Citat:
Ursprungligen postat av
w123mb
Du kommer inte vilja köra i mörker, och räkna bort flera timmar per dag för att komma in/ut till hamn, proviantera, etc. Kommer du upp i 6 -8 timmars effektiv körning per dag ska du nog vara nöjd.
Sådana pass är för den delen påfrestande nog i en mindre båt utan autopilot.
Håller med! Det är lång insegling till många hamnar, särskilt runt Nordsjön och Engelska kanalen pga tidvattnet. Du är ofta tvungen att anpassa angöring och avgång efter tidvattnet så du kan bli tvungen att gå upp och vara sjöklar kl 3 på natten eftersom nästa tillfälle att komma ut ur en hamn blir runt kl 15.
Jag lyssnar på farbror, jag täckade även för hjälpen. Tycker bare det är lite skillnad på en segelbåt i år 1492 och motorbåt 2019
Farbror? Jag är kvinna. Har alltid varit. Kommer alltid att förbli.
Och oavsett vilket årtal jag var ute så är en segelbåt att föredra när det kommer till långfärder i små båtar.
Kommer inte ha 4000 liter bränsle på en och samma gång. Enligt mina beräkningar räcker det med några hundra liter mellan varje stopp. Vadå hamnavgifter? 20 euro per natt har jeg råd med. I jämnförelse med alla andra utgifter, framför allt drivmedel och forlorat inkomst är det en fis i rymden.
20 Euro per natt låter billigt. Har du tänkt ansluta dig till landström så räcker det nog inte långt.
Till alla som svarar så skulle jag uppskatta om ni även svarar på mina frågor som är postade i trådstarten. Om ni ej tror det kommer att gå, säg gärna av vilken anledning, typ om ni tror motorn pajjar eller att det kommer bli myteri ombord. Tänk i genom resan och säg vart ni tror det inte kommer att gå.
Om motorn pajar så är det ju inte bara att ”åka in till vägkanten och börja skruva”. Du ligger ute till havs utan att kunna manövrera, kanske i en trafikerad farled, kanske nära sandbankar eller en klippig kust. Du ska ligga nere i maskin och försöka felsöka och reparera i en båt som kränger.
Jag upprepar. Vi kommer att åka med land inom synhåll och vi kommer att kunna navigera. Tanken är att det ska vara ett lite äventyr och det är inte givet att det kommer att gå, sjunker båtjäveln så sjunker den, bara jag inte går ner med mitt skepp är de lugnt.
Tänker du simma i land då?
Har du plats för livflotte?