2006-03-25, 15:16
Medlem
dum fet lats avatar
Jag vill bara varna för de klistermärksetiketterna man kan skriva ut och trycka på skivan sedan. De leder ofelbart förr eller senare till att skivan blir obalanserad i o m luftbubblor som bildas mellan skivan och klistermärket. Detta i sin tur skadar din läsare allvarligt.
Citera
2006-03-25, 15:31
Medlem
cipramils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugarglider
Jag ska bränna en blandskiva åt en kompis och har hittat ett jättesnyggt cd-fodral till den som jag nu självklart måste matcha med en lika snygg skiva!

Jag vill alltså inte ha tillverkarens namn och "700 mb/80 min" skrivet över hela skivan, utan något stylat.

Förut såg jag t.ex att man kunde köpa brännskivor som såg ut som LP-skivor. Nu menar jag inte att jag enbart är ute efter såna, men idén var cool.

Vet ni var jag kan köpa liknande snygga brännskivor? CD-R eller CD-RW spelar ingen roll, men kvaliteten på skivan måste vara bra.

Om du råkar bo i Stockholm så kan du köpa de små liven på Reference Audio på Götgatsbacken. De kostar 105:- per paket om sju skivor.

Jag brukar använda de där LP-CDR-skivorna, och de har hittills fungerat utmärkt. Dessutom har de goda möjligheter att imponera lite extra på din polare.

En gammal sanning är att CD-skivor är känsligare för repor på ovansidan än på undersidan, och just dessa skivor har en extra skyddande ovansida.
Till yttermera visso så menar herr Säljare att den svarta färgen inte är till för att förbättra ljudet, utan snarare för att öka livslängden genom att skydda från UV-strålning.
Citera
2006-03-25, 15:44
Medlem
dum fet lats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cipramil
Till yttermera visso så menar herr Säljare att den svarta färgen inte är till för att förbättra ljudet, utan snarare för att öka livslängden genom att skydda från UV-strålning.

Det vore ju något. Finns det liknande DVD+R skivor?
Citera
2006-03-25, 15:47
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
Du råkar inte ha en källa till det där?
Varför skulle svart färg göra skillnad på kvalitén?
Du känner väl till att det förr i tiden fanns en myt om gröna kanter på CD-skivor, detta är samma sak, lite färg på en skiva för ingen skillnad.

säga vara för att svarta CD är lättare att läsa, finns anledning till att man in PSone hade svarta CD, för att laserpickupen var ganska enkel billig och inte så bra
Citera
2006-03-25, 16:01
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stonecake
Om jag får bara sticka in ang herr Svalander och hanns fantastiska prylar!
Vi har testat allt det där som han säljer i omfattande studiotester här på mitt jobb.Vi fann inga skillnader varken i ljud eller bild!Tvärtemot så sabbade hans kantslip en del Dvd-filmer eftersom den slipade bort en del av läsytan på discen!

Men som föregående talare säger,om man tror tillräckligt på sin sak så blir den sann!

Detta är verkligen ett ämne för en egen tråd, men visst!
Av ren nyfikenhet och inte för att jag misstror dig eller så, för ingen ljuger på internet, men ett par frågor ploppar upp direkt:

För det första: vilka är "vi" i det här sammanhanget?
För det andra: vad är enligt dig, "omfattande studiotester"?

Jag menar, kommer det ut en recension snart i nån audio-tidning där ni, tvärtemot flera andra tidningar, sågar allt Svalander säljer?
Citera
2006-03-25, 16:30
Medlem
Kicker.s avatar
Som sagt så rekomenderar jag att du går till t.ex clas ohlson och köper dig egna ettiketer och gör eget. jag har sånt, det är kul och funkar perfa
Citera
2006-03-25, 17:55
Medlem
cipramils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Lär nog vara såna, plus att enligt omfattande tester som nån snubbe gjort är även ljudet bättre på svarta CD och just de här "vinyl"-cd är i den högre kvalitetsklassen.
Plus att de är snygga också!
Jag förstår inte hur det skulle förbättra kvaliteten. CD är ju digitalt ljud.
Ettochnoll = allt eller inget. En svart CD kanske är lättare för laserpickupen att läsa, men det skulle väl inte ge mer detaljerad ljud-data?

Är en CD dålig så klarar den inte att leverera rätt datamängd på rätt tid och då börjar ljudet hacka. Men hackar inte ljudet så är det samma dataström från en silverskiva som från en svart.
Citera
2006-03-25, 19:56
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cipramil
Jag förstår inte hur det skulle förbättra kvaliteten. CD är ju digitalt ljud.
Ettochnoll = allt eller inget. En svart CD kanske är lättare för laserpickupen att läsa, men det skulle väl inte ge mer detaljerad ljud-data?

Är en CD dålig så klarar den inte att leverera rätt datamängd på rätt tid och då börjar ljudet hacka. Men hackar inte ljudet så är det samma dataström från en silverskiva som från en svart.

Exakt, men på samma sätt är en kabel bara en kabel, eller hur?
Enligt många rön så behöver en högtalarkabel inte vara tjockare än 2 kvadrat, men ändå är detta nåt som i princip ALLA som håller på med ljud lägger ut stora pengar på.
Vad ska man tro på?
Behöver man en kabel för 15 000:- för att ens anläggning ska komma till sin rätt eller skulle det räcka med 400:-?

Eftersom det inte finns några definitiva svar på frågor som detta, iaf inte om man läser runt lite på olika sidor och blir mer och mer förvirrad, så säger jag helt enkelt: bestäm själv.
Ingen annan kan säga med bestämdhet vilket som är vilket så det är bara att köra på känsla och lyssna sig fram till det bästa resultatet.
Tycker du att en svart cd låter bättre så gör du, svårare är det inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in