Hur ser urval och sammanställning ut?
Vilken landsända ringde man?
..............?
..............?

Känner du någon, pratat med någon som fått ökat förtroende för Führer Löfven på siståne?

Nej, men då umgås jag i kretsar som i huvudsakligen ogillar Löfven så jag är partiskt. Men jag vet historisk sätt så har nästan alltid den styrande regeringen fått högt förtroende från befolkningen när det krisar.
Citera
2020-04-01, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Ha! Ha! Är det så det har blivit? Ungarna VILL till skolan?

Ja helt sjukt, innan epidemin fick man dra dom ned för trappan och knuffa ut dom genom dörren på morgnarna
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Har de verkligen sagt det så uttryckligt som du vill göra gällande?

Kan du plocka fram källor som har direkta citat där någon befullmäktigad representant sagt följande offentligt:

- Det är bara en förkylning

- Det finns inte en chans att det når Sverige

Jag är uppriktigt intresserad att få veta vem som sagt det, när och i vilket sammanhang. Att det pratades om att kulmen kommer att nås...det kommer jag ihåg att Tegnell sade för en månad sedan.

"För att det ska bli stora utbrott krävs att viruset är bra på att sprida sig från människa till människa. Så verkar det inte vara i det här fallet, säger statsepidemiolog Anders Tegnell."

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/januari/nytt-coronavirus-upptackt-i-kina/

"Anders Tegnell, statsepidemiolog på Folkhälsoinstitutet, tycker att det är förnuftigt att människor inte avstår från att resa.

När det gäller den här typen av resor finns det absolut ingen anledning att bekymra sig för coronaviruset. I exempelvis Alperna och Sydeuropa finns det ingen spridning över huvudtaget, säger han.
Tegnell pekar på att spridningen till mycket stor del är koncentrerad till Kina och området kring staden Wuhan, där viruset först upptäcktes.

I de cirka 100 fall som dykt upp utomlands har personen snabbt kommit till vården och isolerats, och andra personer de haft kontakt med har identifierats – vilket förhindrat vidare spridning, säger han.

Konklusionen av det är att någon spridning utanför Kina av det här viruset inte finns i dag."

https://www.kuriren.nu/nyheter/viruset-stoppar-inte-sportlovsresandet-nm5297550.aspx

"Statsepidemiolog Anders Tegnell trodde inte att viruset skulle få sådan spridning utanför Kina, säger han i en intervju med SvD.

– Men min bedömning visade sig inte vara rätt, säger Tegnell.

Folkhälsomyndigheten står fast i sin bedömning att även de som varit i norra Italien eller Iran kan gå till sina arbetsplatser om de inte känner av några symtom. Det är nämligen enklare att smittspåra när människor lever sina liv som vanligt, enligt Tegnell."

https://omni.se/tegnell-medger-miss-i-virus-bedomning-trodde-att-kina-skulle-fa-stopp-pa-det/a/pLkM9E
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/experter-kritiserar-anders-tegnell-i-intern-mejltrad-blodigt-allvar

"Tegnell: ”Det finns ju en aspekt i det här som handlar om jämlikhet. Det är vissa grupper i samhället som kan göra på det här viset, men inte alla, och hur ska vi få till det så att vi fortsätter ha en jämlikhet i samhället och att alla har samma chans att hålla sig friska? Man bör tänka igenom konsekvenserna av den typen av beslut ganska brett innan man tar dem, inte minst om man är en myndighet eller stort företag.”
https://www.expressen.se/tv/nyheter/direkt-med-niklas-svensson/anders-tegnell-fortsatter-till-sommaren-sen-andra-vag-i-host/

Skulle kunna fortsätta hela dagen.

Det enda som jag inte hittar en exakt referens till är "Det är bara en förkylning" för man uttryckte sig inte exakt så men jag innebörden var dock densamma, jag minns dessvärre inte ursprungsformuleringen.
Citera
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det verkar som att Anders Tegnell fick fel igen. Ännu en gång.

Till och med Folkhälsomyndighetens egen analyschef (Lisa Brouwers) går emot Anders Tegnell.
Märkligt, jag trodde att FHM hade en dialog och överenskommelse med Covi19 om en långsam spridning!?
Det var som attan haha!
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Jag är övertygad om att mask är mer effektivt än inte mask.

1. Masken o handskarna gör att man inte omedvetet petar sig i näsan, över munnen eller gnuggar sig i ögonen.

2. Rätt andningsskydd skyddar bevisligen mot viruset.

2. Nyser du eller hostar så hålls dina virus sig bättre inne i masken än i armvecket. Asiater har mask för främst att inte smitta andra.

Men är det brist på masker så är det klart att de då inte gör någon nytta.

Jag håller med dig, men idioten jag citerade får det att låta som att det är bara att vandra in på apoteket och köpa en mask.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in