Citat:
Ursprungligen postat av Demuynck
Jävligt låg nivå nu här va? Tänk om det var er polare/syskon/förälder etc etc... då hade ni nog inte gillat att andra skämtar om det
Det är inte direkt första gången någon hotar med att ta livet av sig på ett forum. De som man möjligen kan övertala att låta bli är de som ändå inte skulle fullföljt (vilket också är majoriteten av de som skapar sådana här trådar). Kanske att en av hundra som verkligen bestämt sig också kan fås på bättre tankar men fler är det nog inte.
De som enbart postar sina självmordshot för att få uppmärksamhet är egoister som låter folk oroa sig och anstränga sig att övertala dem när det egentligen inte behövs. För varje gång detta händer bryr man sig mindre och mindre och till slut kanske ingen orkar lägga märke till den stackare som verkligen behöver hjälp. Ungefär som när tjejer falskeligen anmäler killar för våldtäkt vilket i sin tur leder till att den tjej som verkligen blivit våldtagen möts med skepsis.
Mina erfarenheter säger mig att de som tjatar om att ta livet av sig sällan eller aldrig gör det. Möjligtvis något halvhjärtat försök. De som verkligen gjort det har man inte kunnat ana att de hade sådana funderingar ens (om man bortser från de som varit deppiga hela sitt liv).
Om jag någon gång får för mig att ta livet av mig så tänker jag inte utannonsera detta i förväg. Vill jag mot förmodan bli övertalad att låta bli söker jag professionell hjälp med detta. Ingen ska behöva sitta och fundera på om jag bara skojar eller har tagit steget fullt ut.