Citat:
Ursprungligen postat av
AnyOnes
Måste man inte lära sig massa om marknader och hålla allmän koll då? Förstår att vinsten är större men jag tror inte att jag kommer palla den stressen. Därför dessa Avanza-fonder är intressanta för mig, de verkar sköta allt för en.
Skit i enstaka aktier och håll dig till aktiefonder, vill du ha en lätt, bra och billig fondportfölj kan du göra som jag och köra på avanzas tre egna indexfonder, själv lägger jag upp det så här:
Avanza Global: ca 50-70%
Avanza EM: ca 15-25%
Avanza Zero: ca 15-25%
Lätt och bra, sen är en av de viktigaste besluten att välja en fördelning mellan aktier och ”säkra” tillgångar som tex räntor etc som du kan vara bekväm med inte bara i uppgångar som vi ser nu utan även om börsen skulle dippa 50% så ska du kunna låta bli att paniksälja dina aktiefonder OCH dessutom fortsätta köpa fler andelar. Detta är typ det största felet nybörjare gör att tro att man är mer riskbenägen än vad man egentligen är när det väl gäller, så hade jag varit du hade jag absolut inte gått över 80% aktier utan hållt en 75/25 portfölj som max tills du varit med om din första stora börsnedgång