2008-11-01, 13:17
Medlem
rückblendes avatar
kan någon kunnig för mig förklara hur man utför en polar alignment och varför det är så bra
Citera
2008-11-01, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rückblende
kan någon kunnig för mig förklara hur man utför en polar alignment och varför det är så bra

Polar alignment (polinställning) görs i första hand för att teleskopet ska kunna följa objekt på natthimlen, och till följd av detta att i andra hand kunna fotografera genom teleskopet (med lång exponeringstid).

Jordens lutning är ca 23,5 grader och klotet roterar med konstant hastighet kring denna lutande axel. Ett objekt i teleskopet skulle, utan polinställning, röra sig ut från synfältet, varpå en kalibrering av teleskopet gentemot jordens lutning är nödvändig.

Nu är det ju så att den du inte alltid befinner dig på samma punkt på jorden med hänsyn till jordens rotationsaxel. Om vi antar att man drar en axel genom jorden från den punkt du befinner dig så kommer denna axel att ha en vinkel mot jordens rotationsaxel, en vinkel som varierar beroende på var du befinner dig, och därför måste teleskopet ställas in efter olika förhållanden.

Edit: Jag har inte tid att beskriva hur en polinställning görs, men om du letar på nätet så finns det inte bara engelska anvisningar utan även svenska, som faktiskt är relativt enkla att förstå.

För dom flesta är det den krångliga engelskan i dessa beskrivningar som gör det svårt att förstå tillvägagångssättet.
Senast redigerad av chrillos 2008-11-01 kl. 14:31.
Citera
2008-11-01, 14:37
Medlem
ViperVens avatar
hej, jag lade faktiskt upp en liknande tråd för inte allt för länge sedan och du kan läsa en del därifrån: https://www.flashback.org/showthread.php?t=772178

Jag fick de svaren jag sökte och är inne på att köpa en "Sky-Watcher" http://www.rymdbutiken.com/index.cfm?fuseaction=product.display&Product_ID=60 9
Citera
2008-11-01, 18:36
Medlem
rückblendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrillos
Polar alignment (polinställning) görs i första hand för att teleskopet ska kunna följa objekt på natthimlen, och till följd av detta att i andra hand kunna fotografera genom teleskopet (med lång exponeringstid).

Jordens lutning är ca 23,5 grader och klotet roterar med konstant hastighet kring denna lutande axel. Ett objekt i teleskopet skulle, utan polinställning, röra sig ut från synfältet, varpå en kalibrering av teleskopet gentemot jordens lutning är nödvändig.

Nu är det ju så att den du inte alltid befinner dig på samma punkt på jorden med hänsyn till jordens rotationsaxel. Om vi antar att man drar en axel genom jorden från den punkt du befinner dig så kommer denna axel att ha en vinkel mot jordens rotationsaxel, en vinkel som varierar beroende på var du befinner dig, och därför måste teleskopet ställas in efter olika förhållanden.

Edit: Jag har inte tid att beskriva hur en polinställning görs, men om du letar på nätet så finns det inte bara engelska anvisningar utan även svenska, som faktiskt är relativt enkla att förstå.

För dom flesta är det den krångliga engelskan i dessa beskrivningar som gör det svårt att förstå tillvägagångssättet.
Okay, får kika på´t, har ett antal gånger försökt mig på det men inte lyckats i verkligheten.
Ett annat problem tycker jag är att hitta objekt på himlen, och samtidigt veta vad det är, eller ännu svårare att leta upp ett specifikt objekt.
Har du/ni några tips om hur man går till väga som amatör?
Finns det nån fin karta man kan tanka ner nånstans?
Citera
2008-11-01, 19:08
Medlem
Foorgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Tänk om - tänk rätt!

