2020-02-03, 12:30
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Tror den är lite efter till och med. 496 personer i Kina är friskförklarade, sen har vi åtta i Thailand, två i Australien, en i Japan osv.

okej, nu har den ökat till 505 stycken. Jag har inte samma panik som folk här i tråden har tyvärr
Citera
2020-02-03, 12:31
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Vilket alternativt avloppssystem skulle vara en bättre lösning menar du?

Ett system som filtrerar och renar utsläppen.

Har för mig att P4 labbet i Solna har det.

Rätta om fel.
Citera
2020-02-03, 12:32
Medlem
Oldberrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Vilket alternativt avloppssystem skulle vara en bättre lösning menar du?

Lokalt reningsverk
Citera
Medlem
jardins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av easterman
Det är ganska slående att endast 12 personer hittills rapporterats döda utanför Wuhan och Hubei-provinsen.
I hela världen.
Ja det kan man undra över. Bättre sjukvard eller har dom en snällare variant av viruset?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
Man ska väl se det i relation till att massor med folk okontrollerat flugit hit från Kina, då är dessa 11 mer hanterbara även om någon av dem visar sig vara smittad. Om det blir någon svårhanterbar smitta blir det snarare från den förstnämnda gruppen. Problemet som jag ser det är den onödiga tvärsäkerheten. Den lilla antipanikfördel den attityden kortsiktigt ger kommer att slå över i en eskalerande misstro om någon av de 11 t.ex. skulle smitta några andra. Det hade varit bättre att säga något om låg sannolikhet och läget under kontroll istället för att gå all in med överdrivna absoluta garantier.

Ja, det är det jag stör mig på. De kunde bara ha sagt "Det är låg sannolikhet att någon av svenskarna är smittade då ingen visar några tecken på det.".

Läste vad svenskarna har för "krav" på sig nu = inga. De uppmanas att inte gå ut och går de ut uppmanas de att inte vistas bland mycket folk och inte krama närstående..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Dock enkelt att undvika. Tvätta händerna när du har varit på toaletten.

Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Lol. Du skämtar va?

Citat:
Ursprungligen postat av boored
SARS var i de här läget 3,5% men stannade på nästan 10% när dammet lagt sig. https://i.imgur.com/cdQ4GJr.png
Stort antal med ovisst tillstånd (95% varken döda eller friskförklarade) samt oklart antal icke bekräftade fall gör det väldigt svårt under pågående utbrott.
De har ju redan gjort en studie på de allra sjukaste som utvecklat lunginflammation etc och behövde respiratorisk vård. Bland dem dog ca 10%. Och det var bara ca 20% av antalet smittade som behövde respiratorisk vård. Vilket ger en dödlighet på 2%.
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Jo, men vi pratar om att de sjuka delar rum. Vad pratar du om?

Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Smitta som överförs via avloppssystem. Så du svarade på ett inlägg som inte var riktat till dig.
Det var ju DU som citerade mig....
Senast redigerad av -modestyblaise- 2020-02-03 kl. 12:36.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av setterwalls04
Herregud vad många alarmister det är här i tråden! Släpp det, det är en vanlig influensa. Nej, det kommer inte ske något utbrott (ALLS) i Sverige. Nej, det kommer inte drabba er, eller er familj. Såvida ni inte lyckas flyga till Wuhan då.

För övrigt ser det ut som att influensan nått sin kulmen, och börjar stagnera nu kring ~360 döda. Skönt. Antalet tillfrisknade är nu på +500, mycket skönt att höra.

Hur vet du att den stagnerar?
Rapporten om döda idag kommer inte förrän runt kl 22:00??
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av setterwalls04
Herregud vad många alarmister det är här i tråden! Släpp det, det är en vanlig influensa. Nej, det kommer inte ske något utbrott (ALLS) i Sverige. Nej, det kommer inte drabba er, eller er familj. Såvida ni inte lyckas flyga till Wuhan då.

För övrigt ser det ut som att influensan nått sin kulmen, och börjar stagnera nu kring ~360 döda. Skönt. Antalet tillfrisknade är nu på +500, mycket skönt att höra.
Men det är väl bra att vi alarmerar, ist för inte alls och bara sopa problem under mattan "händer inte oss"
Citera
2020-02-03, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Antalet friskförklarade ökar dock mer och mer för varje dag. Var inte så många dagars sedan döda översteg friskförklarade ganska rejält.

ok. låter ju bra.
Citera
2020-02-03, 12:34
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrjobi
okej, nu har den ökat till 505 stycken. Jag har inte samma panik som folk här i tråden har tyvärr

Skönt. Jag tycker det hela är väldigt obehagligt men försöker hålla mig lugn och tänka rationellt.
Citera
2020-02-03, 12:34
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ett system som filtrerar och renar utsläppen.

Har för mig att P4 labbet i Solna har det.

Rätta om fel.

Tror det blir svårt att rena på samma sätt som ett klass 4-labb?
1000 patienter går på toaletten minst två gånger per dag, det blir många liter att behandla med denna kravspecifikation.

Varför inte behandla med UV och ozon som man gör på vanliga reningsverk?
Så länge som "slurryn" är homogen och uppblandad med vatten, så kan man rena den effektivt.
Citera
2020-02-03, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av easterman
Det är ganska slående att endast 12 personer hittills rapporterats döda utanför Wuhan och Hubei-provinsen.
I hela världen.

Det är anmärkningsvärt, förhoppningsvis är dödligheten närmare 2 promille än 2 procent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in