2020-03-19, 17:24
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Han har fel. Så många dör inte under influensan.

Men även om vi tar det lägre talet 500 är det ändå långt till det när vi idag har "bara" 11 döda. Visst, det kanske slutar med två-tre tusen döda. En värre influensa än andra men det kanske inte motiverar att man stänger ner allt.
Citera
2020-03-19, 17:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av averylovelyday
HUR kan man säga att smittspridning inte sker i skolorna???? Vi har 1000 barn på skolan jag jobbar i och idag samt tidigare i veckan har 40 % varit sjuka.
HUR kan man ge så många dubbla budskap och HUR i hela världen ska man ha ett förtroende för myndigheter som är så oklara???????????????

Säker på att 40% är sjuka? Och inte "sjuka" för dom inte vill bli smittade och sjukanmäler sig?
Citera
2020-03-19, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Zink och C-vitamin kan jag tillägga. Läkare i Kina behandlar infekterade med C-vitamin intravenöst och uppger goda resultat.
Källa?
Citera
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
SR 1: Studio ett idag : Thomas Bergström: virolog och professor i klinisk microbiologi Göteborgs Universitet:

Han kan inte se annat än att man blir immun efter detta virus precis som alla andra virus. Finns inga exempel på liknande virus där man inte blir anonym. Har man blivit sjuk igen har man med störste sannolikhet fått en annan luftvägsinfektion.

Snälla ni alla som med bestämdhet hävdar att man inte blir immun. Lägg ner!

Jag antar att Thomas Bergström missat rapporter som denna

https://www.reuters.com/article/us-china-health-reinfection-explainer/explainer-coronavirus-reappears-in-discharged-patients-raising-questions-in-containment-fight-idUSKC N20M124

När så många som 14% visar sig bli sjuka igen, borde det förhindra att man uttalar sig så oansvarigt, om inte annat. När man inte vet, ska man hålla käften.
Senast redigerad av Idiotsverige 2020-03-19 kl. 17:28.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gs-v-se
Beklämmande att expertis inom vissa regeringar var beredda på att låta befolkningen medvetet bli smittade för att på så vis nå flockimmunitet för något som inte ens är 100% bekräftat.

Ingen har medvetet smittat någon, ingen tvingar dig att bli smittad, följ rekommendationerna så minskar risken drastiskt för att du ska smittas.

Det är ditt eget ansvar att du inte smittar eller smittas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Det är ju därför man måste testa för att se om det är Corona.

Och då måste du testa miljoner, men det vi klarar i nuläget är några tusen per dygn
Citera
2020-03-19, 17:26
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
Fattar det som att försvaret kommer gå in med helikoptrar och frakta folk inom landet och främst till Uppsala. Kommer bli ett kaos det här. Men hoppas verkligen det funkar och att vi hjälps åt inom städerna nu! Heja vården!
Hur man än vänder och vrider på det så har vi ju inte IVA-platser för mer än kanske en tiondel av de som behöver det om nu 100 000 stämmer. Och om ytterligare två veckor lär ju siffran vara minst dubblerad.

När de första fallen i Europa dök upp sa jag på jobbet att min gissning är 60 000 döda i Sverige innan hösten. Det var lite för att provocera fram en reaktion. Men som det ser ut nu är det nog inte i överkant tyvärr.

Mitt hopp försvann helt med dagens gissning och att man i samma andetag inte gjorde en fullständig lockdown. Det var det jag förväntade mig att de skulle göra vid rätt tidpunkt, trodde aldrig att planen var att bara bränna igenom skiten så fort som möjligt utan hänsyn till dödssiffror.
Citera
2020-03-19, 17:26
Medlem
Den regionsfördelade spridningen i Spanien inkom för en timma sen. Sen även uppdaterat bland annat Sverige, Norge, Polen, Tjeckien och säkert någon mer.

https://i.ibb.co/PhtYsW1/covid19-20200319.png

Sen lite stats. Hårdaste drabbade regionerna (och eventuellt hela länder) av det jag har delat in i regioner enligt kartan

Bekräftade smittade per miljon invånare:

4144,6 San Marino
2114,3 Saare County (EST)
1932,1 Alava (ESP)
1760,6 Lombardia (ITA)
1482,5 La Rioja (ESP)
1381,3 Faroe Islands
1313,0 Valle D'Aosta (ITA)
1257,5 Capital Region (Reykjavik typ) EDIT: kom 63 nya fall precis.
1252,9 Gyeongsang (S-KO)
1251,6 Vatican City
1184,5 Hubei (CHN)
1028,0 Marche (ITA)
1017,3 Madrid (ESP)
1014,7 Emilia Romagna (ITA)
877,6 Södra Island (ICE) EDIT: Här går det undan!
855,1 Qom (IRAN)
844,3 Semnan (IRAN)
842,8 Trento (ITA)
795,4 Guadalajara (ESP)
748,3 Segovia (ESP)
744,3 Navarre (ESP)
741,5 Ticino (TCH)
726,6 Võru County (EST)
726,2 Liechtenstein
709,4 Bolzano (South Tyrol) (ITA)

Länder i fetstil.
Senast redigerad av 235711 2020-03-19 kl. 17:35.
Citera
2020-03-19, 17:27
Avslutad
Jag tror mörkertalet är enormt. Tänk er en stor arbetsplats där 3-400 personer jobbar, räcker ju egentligen med att en person bär på viruset och går till jobbet i en vecka utan symtom och smittar, och det sprids utav bara helvete. Sen åker man hem i kollektivtrafik och smittar vidare. Hämtar på dagis och smittar folk där. Om nu viruset är såpass smittosamt skulle det inte förvåna mig om vi har 50k smittade i Sverige just nu, och att det ökar exponentiellt.
Citera
2020-03-19, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Vad menar du är en vettig sak som en 8-10-åring måste göra?

Distansundervisning är tanken.
Citera
2020-03-19, 17:28
Medlem
BigDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
SR 1: Studio ett idag : Thomas Bergström: virolog och professor i klinisk microbiologi Göteborgs Universitet:

Han kan inte se annat än att man blir immun efter detta virus precis som alla andra virus. Finns inga exempel på liknande virus där man inte blir anonym. Har man blivit sjuk igen har man med störste sannolikhet fått en annan luftvägsinfektion.

Snälla ni alla som med bestämdhet hävdar att man inte blir immun. Lägg ner!
Tyvärr finns det virus som man aldrig bli av med, då kan man knappast tala om att den smittade blir immun. Ett par exempel är HIV och herpes och det finns fler så ditt påstående att man blir immun mot alla virus stämmer inte. Dessutom kan en eventuell immunitet i värsta fall bara vara i några månader och det är inte ovanligt att virus muterar så att man kan bli infekterad igen ett exempel är den så kallade säsongsinfluensan.
Citera
2020-03-19, 17:28
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gs-v-se
Beklämmande att expertis inom vissa regeringar var beredda på att låta befolkningen medvetet bli smittade för att på så vis nå flockimmunitet för något som inte ens är 100% bekräftat.
Vi kan lugnt utgå från att vad de än hade valt, så hade många ansett det vara beklämmande.
Ett typiskt moment-22!
Eller ett val mellan pest och kolera.

Sedan kom mer och mer skrämmande rapporter om utvecklingen i norra Italien och kring Madrid, och expertisen insåg att de måste omvärdera kunskapsläget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in