2019-12-30, 05:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rutinerad-Anka
Har haft många märkliga sammanstötningar med tandläkare. Men en sak är säker, vill inte tandläkaren göra det så gör man inte det. Vill kunden det så visst, då bokar man en undersökning/annan tid och en läkare som utför detta. Men man kan inte komma och säga att "Du drar ut min tand för att jag har läst på Wikipedia blablabla". Dock har jag stövlat in och sagt att jag haft hål i min tand, vilket jag idag inte tror på. Läkaren kollade och sa att jag inte hade hål, jag sa jag har hål. Han kollade på kärringen bredvid, skakade på axlarna, och började borra. Så lagade han mitt "hål". Idag är det för mig helt absurt att en 11 åring kan gå in och beordra om en lagning utan bokad tid för en lagning som inte behövs.
Jag tror du missade vad jag skrev, att tandläkaren kan bli av med legitimation, tycker du inte det är konstigt. Då borde kunden få skriva under att man vill ta bort tanden.
Citera
2019-12-31, 06:27
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jularbo
Konstigt att man inte får bestämma själv, att man vill dra ut rotfyllda tänder. https://news.cision.com/se/tandvardsskadeforbundet/r/forbjudet-att-dra-ut-rotfyllda-tander-,c2852910

Det där stämmer inte. Har dragit åtminstone två rotfyllda tänder. På tandläkarens inrådan.
Citera
2019-12-31, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Det där stämmer inte. Har dragit åtminstone två rotfyllda tänder. På tandläkarens inrådan.
Jaha va bra ska till tandläkaren snart, då ska jag fråga. Annars får man väl gå till någon smedhalva som drar ut utan bedövning, får väl ta några supar brännvin först.
Citera
2019-12-31, 09:19
Medlem
Citat:
Var finns den tandläkaren?
Citera
2019-12-31, 12:47
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jularbo
Var finns den tandläkaren?

Någonstans i sverige..
Citera
2019-12-31, 22:24
Medlem
Citat:
Någonstans i sverige..
Vadå varför vill du inte säga var i Sverige? Då tror jag inte på dig.
Citera
2019-12-31, 22:34
Medlem
En rotfylld tand som blivit dålig är inte konstigt alls att man tar bort.
Man kan ibland testa att revidera rotfyllningen om patienten vill men det är en dålig prognos att få rätt på.

Om man frågar tandläkaren vad är alternativet till en rotbehandling pga ekonomiska skäl.
Då kan kanske diskussionen kring en extraktion tas upp.

Det bästa alternativet är såklart alltid att ha så många tänder som möjligt.
Rotfyllning ser jag som en långtidstemporär lösning.
Citera
2020-01-05, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fetmedklet
En rotfylld tand som blivit dålig är inte konstigt alls att man tar bort.
Man kan ibland testa att revidera rotfyllningen om patienten vill men det är en dålig prognos att få rätt på.

Om man frågar tandläkaren vad är alternativet till en rotbehandling pga ekonomiska skäl.
Då kan kanske diskussionen kring en extraktion tas upp.

Det bästa alternativet är såklart alltid att ha så många tänder som möjligt.
Rotfyllning ser jag som en långtidstemporär lösning.
Men det är ju väldigt skrämmande om man har svåra sjukdomar orsakade av rotfyllda tänder, och som den här tjejen inte syns på röntgen att rotfyllningen är problemet. Netflix hade en film som visade hur farligt det är med rotfyllda tänder, men den filmen förbjöds att visas. http://www.tf.nu/images/uploads/TF_bladet_nr2-19_Anette.pdf
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in