2020-01-12, 00:12
Medlem
Är det hyreslägenhet finns det inte så mycket du kan göra, vi har strikta lagar för att skydda hyresgästen i Sverige.

Bästa du kan göra är att prata med grannen, alternativt skälla ut henne ordentligt och säga åt henne att se till så att ungen håller käften men är du svensk så så är de inge alternativ för svenskar är för konflikträdda.
Citera
2020-01-12, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teachings
Grannen under mig har två barn, en liten dotter på ca 1 år och en son på ca 4 år.

Att dottern skriker är förståeligt. Pojken springer dock omkring och skriker, slår i väggar, skriker elakheter åt sin mor, och liksom bara allmänt vrålar i brist på annat. Ibland så kan ungen bara gå omkring och skrika "AHHH!!.... AHHHH....." och gå från rum till rum. Oavbrutet. I flera timmar. Vanligtvis slutar det med att han börjar gråta vilket leder till ett mer genomträngande flöde av "ÄÄÄÄHHHH AHHHHHHH.. AHHHHHH JÄVLA MAMMA AHHHHHHH...." varpå systern också börjar gallskrika och gråta.

Detta förekommer VARJE dag. Senast idag väcktes jag klockan 06 av att ungen vrålskrek "AHHH DU SUGER" till sin mamma. Jag kunde inte somna om och har gått i en oproduktiv trötthets-dimma hela dagen, som så många många andra dagar senaste åren.

En gång när jag var nyinflyttad gick jag ner och knackade på. Mamman öppnade, fet och tatuerad. Jag förklarade att det låter väldigt mycket och jag har svårt att sova ut om nätterna. Svaret jag fick var ett snäsigt "Jaha, vad ska jag göra åt det då?". Hon rekommenderade mig att köpa öronproppar. Jag ville strypa henne där och då.

Vad hade ni gjort?

Tror ditt bästa val är att flytta. En av baksidorna med flerfamiljshus är just störningar likt detta. Men du kan följa vad som händer med detta:

https://www.hemhyra.se/nyheter/varden-ska-stoppa-storningar-fran-skrikande-barn/

Citat:
Värden ska stoppa störningar från skrikande barn

Ljudfiler spelades upp som bevismaterial. En handfull grannar berättande om sina upplevelser. Enligt dem kan oljuden börja redan vid fyra på morgonen och sluta klockan två på natten.

Beslutet blev att värden inom en månad ska åtgärda störningarna. Rikshem har överklagat till hovrätten.
Citera
2020-01-12, 00:46
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Grannen under mig har två barn, en liten dotter på ca 1 år och en son på ca 4 år.

Att dottern skriker är förståeligt. Pojken springer dock omkring och skriker, slår i väggar, skriker elakheter åt sin mor, och liksom bara allmänt vrålar i brist på annat. Ibland så kan ungen bara gå omkring och skrika "AHHH!!.... AHHHH....." och gå från rum till rum. Oavbrutet. I flera timmar. Vanligtvis slutar det med att han börjar gråta vilket leder till ett mer genomträngande flöde av "ÄÄÄÄHHHH AHHHHHHH.. AHHHHHH JÄVLA MAMMA AHHHHHHH...." varpå systern också börjar gallskrika och gråta.

Detta förekommer VARJE dag. Senast idag väcktes jag klockan 06 av att ungen vrålskrek "AHHH DU SUGER" till sin mamma. Jag kunde inte somna om och har gått i en oproduktiv trötthets-dimma hela dagen, som så många många andra dagar senaste åren.

En gång när jag var nyinflyttad gick jag ner och knackade på. Mamman öppnade, fet och tatuerad. Jag förklarade att det låter väldigt mycket och jag har svårt att sova ut om nätterna. Svaret jag fick var ett snäsigt "Jaha, vad ska jag göra åt det då?". Hon rekommenderade mig att köpa öronproppar. Jag ville strypa henne där och då.

Vad hade ni gjort?

Jag hade blivit vansinnig, och det är fan beklagligt att värddjuret kallat förälder inte åtgärdar.
Ännu värre är när du redan sagt till, men vederbörande är förjävla dum för att fatta....

Tycker också du ska göra en orosanmälan, sådant jävla pack ska inte ha barn.
De skulle inte reproducerat sina jävla skitgener till att börja med.
Citera
2020-01-12, 00:50
Medlem
Citat:

