2021-03-10, 12:03
Medlem
Copiadyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
Det är helt korrekt. Jag slarvade och ber om ursäkt. Det är således möjligt att han döms för rån men inte för grovt rån. Tvivlar dock på att han kommer att dömas ens för rån med tanke på att det i sådant fall borde föreligga flyktfara vilket skulle utgöra skäl för häktning.

I särskilda fall kan man bli dömd till 2+ och ändå bli släppt från häktet då häktestiden varit ovanligt lång plus restriktionerna.

Säg hovrätten tänker dömma han till 3-4år så kan de ändå släppa honom i väntan på dom + verkställighet då han redan suttit av stor del av straffet. Ovanligt men finns fler fall där man använt lagen så.

Ex: döms han till 2år ska han sitta 16m effektivt och redan suttit 13? Då anser man eventuellt straffet gjort eller kan ändå släppa honom i väntan på han ska avtjäna sina sista få månader.

Det är alltså inte omöjligt han ändå får 2år + om än mindre troligt.
Senast redigerad av Copiadyo 2021-03-10 kl. 12:07.
Citera
2021-03-10, 12:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Det fetade:
Ett renare samvete? Visserligen i så fall bara ett ytterst marginellt renare samvete, men kanske har tiden i häkte fått honom att börja fundera på hur man som människa skall försöka bete sig?
CÖ har under lång tid betett sig illa mot VK.
Kanske har CÖ till slut kommit till nån sorts insikt, även om det är alldeles för sent för Lars' och Suzannes vidkommande..
Ja. Och enhörningar finns också. Dumhuvud.

Du vet väl att hovrättsförhandlingen är offentlig? Om CÖ hade erkänt båda gärningarna så hade det framkommit redan nu.
Citera
2021-03-10, 12:21
Medlem
Nån som kan skicka förundersökningprotokollet snälla
Citera
2021-03-10, 12:35
Medlem
EjSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Undrar vart VK kommer ta vägen nu. Hem till Vvallentuna går väl knappast. Mördare på fri fot brukar inte vara populära.

Han verkar vara dumsnäll V och det var precis C : s ord om honom med "dumlojal" och dessutom med ett klent psyke och egen vilja. Det förmildrar inte de begångna brotten men att han verkar otroligt naiv och lättledd lyser ju igenom och det är troligtvis den linjen HR går på sen om det är rätt eller fel låter jag vara osagt.
Citera
2021-03-10, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EjSvensk
Han verkar vara dumsnäll V och det var precis C : s ord om honom med "dumlojal" och dessutom med ett klent psyke och egen vilja. Det förmildrar inte de begångna brotten men att han verkar otroligt naiv och lättledd lyser ju igenom och det är troligtvis den linjen HR går på sen om det är rätt eller fel låter jag vara osagt.
Bra iallafall att detta diskuteras så livligt i tråden och man kan få lite olika vinklingar på det hela. Man var ju ganska chockad igår när man bara läste att VK var på fri fot. Nu känns det lite bättre iallafall när man ser att andra också har reagerat oavsett hur det nu går.
Citera
2021-03-10, 12:55
Medlem
EjSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NONVIOLONCE
Jag har en fundering rätta mig om jag har fel.

Så här står det i domen
Båda de åtalade männen erkänner att de varit på plats den aktuella dagen i syfte att råna personerna.

Så okej här kommer min fråga.

Om de nu bara skulle råna och föra över pengar till sitt egna konton.
Det är helg och pengar blir inte överförda förrän på måndagen därpå.

Vi säger att de bara rånar paret och åker därifrån.

1 lars ringer polisen och säger att de har blivit rånade
2 Lars kan avbryta överföringen
3 polisen ser vems konto pengar har blivit överförda till och därav vem rånarna är.

fattar ni vad jag menar??? Vad säger ni?

De var ju tvungna att döda annars hade ju detta scarie inträffat.
Detta är haken som domaren skulle be dem förklara.

Det hade ju i.o.f.s skett per automatik ändå mord eller inte , han förde över till sitt eget konto. Han pekar ut sig själv som medbrottsling/mördare i båda scenarion. Enda slutsatsen att dra av det hela är att C är gravt efterbliven.
Citera
2021-03-10, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NONVIOLONCE
Min fundering med denna fråga är att de visste att de måste ta livet av Lars som var deras första måltavla men nu dödade de båda två ( De trodde väl inte att Suzanne var hemma ). de visste att om de inte tog livet av dem så skulle mitt scanario träda i kraft., Alltså att lars skulle dra tillbaka pengarna och ringa polisen.

Jo, asen visste att båda förmodligen var hemma. de räknade inte med att enbart Lars skulle va där. planen var att direkt platsa dem för att pressa på info.
Citera
2021-03-10, 13:27
Medlem
Erik Östs avatar
Vad är det inom juridiken som hindrar att döma båda för "medhjälp till mord" ?
Citera
2021-03-10, 13:33
Medlem
Copiadyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Öst
Vad är det inom juridiken som hindrar att döma båda för "medhjälp till mord" ?

Ja det är svårbegripligt för mig med. Var ju ett mord i Borlänge nyligen där de inte kunde avgör vem som skjutit, alla blev dömda för medhjälp och fick 15+ år.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/langa-fangelsestraff-till-tre-domda-i-kvarnsvedenmordet

Ingen döms för mord men alla medhjälp. Så uppenbarligen fungerar det olika.
Citera
2021-03-10, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berra76
Jaha, pratade med en av nämndemännen som var med på rättegången i måndags och enligt honom blev det livstid för den ena och 4 år för den andre. Men om dom inte fallit än så måste jag ha missuppfattat det hela...

Sorry för dum fråga kanske, men var det en nämndeman från tingsrätten eller hovrätten? Skulle ju kunna vara en från tingsrätten som har en åsikt om hur det kommer gå i hovrätten...
Citera
2021-03-10, 13:40
Medlem
Erik Östs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Copiadyo
Ja det är svårbegripligt för mig med. Var ju ett mord i Borlänge nyligen där de inte kunde avgör vem som skjutit, alla blev dömda för medhjälp och fick 15+ år.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/langa-fangelsestraff-till-tre-domda-i-kvarnsvedenmordet

Ingen döms för mord men alla medhjälp. Så uppenbarligen fungerar det olika.

Om man gjorde så i alla liknande fall låter det i mina öron iaf som att den riktiga medhjälparen då börjar pladdra detaljer desto mer för att få lägre straff och då ökar bevisföringen mot den riktiga mördaren dessutom tror jag.
Men bara i brottsfall det finns endast EN som aktivt mördat då menar jag ,annars ska det vara medhjälp för båda så de åtminstone åker in för något.
Senast redigerad av Erik Öst 2021-03-10 kl. 13:46.
Citera
2021-03-10, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loal
Ja. Och enhörningar finns också. Dumhuvud.

Du vet väl att hovrättsförhandlingen är offentlig? Om CÖ hade erkänt båda gärningarna så hade det framkommit redan nu.
Det var du, loal, som med en svordom, undrade varför CÖ skulle ha erkänt båda morden.
Jag skrev att det kanske var för att få ett renare samvete.

CÖ kan mycket väl ha erkänt båda morden för t ex sin advokat.
Kanske i ett hopp om att få ett renare samvete?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in