Citat:
Ursprungligen postat av
tdlefnierregus
Baserat på vad man läser om andra liknande händelse där någon orsakar bilolyckor pga missbruk, fortkörning eller buskörning så utgår jag ifrån att gärningsmannen klarar sig utan några större skador. Känns som att de nästan alltid är förövaren som klarar sig bäst
jag vet inte hur livsstilskriminella dör men det sägs att deras dödlighet är ungefär som ha cancer. Jag känner till flera livsstilskriminella som har dött i fordonsolyckor. Det skrivs inte om det när de dör i en "vanlig olycka". Självmord är också överrepresenterat i den gruppen. Om man vill ha ett långt liv så ska man inte bli livsstils. Många av de som överlever hamnar på en parkbänk till slut. Medicineringen på anstalter är väl högre än ålderdomshem.
Det bästa hade varit om han aldrig blivit känd hos polisen i 10årsåldern. Vi saknar både resurser och metoder för att se till att många barn inte blir kriminella. Politiker och befolkningen i stort vill inte satsa på saker som visar effekt efter 10-15år.
Sen är det svårt att veta vilka personer vi ska låsa in mycket länge och vilka vi ska släppa ut. Metoderna för att försöka hitta rätt personer att låsa in extra länge finns inte. Det slutar med att man kommer låsa in för många personer för länge till en för hög kostnad. Se på USA som har försökt nu stänger de fängelser. Nordkorea det andra landet har ju inte råd med någonting.
Det är alltid lätt efteråt att se att en person skulle vara inlåst mer. Dock finns det nog ett fåtal människor där samhället nog kan se relativt enkelt att de borde vara inlåst en längre tid. I slutändan blir det också en kostnadsfråga. Det är dyrt att ha folk inlåsta. Sen finns det rättvisefrågor i straffbedömningen. Ska en massa mindre brott ge ett högre straff än ett riktigt grovt brott.
Sen kan vi inte även om vi ville ha fler inlåsta. Vi har för få fängelseplatser och svenska folket vill inte ha fängelser där de bor. Nu kommer någon och säger att man bygga dem i Norrland. Jo men vilka extra logistik de blir samt var hittar man personer som vill jobba i fängelser. Kriminalvården har redan svårt att hitta folk att anställa.