2019-11-24, 00:20
Medlem
Iman2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det blir en fråga om konkurrens mellan storstäderna internationellt.
Från ca 2100 lär jordens befolkning minska. Och då kommer mindre konkurrenskraftiga storstäder förlora och folket flytta därifrån till mer framgångsrika storstäder.

Hur länge Stockholm kommer klara konkurrensen är väl diskutabelt. Men så länge den gör det kan vi få inflyttning. När Stockholm sedan förlorar så töms den och därmed Sverige. Blir ingen kvar, utom några få som jobbar med utvinning av råvaror. Men det ligger ju en bit fram i tiden.

Givet att Sverige kommer tömmas med tiden så blir ju fokuset på Sverige och svenskar lite bisarrt. Det kommer försvinna som koncept. "Identiteten" som det gaggas om kommer var den storstad man bor i.

Det är bara en tidsfråga innan flera EUROPEISKA storstäder kommer börja få en befolkningsminskning.

Både Lissabon och Madrid är städer som kommer få en minskande befolkning snart. Jag gjorde en uträkning baserat på statistiska centralbyråerna i både Portugal och Spanien och fann att befolkningen under 45 års ålder minskar i både Lissabon och Madrid.

Och detta är totala befolkningen, även med invandrare inräknat.

Då ska man komma ihåg att landsbygden i både Portugal och Spanien töms på sin befolkning. Trots det minskar den unga befolkningen i båda ländernas huvudstäder.

I Sverige har du kommuner som tappat över 20 % av sin befolkning med svensk bakgrund mellan 2002-2018 såsom Bengtsfors, Filipstad, Pajala, Överkalix, Sollefteå, Lessebo och så vidare.

20 % av den TOTALA befolkningen hos dem med svensk bakgrund har alltså förlorats senaste 16 åren. Det kommer såklart bli mycket värre när 40-talisterna börjar dö ut om 20 år.

Kvar har du då invandringen men varifrån? Från Polen och östeuropa går det inte längre då dem kommer förlora 30-40 % av deras befolkning mellan 20-44 års ålder närmaste 20 åren.

Polen till exempel har mellan 1990-2018 tappat 33 % av sin befolkning under 20 års ålder. Nu kommer man få liknande förlust hos dem som är mellan 20-44 år. Och det är dessa som arbetskraftsinvandrar.

Man kan få hit flyktingar men nu börjar politikerna bli främlingsfientliga så även där kommer det inte gå i framtiden.
Citera
2019-11-24, 12:19
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iman2014
Det är bara en tidsfråga innan flera EUROPEISKA storstäder kommer börja få en befolkningsminskning.
Ja, det håller jag med om. Sedan kanske vi har olika prognoser för när.

Citat:
Både Lissabon och Madrid är städer som kommer få en minskande befolkning snart. Jag gjorde en uträkning baserat på statistiska centralbyråerna i både Portugal och Spanien och fann att befolkningen under 45 års ålder minskar i både Lissabon och Madrid.

Och detta är totala befolkningen, även med invandrare inräknat.

Då ska man komma ihåg att landsbygden i både Portugal och Spanien töms på sin befolkning. Trots det minskar den unga befolkningen i båda ländernas huvudstäder.
Att Lissabon och Madrid skall åka på befolkningsminskning bara för att det föds färre spanjorer är dock inget jag skriver under på.

Det jag talar om är urban growth och rural decline. (Vissa länder har både urban growth och rural growth. Men det ser jag som övergående).

Den intresserade kan botanisera i denna: https://ec.europa.eu/eurostat/documents/3217494/7596823/KS-01-16-691-EN-N.pdf/0abf140c-ccc7-4a7f-b236-682effcde10f

Spanien har en hel del folk utanför sina 2-3 största städer. De kommer migrera in i dessa.

Citat:
I Sverige har du kommuner som tappat över 20 % av sin befolkning med svensk bakgrund mellan 2002-2018 såsom Bengtsfors, Filipstad, Pajala, Överkalix, Sollefteå, Lessebo och så vidare.
Ja. Jag räknar med att de töms på folk. Där kan folk inte skapa tillräcklig BNP. De som vill leva där får göra det med låg levnadsstandard.

