2026-07-05, 14:10
Medlem
Större verkstadsföretag ca 30år sen . Arbetsledaren ville bli av med en av grabbarna på verkstan så denne gick till sin chef och framförde sitt missnöje över den här personen. Chefen gick till den anställde och sa : antingen säger du upp dej själv eller så säger vi upp dej, välj!
Bara den detaljen att det var fel kille han gick och sa det till . Slutade med att även den sa upp sej och bytte företag och det var en av de bästa dom hade . Pösmunk till chef som hade noll koll !
Citera
2026-07-05, 14:30
Medlem
Bewnhurs avatar
Helt klart chefen för bemanningsföretaget jag arbetade vid under studenttiden. När vi skrev kontrakt så var vi helt överens om att jag enbart skulle arbeta säsongsbaserat under sommaren på heltid. Tjänsten varierade efter behov men jag skulle nog säga att det var 60% att arbeta på COOP och 40% andra tjänster som att arbeta inom lättare industri.

Ett par dagar före jul så ringer chefen och undrar när jag kan inställa mig till COOP. Han hade skrivit upp mig för hela julhelgen till nyår att arbeta eftermiddag/kväll på COOP utan mitt vetande eller medgivande. När jag informerade honom om det så ansåg han att jag "skulle ställa upp". Moroten han kom med var att höja min lön ifrån 100kr till 110kr per timme vilket jag redan var berättigad till men han förhalat hela sommaren.

När jag sa att jag inte skulle infinna mig eftersom att det stred mot vår överenskommelse fick jag sparken. Av en ren nyfikenhet så sökte jag efter företagsnamnet och såg att det inte längre var verksamma.
Citera
2026-07-05, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .ono.
I slutet av 80-talet hade jag en odåga till chef som ägnade all sin arbetstid åt att gömma sig på sitt kontor, vara konflikträdd och hans främsta argument mot allt var "jag är faktiskt chef här, jag tror att jag har bättre koll än dig". Det kunde exempelvis handla om att en kollega råkat ut för en arbetsplatsskada och brytit nyckelbenen i en lift för den var sönder, meddelade detta till högsta hönset och fick det snorkiga "jag är faktiskt chef här, jag tror jag har bättre koll än dig, det kan inte stämma"-svaret som svar.

Chefen tog aldrig ansvar för något och skulle snåla på allt, eller som han ansåg, "hitta fiffiga lösningar". Som att återanvända tejp eller ha "gåfria zoner" på arbetsplatsen där ingen fick gå för att "då blir det smutsigt, och om det inte är smutsigt slipper vi städa, tänk vilken vinst!".

Chefen var dessutom som en aggressiv hök som älskade att flyga runt och speja över kollegorna, för att gripa in på närmsta offer när denne minst anade det. I synnerhet när medarbetarna hade lunchrast eller hade slutat för dagen. Då passade det alltid utmärkt att springa fram i högsta galopp och börja tjafsa om något ovidkommande. "Men du Göran, du har väl inte glömt att stänga dörren till Servern?". Detta fast det gällde en avdelning helt annan än den Göran jobbade på - och långt ifrån de arbetsuppgifter som Göran var anställd för.

En annan chef hade något otyg med sig att fiffla med både det ena och det andra. Ena dagen var ens kontorsbord borta, nästa dag var hela arbetslagets fika uppäten och tredje dagen fick man inte lönen utbetald! Vart det tog vägen visste aldrig någon, aldra minst chefen själv. Det var som att chefens superkraft var att få allt denne rörde vid att upphöra existera, som en amerikansk mördarmaskin.

Nu vill jag veta.
Vilka är dom värsta cheferna ni haft?
Vad gjorde dom/gjorde dom inte?
Personlighet?
Attityd?
Jag vill veta allt!

Var en på en Transportbolag som var speditör och lite av varje som särskrev ofta och meningsuppbyggnaden kändes som att det var en 11-åring som skrev. Hade ibland en kall approach som gjorde att man ville ha så lite med honom att göra. Gav ingen luft åt andra vid matbordet att prata om sina fritidsintressen utan då han satt där var det bara jobbprat.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in