2020-03-29, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Finns det någon statistik i vilken mån detta påverkat hur mycket folk sjukskriver sig?

Inte ännu men när den väl kommer så blir det ingen trevlig läsning.
Citera
2020-03-29, 18:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Det beror på hur man menar.

Egentligen är spridningstakten som allra högst just när flockimmunitet uppnås, först då börjar den minska. (Ju fler personer som är smittade, desto snabbare sprids smittan, upp till flockimmunitets gränsen.)

Men sedan kan man genom exempelvis "social distansering" få ner gränsen för flockimmunitet och då börjar det avta tidigare. Så om man lyckas uppnå en effektiv flockimmunitet redan vid 50%, ja då minskar smittspridningen redan där. Så blir det lite landning ner till de 60-70% som ska behövas för flockimmunitet vid normala omständigheter

Jag tänkte nog lite för enkelspårigt där. Min tanke var att om det endast finns mindre än halva befolkningen kvar att smitta så borde det bli mer och mer ovanligt att stöta på någon som inte är immun. Men det är klart att det kompenseras av en större andel som fortfarande sprider smittan. Tack för tankeställaren.
Citera
2020-03-29, 18:36
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Är det bara i Kina och Sydkorea som det har vänt?
Jag tror det. Ledande experter där säger att deras användning av munskydd är en viktig komponent in smittkontrollen. Munskydd fungerar tyvärr inte inom EU.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Absolut och det är mycket positivt. Min farhåga är att när regerande skickar signaler som att faran är avblåst så återgår Svensson till sina vanliga bestyr och stormen slår till då efter någon vecka. Men jag håller med om att det ser ganska positivt ut. Tycker dock att försiktighet bör råda både från regeringen och allmänheten den närmaste tiden ändå.
Jovisst, där ligger nog den största faran i detta. Det kommer att komma till en punkt där folk tröttnar och börjar leva som vanligt och då kan det smälla till på allvar. Jag ser en nära framtid där redan immuna kommer att lacka ur och flytta fram positionerna och kräva sin fulla frihet, vilket tvingar ännu osmittade till ännu striktare isolering eftersom den aktuella friheten är ett nollsummespel. Brukar inte dröja särskilt länge innan kränktheten tar överhanden.
Citera
Medlem
Drar ni inte lite väl långtgående slutsatser av dagens siffror?
Det kan mycket väl bara vara en avvikelse (som att zooma in på en aktiekurs på timbasis och försöka dra långgående slutsatser).

Det måste väl finnas en anledningen till att precis alla andra länder, med vitt skiljda styrelseskick, tar till samma åtgärder för att bromsa kurvan och köpa sig tid?

Skulle Tegnell och hans polare veta bättre än alla andra experter världen över? Svenskens självgodhet är verkligen gränslös.
Tegnell har ju haft fel i precis alla tidigare anaylser.

I Kanada där jag bor har de kört med stängda skolor, stenhård social distancing, stängda gränser i flera veckor (sen vi hade ett par hundra fall). Det är spökstäder landet över.
Antalet smittade dubblas var tredje dag, men dödligheten är rätt låg.

Man sätts i karantän två veckor om man rest inom landet.

Man bygger fältsjukhus och tillverkar respiratorer i enorm takt. Då hade de redan mer än dubbelt så många intensivvårdsplatser (per capita) som Sverige.

Jag har släkt i Sverige (i riskgrupperna) och önskar att kurvan rasar, mer än någonting annat.
Tror dock i ärlighetens namn att det är rent önsketänkande
Även Italien har sett dagar där dödstalen minskat.

Jag litar för övrigt inte alls på svenska statsapparaten eller deras myndigheter. Att trixa med siffror är väl deras specialitet.

Vi får se vartåt detta barkar.
Själv tror jag att detta kommer att fullkomligt explodera (likt i alla andra länder) och gamlingar kommer dö på löpande band.
Allt kan ändras på en dag eller två, så ropa för fan inte hej ännu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Och då kan man börja roa sig med att strida om förklaringen. Är det de immmuna som märks, eller effekterna av utegångsförbudet?

Det är med högsta sannolikhet nästan enbart effekten av utegångsförbudet skulle jag vilja påstå. Det är sannolikt allt för tidigt för att kunna se en tydlig effekt av flockimmuniteten, än mindre en så tydligt effekt som skulle förklara den enormt avtagande relativa växthastigheten vi sett i både Spanien och Italien.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rappy
+ Att Jag såg flera uteserveringar på söder helt fulla idag.

Såklart.

Varför kan inte dessa nyinflyttade lantisjävlar till södermuppar hålla sig hemma som alla andra som följer reglerna?

Ju mer man håller sig hemma, desto snabbare kan vi få detta överstökat.
Citera
Medlem
Beethovanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
En 14-årig pojke i Portugal har dött efter att ha drabbats av coronaviruset, uppger Daily Mail. Pojken ska ha haft psoriasis, men inga andra underliggande sjukdomar. (Aftonbladet)

Blir yngre och yngre

Psoriasis är som jag förstår det en autoimmun sjukdom. Var inte folk med autoimmuna sjukdomar att anse som en riskgrupp?
Citera
2020-03-29, 18:37
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Nej.

Som Italien får vi det troligen inte men att kurvan kommer gå upp och vara hög om 2-3 veckor känns logiskt. Befolkningen blir mindre försiktig, det finns inga läkemedel, sjukvårdspersonal kommer vara drabbad, smittan kommer vara spridd över större delar av Sverige.

Finns egentligen inget som tyder på att det kommer vara bättre men väldigt mycket på att det kommer vara sämre. Är troligen påverkad av mörkret och vill inte låta som en alarmist, hoppas självklart att jag har fel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Vi har 336 intensivvårdsfall totalt och det har ökat med 26 hittills idag. Men det är 126 som har dött så det borde väl bli 210 som ligger kvar.

Nej, vad håller du på med? Sluta knarka.

Det är inte 126 som dött på IVA heller för den delen, du kan inte räkna så. Ingen vet hur många som ligger på IVA nu, det är runt 50-60 totalt just nu, men ingen vet säkert.

Jag vet dock säkert att det idag, i östergötland, så vårdas det 1 person som ligger på IVA. EN.

Det står 11 i media, men det stämmer inte. 10 stycken vårdas på isolerad avdelning med tillsyn, och tex. ekg + syrgas, men är i hyfsat gott skiuck och inte livsuppehållande vård.
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Kritiken mot Tegnell vad gäller åtgärder är substanslös och kommer till övervägande del från mindre vetande.

Det vet vi inte än.

Även andra länder förvånar sig över Sverige och en del hoppas nog att vi misslyckas. För annars måste de ju själva förklara sina drastiska åtgärder som kanske inte behövdes då?

Sen är ju hälften av dom regelbundna postarna på den här tråden ryska troll enligt din signatur.

Så resten av oss är rätt smarta då ?
Citera
Medlem
Ratis avatar
Är det inte dags att lätta lite på restriktionerna nu när Sverige inte är särskilt hårt drabbat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in