Snart betalartikel:
https://www.arbetarbladet.se/artikel/paronkonjak-ilska-och-pengar-darfor-mordades-71-aringen-i-hofors-han-kommer-pa-det-pa-plats
Lång artikel, några delcitat:
Citat:
Motivet bakom mordet på den 71-årige mannen i Hofors verkar, av allt att döma, handla om pengar.
Citat:
Den 17 januari bjöd den 71-årige Hoforsbon in en 65-årig kvinna till sig. På väg till bostaden träffade kvinnan på en 55-årig man och dennes flickvän i Hofors centrum.
Citat:
En stund senare kom 55-åringen till den aktuella bostaden, dock inte med sin flickvän, utan med en vän. I stort sett omgående gick han till attack mot den äldre mannen.
Citat:
Innan mannen gick till attack ska han ha hotat 71-åringen och, enligt ett vittne, sagt: "Får jag inte tusen spänn hugger jag skruvmejseln i dig".
Citat:
Efter det ska han ha slagit den äldre mannen till golvet och sedan fortsatt att mata slag. När han slutade var 71-åringen död.
Citat:
Den åtalade mannens flickvän har i förhör berättat att 55-åringen gjort av med alla sina pengar tidigare under morddagen.
– Hypotesen som jag har är att han har bränt sin pension. Han tar ut allt på bankomat och gör inköp på Systembolaget och verkar ha betalat en skuld till någon.
Citat:
Efter dödsmisshandeln ska 55-åringen ha lämnat bostaden och bytt sin blodiga tröja mot flickvännens jacka. Hon ska även ha uppmanat mannen att lämna Hofors och åka till Borlänge, något som han gjorde.
Citat:
När den medelålders mannen nu åtalas så är det inte enbart för mord. Sammanlagt finns det tio åtalspunkter mot honom.
Bland annat ska han ha försökt pressa en granne på pengar och några dagar senare ha misshandlat honom. När Therese Stensson åtalade 55-åringen för försök till utpressning och misshandel var det dels för att visa på likheter med mordet.
– Det var någon konflikt. XX (den åtalade) har blivit förbannad och ska ha pengar, det handlar om någon tusenlapp och misshandeln är ganska lik. Han går hem och slår ner honom.