2019-12-03, 04:19
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wutang95
Läste precis om juvertumör och jag lutar mig mer åt kastrering då jag inte vill riskera hennes hälsa :/

Men måste ställa frågan till alla därute, är man ond om man kastrerar katten? Har frågat samma fråga på olika sidor och har fått liksom utskällningar att jag tar ett beslut åt katten osv. Vill min katts bästa och de har varit jättetufft att välja något.
Om du inte kastrerar ökar det risk för livmoderproblem om hon inte blir befruktad. Tycker kastera eller låt henne få ungar en gång först då?
Citera
2019-12-03, 04:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korvet
Finns många efterblivna på sådana sidor. Har själv katt och beblandar mig inte med katt forum och liknande. Bättre söka svar hos pålitliga källor samt veterinär.

Ja
jag får nog kastrera henne, för de tär på mig att höra henne jama. Min familj klagar på att det stör de, ja absolut det är jobbigt men ännu jobbigare när man känner att hon känner någon sorts smärta eller nåt fyfan alltså
men de får nog bli kastrering för henne
Citera
2019-12-03, 04:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Om du inte kastrerar ökar det risk för livmoderproblem om hon inte blir befruktad. Tycker kastera eller låt henne få ungar en gång först då?

Jag vill hon ska få ungar, vill de redan nu men familjen låter inte och jag har tills nu försökt övertyga men de får nog bli kastrering
Citera
2019-12-03, 04:29
Medlem
ArthurFlecks avatar
Rekommenderar denna metod för att enkelt och snabbt göra ett trick med akupressur som katter gillar på katten så att den blir lugn när den är löper och som håller katten lugn i tre fyra timmar:

https://www.youtube.com/watch?v=6nwhoESzAMU
Citera
2019-12-03, 04:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Sterilisera. Man kastrerar hankatter och steriliserar honkatter.

Men för att följa topic, katthonor kan vara jobbiga så in i helvete.

Fel.
Man kastrerar dem bägge. Det är den vanligaste formen här i Sverige, med få undantag.

Vid en kastrering tar man bort honans äggstockar, livmoder etc. Och hankatten får sina sädesledare kapade och kulorna borttagna.
Citera
2019-12-03, 07:51
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Läste precis om juvertumör och jag lutar mig mer åt kastrering då jag inte vill riskera hennes hälsa :/

Men måste ställa frågan till alla därute, är man ond om man kastrerar katten? Har frågat samma fråga på olika sidor och har fått liksom utskällningar att jag tar ett beslut åt katten osv. Vill min katts bästa och de har varit jättetufft att välja något.

Du snurrar ihop det. Ond för att du tar beslut åt katten. Du håller ju för fan katten i fångenskap och hindrar därmed katten från att leva naturligt. Du begränsar ju redan varenda beslut i kattens hela liv.

Måste kattfan ha minikatter i framtiden. Vill du ha det eller är det bara att du inte vill *besluta för katten*? Om det inte är viktigt att katten får smått i framtiden så är det bara att åka in och få den steriliserad. Då blir livet lättare för stackaren.

Mjauuuuu!!
Citera
2019-12-03, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Sterilisera. Man kastrerar hankatter och steriliserar honkatter.

Men för att följa topic, katthonor kan vara jobbiga så in i helvete.
Fortsätter de inte med samma beteende om de bara steriliseras?
Citera
2019-12-03, 08:56
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Hej!

Jag har en katt på cirka 2 år ungefär och just nu löper hon, om de är rätt ordval.
Hon jamar jättemycket och jättehögt att man inte kan sova om nätterna. Hon såklart gosar in sig jättemycket och smeker sig mot mattorna och de är inga problem för mig. Problemet för mig är jamandet samt att hon kissar utanför lådan igen!
Detta hände förra året i våren och jag köpte från djuraffär en sorts sprej som lugnar ner henne och får henne att inte kissa på platser hon inte borde. Men denna gången har sprejen inte funkat. Jag vill helst inte kastrera henne om de är ett val, för jag vill gärna hon får kattungar sen i framtiden.

Undrar hur jag ska få henne att sluta jama och kissa överallt?
Behöver akuttips då detta håller på att bli jobbigt. Har fått tips att ge henne till ett annat hem, men absolut inte för min del då jag vill ha min katt och är beredd på att göra allt för att fixa situationen.
Så fram med tipsen!!
Om du nu inte vill kastrera ögonaböj, så kan du kanske prova Feliway, en liten manick man sätter i vägguttaget. Finns även som spray. Dock verkar det ta ett par veckor innan det ger verkan på en löpande katt.
Citera
2019-12-03, 09:04
Medlem
elopis avatar
Citat:

Haha, det är väl ingen vildkatt i sitt naturliga habitat du har där hemma. Du bestämmer var den äter, dricker, sover och skiter, när och om den får gå ut och in du kan nog bestämma att den inte ska få kattungar heller.

Och även om hon hade fått en kull kan jag tänka mig att kattägare skickar iväg de flesta ungar efter 12 veckor. Snacka om att fatta beslut åt någon. "Du får välja om du vill bli på smällen men ungarna, de gör vi oss av med".
Citera
2019-12-03, 09:12
Medlem
MissMDs avatar
Citat:
Jag vill på ett sätt kastrera men samtidigt känner mig ond som fan att jag typ "förbjuder" henne från att få kattungar. Har inte kunnat välja o ja hoppas nog med denna tråden att jag kommer fram till ett svar :/

Du behöver inte känna att du på något sätt är ond.

Det finns seriösa kattuppfödare som sköter det alldeles galant att bringa fina katter till världen, låt dom sköta det istället.
Sedan har vi ju också en hord av hemlösa katter och kattungar i Sverige, det finns ingen anledning att utöka den siffran ännu mer.
Jag anser att man bör lämna aveln till dom som vet vad dom pysslar med. Det är inte "bara" att föda upp en kull

Du kommer göra henne en stor tjänst av att kastrera henne, och hon kommer må mycket bättre samt att du slipper oron för livmoderinflammationer och juvertumörer.
Citera
2019-12-03, 09:28
Medlem
Bara att kastrera det är dessutom ganska roligt när dom vaknar upp efter och är höga
Citera
2019-12-03, 09:34
Medlem
Du ringer och bokar tid för kastrering av din honkatt. Det heter kastrering även för honkatter.
Ja, det är en operation som innebär att de söver katten, beroende på om de gör titthålskirurgi eller inte så kommer katten ha några stygn eller ett flertal stygn på magen. Detta är inget du behöver ta bort efteråt, de löses upp av sig själv.
P-piller till katter är sedan över ett år tillbaka svåra att få tag i, de har varit restade hos leverantör i evigheter...dessutom är det bättre att kastrera katten än att ge piller.

Tänk på antalet övergivna katter det finns i Sverige, det är inte alla kattungar som får ett nytt, bra hem. Många katthonor föder kullar med oönskade ungar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in