2020-01-07, 07:51
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zylfiden
Så man ska bara sätta upp statyer av avlidna människor? Ok, missat nåt där då. Så om han är död så får statyn stå kvar orörd? Men gör en stor fotboll i brons då istället som staty. Så får Zlatan komma och inviga den.

Större chans att den blir orörd då. Folk har ju mer respekt för de döda. Statyer av levande görs ju i regel bara i diktaturer. Som alla statyer av Saddam som fanns i Irak.
Citera
2020-01-07, 07:53
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hibiscrub
Det är kutym att sätta upp statyer först när personen avlidit.

Jag håller med dig. Fast det finns exempel där det fungerar, bl.a. Henke Larssons staty som står på Helsingborgs strandpromenad.
Citera
2020-01-07, 08:04
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Jag håller med dig. Fast det finns exempel där det fungerar, bl.a. Henke Larssons staty som står på Helsingborgs strandpromenad.

Frågan är hur många timmar den hade fått stå kvar om Henke Larsson gick in som delägare i Malmö FF?

Statyer sätter man upp när sista kapitlet är skrivet och boken är stängd.
Citera
2020-01-07, 08:41
Medlem
smoerreboms avatar
Konstnären borde säga att den ska få stå kvar i befintligt skick som ett levande verk som skildrar vilken stad Malmö är i själen
Citera
2020-01-07, 09:39
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Nä. Det är garanterat sveket på MFF och inte "rasism" som ligger bakom. Det är klart du fattar det, fast du skulle gilla om det var purblonda blåögda svenskar som sågat ner honom, eller hur?
Anledningen kan jag inte veta. Eller hur?
Citera
2020-01-07, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whitfields
Om du tänker efter lite förstår säkert du också vilken roll Zlatan haft för MFF och i vilken epok Zlatan-pengarna kommit till MFF. Inte 1944 till 1988. Tror det kommit 6 SM-guld sedan Zlatan såldes.

Var realistisk. Någon påstådde tex att Malmö stad betalat Zlatans skolgång och att han därför bör visa respekt till Malmö. Det stämmer inte heller. Malmö lever på socialbidrag från den enda region i Sverige som fungerat - Stockholmsregionen. Malmö tillför inget gott till övriga svenskar. Det enda Malmö kan uppvisa är kriminalitet, bidragsknarkande, babianer, moskeer och slödder. Malmö är ett skrämmande rövhål.

Whitfields,

Kan du förstå att det är just personer som du, som beskriver min älskade hemstad som "ett skrämmande rövhål", som gör Malmöbor så extra ledsna och arga när Zlatan väljer att bli delägare i Hammarby?

Det där är ju inget skäl att vandalisera Zlatan-statyn förstås. Men jag vidhåller att det hat och förakt för Malmö som både du och många andra ger uttryck för är en negativ kraft som i sig själv eldar på de människor som vill vandalisera en staty.

Jag har sett folk här på Flashback föreslå att man ska släppa en atombomb på Malmö. Vad tycker du att man ska göra?
Citera
2020-01-07, 10:09
Medlem
Var många som tyckte det var en bra idé att Zlatan fick en staty i Malmö. Med tiden visade det sig snabbt att det inte alls var en bra idé utan tvärtom en dålig idé. Folket har talat både genom handling och ord senaste tiden. Statyn skulle bara väck och den skall inte upp igen. Inte konstigare än så, och det borde både statyn-makaren och lokalpolitiker förstå.

(nej, jag skiter fullständigt i MFF och Malmöfolk, men statymotståndarna har både min respekt och mitt stöd i detta enskilda fallet. Sedan kan dom dra åt helvete igen, när det vankas fotbollssäsong, men det är en annan sak).
Citera
2020-01-07, 10:14
Medlem
Snacka om upphypad ickehändelse.
Citera
2020-01-07, 11:16
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
... i huvudstaden erbjuds statyn av Zlatan Ibrahimovic ett nytt hem: på Mosebacketerassen, där den skulle få ta plats bredvid bysten av August Strindberg.

Men planen i nuläget är att återställa statyn till sin plats på Stadiontorget.

https://www.gp.se/sport/zlatanstatyn-erbjuds-nytt-hem-i-stockholm-1.22278093
Citera
2020-01-07, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Men planen i nuläget är att återställa statyn till sin plats på Stadiontorget.

https://www.gp.se/sport/zlatanstatyn-erbjuds-nytt-hem-i-stockholm-1.22278093

Känns som ett aprilskämt. Strindberg och Zlatan bredvid varandra. Vilket hån mot Strindberg och egentligen det mesta av svenskt kulturarv. Och hur länge kommer en staty av Zlatan få stå orörd på Söder i Stockholm? Ger spektaklet en vecka, och sedan är den nedsågad där också.

(oj, sorry - ser att jag svarade fel person, men låter inlägget stå kvar)
Citera
2020-01-07, 11:27
Medlem
itsurewasntmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Whitfields,

Kan du förstå att det är just personer som du, som beskriver min älskade hemstad som "ett skrämmande rövhål", som gör Malmöbor så extra ledsna och arga när Zlatan väljer att bli delägare i Hammarby?

Det där är ju inget skäl att vandalisera Zlatan-statyn förstås. Men jag vidhåller att det hat och förakt för Malmö som både du och många andra ger uttryck för är en negativ kraft som i sig själv eldar på de människor som vill vandalisera en staty.

Jag har sett folk här på Flashback föreslå att man ska släppa en atombomb på Malmö. Vad tycker du att man ska göra?
Rösta bort korrupta politiker vore en bra början.
Citera
2020-01-07, 11:33
Medlem
Cosmo08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hibiscrub
Haha Zlatan förtjänar all skit som han får och jag njuter av skadegörelsen, det kommer fortsätta i all evighet. Zlatans beteende får konsekvenser och han är nu Sveriges mest hatade idrottare genom tiderna och det är mycket välförtjänt.

Män som vandaliserar en staty för de känner sig svikna av en fotbollsspelare är samma typ av män som misshandlar sin flickvän när hon gör slut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in