Och mycket av gråtjämret i forumet och kollapspladdret lär vara från de som bor i obygden och ser minskad såväl privat som offentlig service och infrastruktur. Dom förstår inte att att det måste till migration till storstäder för att kunna upprätthålla och öka levnadsstandarden.

Citat:
20 % av den TOTALA befolkningen hos dem med svensk bakgrund har alltså förlorats senaste 16 åren. Det kommer såklart bli mycket värre när 40-talisterna börjar dö ut om 20 år.
Ja, infödingarna minskar i antal. Gäller såväl Sverige som hela Europa. Men det betyder inte att storstäderna inte kommer växa.

De kommer växa tills 90-95% av befolkningen i landet bor där. Sedan vidtar konkurrensen mellan världens storstäder. Då kommer en del storstäder att upphöra och folket flyttar till andra mer konkurrenskraftiga storstäder.

Citat:
Kvar har du då invandringen men varifrån? Från Polen och östeuropa går det inte längre då dem kommer förlora 30-40 % av deras befolkning mellan 20-44 års ålder närmaste 20 åren.

Polen till exempel har mellan 1990-2018 tappat 33 % av sin befolkning under 20 års ålder. Nu kommer man få liknande förlust hos dem som är mellan 20-44 år. Och det är dessa som arbetskraftsinvandrar.
Nu är du nog på landsnivå. Men jag talar om storstäder.
Polen har väl ca 38 miljoner invånare. Warszawa (nu 3.2) skulle ju kunna öka till 25 miljoner samtidigt som Polen minskar till 30.

Sedan kan det vara så att Warszawa inte blir så konkurrenskraftigt. Mer troligt är väl att Polens brain drain fortsätter och befolkningsminskningen ökar. De forna öststaterna är troligen de områden i Europa som kommer tömmas först. Och London fortsätter att expandera.

Citat:
Man kan få hit flyktingar men nu börjar politikerna bli främlingsfientliga så även där kommer det inte gå i framtiden.
Flyktingar kan man ha 0 på. Det viktiga är arbetskraftsinvandring. Utan den så kommer man tillhöra länder och storstäder med negativ tillväxt, brain drain och undergång.

Singapore har inte tagit emot flyktingar. Men ändå är halva befolkningen invandrare. Dom har gjort rätt. Låg skatt (14%), minimal omfördelning, brain gain, kraftigt tillväxt.
Citera
2019-11-24, 15:43
Medlem
Det finns nog inget Sverige om 10 år. Landet har troligtvis upplösts i olika delar där ingen bor kvar.
Citera
2019-11-24, 17:44
Medlem
Iman2014s avatar
Citat:
Ja, det håller jag med om. Sedan kanske vi har olika prognoser för när.

Jag tror Bulgarien blir det första stora landet i Europa där huvudstaden kommer få en minskande befolkning. Jag tror Sofia är en av två städer i Bulgarien som idag har en ökande befolkning, men alla andra provinser har en utrotningshotad befolkningsminskning. I vissa provinser har man tappat 33 % av sin befolkning sedan 2000.

Det är en kort tidsfråga innan Sofia börjar minska sin befolkning också.

Vad händer då?

Du pratar om arbetskraftsinvandring men varifrån?

Inom EU går det bara närmaste 20 åren, för att om 20 år kommer de flesta länder i Europa förlora mellan 25-40 % av sin befolkning som är i åldrarna 20-44 år.

Detta är personer som arbetskraftsinvandrar och denna möjligheten försvinner om 20 år.

Du kan ha invandring från Indien och Sydasien men främlingsfientliga lär inte gilla detta.

Dessutom går det inte att klara den demografiska förlusten med tiotusentals invandrare som kommer för att arbeta. Tyskland till exempel har förlorat 1 miljon tyska medborgare mellan 2011-2017 trots att man under samma tidsperiod fått 800 000 nya medborgare.

