2020-03-25, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ja, att färre besök genomförs på till exempel äldreboenden innebär färre potentiella smittöverföringar, att personal med symptom eller som är sjuka inte går och jobbar på äldreboendet innebär också färre potentiella smittöverföringar.

Många är symptomfria trots att de är smittade så de går då till jobbet och smittar riskgrupperna ovetandes. Det enda sättet att undvika det är naturligtvis att personalen testas.
Citera
2020-03-25, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Fyfan.

"Medarbetarna på sjukhuset i Bergamo kallar situationen för ”apokalyptisk”. De vill också skicka ett meddelande till resten av världen: ”Förbered er”.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/MR81wM/skrackfilmen-italienarna-vill-att-du-ska-se

Sorry i fall det postats redan. Men helvete, detta var nog den ruggigaste artikeln hittills. Filmen gav mig kalla kårar.
Man märker tydligt att media ändrar sig. SVT hade artikel idag om en äldre kvinna som åt tårta med släkten, 2 veckor senare var hon stendöd. Innan var det artiklar om "jag är hemma med lite feber och Netflix".

Jag är övertygad om att vi snart kommer få se stora restriktioner ganska snart. Det märks att det svänger i både medielandskapet och generellt bland folk.
Citera
2020-03-25, 01:43
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Lustigt. Världen säger MINST 14 dagar karantän efter Coronasmitta och inga symptom, detta efter studier som visar att det är minsta tiden för att inte smitta). Jönköpingskvinnan hölls flera veckor efter noll symptom då hon fortfarande hade höga mängder virus "shedding".
I Sverige säger vi 2 dagar efter sjukdom är ok, trots att du inte ens kan få ett test om det var Corona.
Du ser inga problem med detta?

Jag ser inget problem i det i nuläget, däremot ser jag ett problem i att Sverige ska kunna hantera situationen när folk har svårt att enas kring vem man bör lyssna på.

Tycker man att 2 dagar är för lite så stanna hemma en månad då, sannolikt ingen klandrar dig om du vill vara på den säkra sidan.
Citera
2020-03-25, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Fyfan.

"Medarbetarna på sjukhuset i Bergamo kallar situationen för ”apokalyptisk”. De vill också skicka ett meddelande till resten av världen: ”Förbered er”.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/MR81wM/skrackfilmen-italienarna-vill-att-du-ska-se

Sorry i fall det postats redan. Men helvete, detta var nog den ruggigaste artikeln hittills. Filmen gav mig kalla kårar.

Ja, om media inte skrev och man bara kikade på presskonferenserna så hade man fortsatt som vanligt. Presskonferenserna är MILDA. Verkligheten är inte det.

De borde visa bilder på coronapatienters lungor. Då skulle folk sitta hemma mer och inte stödköpa fulöl vid ett bord. Frågan är ändå om man försöker sig på flockimmunitet? Är vi i ett skräckexperiment? Övriga länder föredrar better safe than sorry.

När kommer nedstängningen? Den måste ju komma. Många är feta och gamla i Sverige, eller bara feta. I stockholms innerstad är kanske folkhälsan på topp, men så ser det inte ut i hela landet.
Citera
2020-03-25, 01:45
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Stanna hemma 2 dagar efter det att du känner dig frisk, har du missat all information från myndigheterna?

Alla ansvarstagande invånare håller sig hemma när de inte känner sig friska, de allra flesta utan att veta vad man har drabbats av, vad är problemet, är du speciell på något vis, ska vi tycka synd om dig?
Nej det har jag inte missat det är bara det att det aldrig tycks gå över. Jag måste ha åkt på den lite värre virusattacken.
Jag hatar att bli bortklemad eller att någon tycker synd om mig. Det värsta jag vet.
Är absolut inte speciell förutom att jag är ett dumhuvud nu då.
Jag tycker synd om alla drabbade utav covid-19. De som dött utav sjukdomen osv. Deras anhöriga osv
Tycker ibland också synd om politiker som står handfallna. Experter som står handfallna osv.
Citera
2020-03-25, 01:46
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Du skall stanna hemma minst 48 timmar efter att du känner dig hel frisk enl. FHM.

Tyvärr finns det arbetsgivare som fullständigt nonchalerar detta.
Jag har en bekant som städar på ålderdomshem och skolor och är sjukskriven för misstänkt COVID-19. Hon har efter en och en halv veckas sjukskrivning fått samtal av sin chef som vill att hon går till jobbet trots att hon fortfarande har hosta.
"Du får faktiskt tänka på dina kollegor som går på knäna nu" hette det.

Det svinet till chef borde läsa på om smittskyddslagen...

