2019-12-16, 14:11
Medlem
Jag har 10 000 som jag vill börja pensionspara med i fonder. Jag tänker även föra in nån tusenlapp i månaden.

Jag har skaffat ett Avanzakonto och våndas mellan Avanza Zero och Avanza Auto som verkar vara bäst om man inte vill sätta sig in i det så mycket och bara låta det sköta sig självt. Vilket passar om man vill lägga undan alla ens pengar där, både för pensionen men också där man ska kunna ta ut en summa om man t ex sparar ihop till en resa? Jag har 38-42 år till pension beroende på hur politikerna gör med pensionsåldern. Även Avanza Global verkar bra. 50/50 Avanza Auto och Global?

Enkelt förklarat också snälla för jag är efterbliven när det gäller ekonomi och vill göra det så enkelt som möjligt för mig. Jag har inga skulder eller så men jag förstår inte alla termer och uttryck så bra.
Senast redigerad av AnyOnes 2019-12-16 kl. 14:17.
Citera
2019-12-16, 14:19
Medlem
Sightnesss avatar
1K/månad Autogiro AvanzaZero är en ok start för dig.
Citera
2019-12-16, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sightness
1K/månad Autogiro AvanzaZero är en ok start för dig.
Okey tack! Hur är det med de andra två, av ren nyfikenhet? När och hör ska man använda Avanza Auto och Global?

Jag har bara som mål att få till en okej pension. Jag har inga drömmar om att bli mångmiljonär. bara så att man med tjänste och statliga pensionen kan leva ungefär som jag gör nu med 20-22 lax i månaden~
Citera
2019-12-16, 14:34
Medlem
Skulle satsa på lysa, opti eller avanza zero. Kör på lysa och är nöjd hittills. Smidigt och super enkelt.
Citera
2019-12-16, 14:42
Medlem
Kimbatross avatar
Med den tidshorisonten, skulle jag kollat på aktier.

Öppna ett ISK, köp lite fonder, testa någon aktie.
Viktigt med regelbundna insättningar (ränta på ränta).
Senast redigerad av Kimbatros 2019-12-16 kl. 14:45.
Citera
2019-12-16, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbatros
Med den tidshorisonten, skulle jag kollat på aktier.

Öppna ett ISK, köp lite fonder, testa någon aktie.
Viktigt med regelbundna insättningar (ränta på ränta).
Måste man inte lära sig massa om marknader och hålla allmän koll då? Förstår att vinsten är större men jag tror inte att jag kommer palla den stressen. Därför dessa Avanza-fonder är intressanta för mig, de verkar sköta allt för en.
Citera
2019-12-16, 19:53
Bannlyst
Börsen kommer falla med 20% eller mera nästa år. Spara slantarna tills då e mitt tips.
Citera
2019-12-16, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gliedabsauger
Börsen kommer falla med 20% eller mera nästa år. Spara slantarna tills då e mitt tips.

Eller stiga med 10% enligt flera bedömare. Men bra om man kan vara så säker på sin sak som du 😉
Citera
2019-12-16, 23:49
Medlem
Citat:
Själv så tror jag att 2020 kommer att gå bra för att handelavtal mellan usa och kina kommer underskrivas. Dessutom kommer fas 2 alternativ 3 också skrivas under 2020 för att Trump kommer vilja vinna presidentvalen i november. Dessutom kommer det skrivas ett avtal mellan många länder i asien bland annat kina, japan, sydkorea, australien, nya zeeland och singapore. Men 2021 kommer börsen att falla alternativ 2022.
Senast redigerad av Kolex 2019-12-16 kl. 23:52.
Citera
2019-12-16, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnyOnes
Måste man inte lära sig massa om marknader och hålla allmän koll då? Förstår att vinsten är större men jag tror inte att jag kommer palla den stressen. Därför dessa Avanza-fonder är intressanta för mig, de verkar sköta allt för en.

Skit i enstaka aktier och håll dig till aktiefonder, vill du ha en lätt, bra och billig fondportfölj kan du göra som jag och köra på avanzas tre egna indexfonder, själv lägger jag upp det så här:

Avanza Global: ca 50-70%
Avanza EM: ca 15-25%
Avanza Zero: ca 15-25%

Lätt och bra, sen är en av de viktigaste besluten att välja en fördelning mellan aktier och ”säkra” tillgångar som tex räntor etc som du kan vara bekväm med inte bara i uppgångar som vi ser nu utan även om börsen skulle dippa 50% så ska du kunna låta bli att paniksälja dina aktiefonder OCH dessutom fortsätta köpa fler andelar. Detta är typ det största felet nybörjare gör att tro att man är mer riskbenägen än vad man egentligen är när det väl gäller, så hade jag varit du hade jag absolut inte gått över 80% aktier utan hållt en 75/25 portfölj som max tills du varit med om din första stora börsnedgång
Citera
2019-12-20, 07:15
Medlem
Citat:

Intressant att du med säkerhet kan påstå detta. Speciellt med tanke på att börsen slutat upp 66% av åren sedan 1904 (källa nordnetbloggen).
Citera
2019-12-20, 08:01
Medlem
TonyBergmans avatar
Med din sparhorisont typ avanza auto 6 eller någon mer aggressiv fond.
Exempel :
25% avanza auto 6.
25% avanza usa (deras nya).
25% avanza global fond.
25% kanske nån sverige fond, spiltan global invest. eller liknande.
Du ska absolut inte välja något för defensivt eller något med hög avgift.
Sen med din sparhorisont borde du utveckla intresse för detta, det är kul och du kommer tjäna enorma pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in