För 2 000 kronor får man inget bra teleskop. det du ska satsa på är en bra kikare (10x50 ex) för dina pengar. Dels för att det ger mer valuta för pengarna och dels för att en kikare är bättre att börja med än ett ostabilt teleskop för 2 000 kr. Det bästa är att gå med i någon astronomiklubb för att få kunskap, träffa likasinnade och oftast även få möjlighet att titta i klubbens teleskop. Sen om man fortfarande tycker det är kul kan man lägga ut runt 10 000 kr för att få ett bra "nybörjarteleskop".

Har sett bilder framtagna med teleskop som ligger runt 5000, väldigt bra bilder på tex orion nebulosan...du som vet, vad är egentligen skillanden på ett teleskop som kostar runt 10000, och ett för halva?
Citera
2008-11-05, 00:24
Medlem
><((((°>s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foorg
Har sett bilder framtagna med teleskop som ligger runt 5000, väldigt bra bilder på tex orion nebulosan...du som vet, vad är egentligen skillanden på ett teleskop som kostar runt 10000, och ett för halva?

5000 va?

vill man ta kort på grejer så ska man lägga mest på ett bra stabilt motordrivet stativ. ska du ha bra bilder så blir det dyrt kan jag lova, räkna med 30-40k sisådär.
Citera
2008-11-05, 19:41
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foorg

Det viktigaste i ett teleskop är optiken och det är den som kostar. Precis som en billigare kikare har sämre optik än en dyrare (generellt). För att optiken ska vara något att ha måste man komma upp i en prisklass på ~10 000 kronor för teleskopet och då är man ändå i den nedre regionen. Till detta kommer ett stabilt stativ vilket ligger på 5 000 kronor och uppåt. Stativ kan man dock finna bra från exempelvis försvaret som ligger lägre i pris. Om man sedan ska fotografera krävs en motorstyrning. Denna brukar dock ingå i dyrare teleskop annars är det oftast lätt att fixa själv om man är någorlunda händig och kan lite om elektronik.

Citat:
Ursprungligen postat av ><((((°>
vill man ta kort på grejer så ska man lägga mest på ett bra stabilt motordrivet stativ.

Ett motordrivet stativ är inte att rekommendera, men ett motordrivet teleskop är bra .
Citera
2010-06-17, 16:20
Medlem
Shalashaskas avatar
Är det meningslöst att skaffa sig ett teleskop om man tänkte använda det på sin balkong i ett bostadsområde, med tanke så "störande" belysning osv.?
Citera
2010-06-17, 21:40
Medlem
Conatuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shalashaska
Är det meningslöst att skaffa sig ett teleskop om man tänkte använda det på sin balkong i ett bostadsområde, med tanke så "störande" belysning osv.?
Ja det är helt meningslöst.
Citera
2010-06-18, 01:01
Medlem
QuackDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shalashaska

Beror på hur mycket ljusförorening det finns. Teleskop är nog inte så mycket att satsa på då, men isåfall en bra kikare. Då får du iallfall se lite spännande saker utan att behöva ta dig till landsbygden.
Citera
2010-07-09, 17:04
Medlem
Logisks avatar
Någon som kan rekommendera ett billigt teleskop fast som ändå är av duglig kvalitét? Jag vill inte slösa bort tiotusentals kronor.
Citera
2010-08-04, 22:12
Medlem
murmels avatar
10x50-kikare är helt klart underskattat! Och med stativ blir det dubbelt så bra, jag köpte en adapter för att koppla kikaren till kamerastativet.

Vad man ska ha för teleskop beror ju på vad man har tänkt ha det till. Dessutom om man, som jag, bor i stan, kan det ju vara bra med ett som är transportabelt.
Köper du ett Newton med Dobsonmontage, får du mest ljusinsläpp för pengarna. Men då har du i princip avsagt dig möjligheten till astrofoto.

Själv har jag ett 130mm Newton med 650mm brännvidd, med ekvatorialmontage (ca 3000:- inkl motor), som jag just börjar bli kompis med. Hann kolla in Saturnus och ett par stjärnhopar innan nätterna blev för korta, men nu börjar det bli mörkt igen.
Tänker prova astrofoto senare med, om det inte blir för svajigt med kameran på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in