Vad hade ni gjort?
Skaffa ett jobb?
Öronproppar är fsktiskt bra för barn gör som barn gör och man kan inte göra så mycket åt det.
Vänta tills det flyttar in en somalisk familj ovanför dig, då är det 100% 24/7 och där hjälper inga störningsjourer eller hörselproppar
Citera
2020-01-12, 02:14
Medlem
gatyftfs avatar
Jag lider med dig. Vi hade en liknande situation för drygt ett år sen. En familj på två vuxna och två barn i åldern 5-7 år flyttade in i lägenheten mittemot i trappuppgången, dvs vi bodde inte vägg i vägg. Ett av barnen, pojken, i denna familj fick utbrott cirka varje kväll. Han skrek så att det lät högt ut i trapphuset och ljudet trängde igenom till vår lägenhet, han bankade i väggen, smällde i dörrar (antingen han eller någon annan) kunde också vansinnesskrika "AAAAAAAAAAH AAAAAAAAAAAAAH AAAAAAAAAAAAH" i flera minuter, han kunde även öppna ytterdörren och stå och skrika i trapphuset (tycker synd om de stackarna som hade lägenheten under). I början tänkte man ju "aja, det kanske är tillfälligt" så sket man i det men efter någon månad så fattade man att aha, det är alltid såhär, sen insåg man att mamman i familjen skrek minst lika mycket, ibland när vi satt och åt middag kunde han sätta igång med "AAAAAAAAH!" och sen kom mammans ännu högre "HÅLL KÄFTEN! SLUTA SKRIK! SLUTA SKRIK! SLUTA SKRIK!" eller "NU LYSSNAR DU PÅ MIG! HÖR DU VAD JAG SÄGER! VA? HÖR DU VAD JAG SÄGER?" och så skrek dom bara på varann i flera minuter. Vi började faktiskt ringa störningsjouren så fort klockan närmade sig 22/23, då spelade vi lite oroliga och sa typ "det låter väldigt mycket, smälls i dörrar och skriks, vi ringer främst för att något inte verkar stå rätt till" typ. Ibland skrek barnet sent på kvällen, särskilt på helgerna, kring tolv/ett-tiden på natten och då ringde vi bara störningsjouren utan pardon "ja hej det låter som fan från våra grannar hejdå". Vi ringde väl totalt kanske... fem-sex gånger. Sen en dag när jag kom hem sa frugan som varit hemma på dagen "nu har dom flyttat, dom var här med släp idag och tömde lägenheten". Oklart varför dom flyttade men det kröp fram efter några veckor från dom andra grannarna att alla(!) ringt störningsjouren vid något tillfälle.

Om man aldrig varit där är det svårt att förstå vilken terror det kan vara att höra andras bankande ljud, smäll i dörrar, bråk och vansinnesskrik dagarna i ända.
Citera
2020-01-12, 02:48
Medlem
Är det ett sånt oljud kan du spela in oljudet med telefonen och bifoga ljudfilerna i ett mail till hyresvärden.

Du ska inte behöva flytta för att det bor ett idiot under dig som inte kan uppfostra sina barn ordentligt. Det är en jävla unge, inte en vild häst som ska lugnas.
Det går till och med så långt att du knackar på och förklarar situationen för henne i hopp om att finna en lösning, och hon svarar som hon gör... Nä fy fan vilket jävla bottenskrap till människa!
Då förstår man varför ungen tyvärr är som han är.

Idioter går inte att förhandla med. Låt hyresvärden ta hand om skiten, det ingår i hyran.
Citera
2020-07-30, 09:39
Avstängd
Dublett
Citera
2020-07-30, 09:39
Avstängd
Citat:

Vad hade ni gjort?

Notera ner allt elände, klockslag och vad som sker, meddela hyresvärd, styrelse i BRF om det är det, och soc.

Alldeles för många dåliga föräldrar finns idag.
Ungar får skrika hur mycket de vill, blir aldrig tillsagda, får uppmärksamhet när de skriker, så de fortsätter, och tillåts avbryta när vuxna pratar hur mycket de vill med så de är alltid i centrum.

Jag säger åt barnen "schh nu pratar vi" när de kommer å avbryter, och om de skriker säger jag "sluta skrik, säg vad det är du vill annars får du gå in på ditt rum å vara där". Att vara konsekvent funkar, men en del föräldrar blir helt förundrade över mig och kollar på mig som om jag driver ett arbetsläger.
Citera
2020-07-30, 11:04
Medlem
Haft störande grannar ett par gånger. Jag brukar vara just och säga till när de stör första gången. Men när man blir mött av oförståelse typ "Men Brooor det är ju freeeedag..." och de inte fattar typ att jag inte är deras "Brooor" och att det inte är fredag utan lördag morgon kl 3:30 och att de festat sedan jag kom hem vid 17 tiden dagen innan.

Då är det skönt att kunna ringa störnigsjouren och höra hur de plingar på grannens dörr och att det snabbt blir tystare. 3-4 gånger brukar göra att det tystnar eller att de flyttar. Hyresvärden fakturerar alla som jouren konstaterat störning hos kostnaden för utryckningen också.

Så min rekommendation är ring störningsjouren om det finns avtal med en sådan. Hyresvärden får då också en rapport om störningen och om det går till hyresnämnden så är det bra att ha oberoende vittnen till störningarna. Sedan om hyresvärden fakturerar för utryckningen är det ännu en orsak för den där morsan att få tyst på ungarna.
Citera
2020-07-30, 21:22
Medlem
Sonny00s avatar
Jag tycker att att TS ska öva ordentligt på gångarten ”hård hälgång” på tider då den tatuerade fetsubban vill sova. Om hon har spår av intelligens kommer kanske polletten att trilla ned hos henne. Eller inte...
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in