"Vad måste jag också göra för att skydda andra mot smitta?
Enligt smittskyddslagen måste den som har en smittsam sjukdom göra det som krävs för att skydda
andra mot smitta (så kallad skyddsplikt). Det betyder att du under den period du kan vara smittsam
(se ovan) ska undvika att träffa andra människor än de som bor i ditt hushåll. Under den tiden får du
inte resa med allmänna kommunikationsmedel, både inom Sverige och utomlands"
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Många är symptomfria trots att de är smittade så de går då till jobbet och smittar riskgrupperna ovetandes. Det enda sättet att undvika det är naturligtvis att personalen testas.

Vi har dragit det några gånger nu.

Man kan vara nysmittad och testet visar negativt, man kan smittas efter ett negativt test, vad spelar då testet för roll, förklara?

Förklara också vem som ska testa alla de här personerna inom vård och omsorg, vem ska analysera proverna, förstår du ens hur många test det handlar om?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartatjuren
Ja men han menar. Hur ska någon du inte kysser/delar dryck med bli smittad om du inte hostar rakt ut i luften? Inte så att dina händer är toxic

Han skriver:
”Om du inte hostar smittas ingen”.

Det här är ett feltänk som många har, man ser sig inte som en del i en kedja utan som en separat del i ett eget universum. Så fort du inte är helt ensam så påverkar du och påverkas av andra.
Att gå på gymmet för att JAG är frisk är enligt min mening egoism i en extrem tid.
Citera
2020-03-25, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Du skall stanna hemma minst 48 timmar efter att du känner dig fullt frisk enl. FHM.

Tyvärr finns det arbetsgivare som fullständigt nonchalerar detta.
Jag har en bekant som städar på ålderdomshem och skolor och är sjukskriven för misstänkt COVID-19. Hon har efter en och en halv veckas sjukskrivning fått samtal av sin chef som vill att hon går till jobbet trots att hon fortfarande har hosta.
"Du får faktiskt tänka på dina kollegor som går på knäna nu" hette det.

Hon ska anmäla arbetsgivaren till FHM... eller vart vänder man sig om arbetsgivaren bråkar? Häng ut såna indirekta mördare. Stackars gamla som dör i denna sjuka, ensamma. I Spanien överger man vårdboenden för gamla, medan de gamla dör. Låter bisarrt ändå?
Citera
2020-03-25, 01:47
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Man märker tydligt att media ändrar sig. SVT hade artikel idag om en äldre kvinna som åt tårta med släkten, 2 veckor senare var hon stendöd. Innan var det artiklar om "jag är hemma med lite feber och Netflix".

Jag är övertygad om att vi snart kommer få se stora restriktioner ganska snart. Det märks att det svänger i både medielandskapet och generellt bland folk.

Jag har också märkt det genom Flashbacks citeringar av MSM.
Propaganda tills verkligheten sätter in. Det ser likadant ut i varenda ämne dessa vänsterdrägg ger sig in i.
Citera
2020-03-25, 01:48
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
Du snackar riskgrupper hela tiden, vi är långt förbi det nu. I Sverige idag är 26% av alla i IVA i Covid-19 UTAN någon som helst riskfaktor (även att vara 65+ räknas som riskfaktor enligt riktlinjerna, så det är inte sådana heller bland dessa 26%).

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Saknar kända riskfaktorer bör kanske understrykas samt att rökning inte tas upp som en riskfaktor vilket är lite märkligt givet att det tycks påverka invalet fall överlevnad. Sen är det möjligt att det inte finns stöd i systemet för att rapportera rökning. Min hobbyepidomologiska teori är att ålder är en riskfaktor att räkna med från typ 50 års ålder, min konspiratoriska sida säger mig att man inte vill säga det givet effekten det skulle ha på samhället.

Hur som finns det anledning att vara försiktig med ett så pass, relativt, litet underlag som typ 40 pers. Bara somalierna som har trillat av pinn’ och andra invandrargrupper kan kraftigt skjuta på riskfaktorn ålder om de är utrikes födda (otillförlitlig ålder som av diverse skäl helt enkelt är lägre än den egentliga) samt att det kan ligga rätt många odiagnostiserade sjukdomar bland de c:a 40 som saknar kända riskfaktorer för.
Citera
2020-03-25, 01:49
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Nej det har jag inte missat det är bara det att det aldrig tycks gå över. Jag måste ha åkt på den lite värre virusattacken.
Jag hatar att bli bortklemad eller att någon tycker synd om mig. Det värsta jag vet.
Är absolut inte speciell förutom att jag är ett dumhuvud nu då.
Jag tycker synd om alla drabbade utav covid-19. De som dött utav sjukdomen osv. Deras anhöriga osv
Tycker ibland också synd om politiker som står handfallna. Experter som står handfallna osv.

Min vän har varit däckad i en vecka utan förbättring men hans sambo klarade sig med lite hosta. Vissa har tur och andra inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in