Dessa förluster kräver väldigt många invandrare och dessa kan man endast få via flyktinginvandring.
Citera
2019-11-24, 21:06
Medlem
Fris avatar
Det våld, den fattigdom och den korruption som massinvandringen medför gör ju att allt färre svenskar kommer att kunna eller vilja sätta barn till världen. Svenskar kan inte ersättas med islamistiska stenåldersarapor som är genetiskt förstörda av hundra generationer inavel och kulturlösa av lika många generationer kärlekslösa tvångsäktenskap och idiotisk utantillindoktrinering av en pedofil krigsherres psyksjuka politiska ideologi. Då ersätter man Sverige med Somalien.
Citera
2019-11-26, 20:09
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Jag tror Bulgarien blir det första stora landet i Europa där huvudstaden kommer få en minskande befolkning. Jag tror Sofia är en av två städer i Bulgarien som idag har en ökande befolkning, men alla andra provinser har en utrotningshotad befolkningsminskning. I vissa provinser har man tappat 33 % av sin befolkning sedan 2000.

Det är en kort tidsfråga innan Sofia börjar minska sin befolkning också.
Det är väl troligt att minskningen av befolkning och urbaniseringen mot storstäder kommer att tömma de fd öststaterna först. De dras redan nu med bran drain. Folk som vill ordna sig en bättre framtid får "fly" eländet.
När den tillväxt öststatsländerna får av oss genom att vi lägger produktion där planar ut, så finns det mindre och mindre skäl att stanna kvar där. Mycket tveksamt om dom hinner skapa en storstad som har tillräcklig tillväxt för att överleva.

Citat:
Du pratar om arbetskraftsinvandring men varifrån?
Redan idag finns en betydande invandring från länder utan framtid i Europa. Den lär inte minska.
Folk i öststaterna kommer invandra till mer framgångsrika storstäder i andra länder. I Europa, men också utanför Europa.

Kan inte vi skapa klimat för tillräcklig tillväxt i Europas storstäder så kommer våra storstäder också att tömmas. Då blir Europa "tomt".

Sedan kommer ju storstäderna, de framgångsrika vill säga, att ta emot arbetskraftsinvandring som finns på den globala arbetsmarknaden. Kommer finnas gott om de.

Citat:
Inom EU går det bara närmaste 20 åren, för att om 20 år kommer de flesta länder i Europa förlora mellan 25-40 % av sin befolkning som är i åldrarna 20-44 år.

Detta är personer som arbetskraftsinvandrar och denna möjligheten försvinner om 20 år.
Jag ser nog inte varför de skulle försvinna som arbetskraftsinvandrare. Det är nog precis tvärtom.
Nätbaserad utbildning kommer leda till att fler och fler i världen blir mer och mer kompetenta. Och anställningsbara i de Europeiska storstäderna.

Antalet 20-44 åringar som vill flytta till de Europeiska storstäderna och få sig ett bättre liv ser jag väl inte skulle minska. Däremot kan du ha rätt i att antalet 20-44 åringar som är födda i Europa minskar i antal.

Om 20 år ökar fortfarande världens befolkning. Kan ju vara bra att ha i minnet.
Säg att den toppar 2100. Sedan minskar då jordens befolkning. Då blir frågan vilka storstäder i världen som skall överleva och vilka som skall tyna bort.

Citat:
Du kan ha invandring från Indien och Sydasien men främlingsfientliga lär inte gilla detta.
Det håller jag med om.
Men det räcker med att EN storstad lyckas värja sig mot enfalden. Då kommer de dugliga att vallfärda dit.

Ledarna i de andra Storstäderna kommer inte att bara stå och titta på när den egna storstaden tynar bort pga byfånarna. Någon storstad kan nog råka ut för det. Vi har ju Nordkorea, Zimbabwe och Venezuela nu. Så några storstäder kör väl isolationistisk vänsterpolitik och går under.

Citat:
Dessutom går det inte att klara den demografiska förlusten med tiotusentals invandrare som kommer för att arbeta. Tyskland till exempel har förlorat 1 miljon tyska medborgare mellan 2011-2017 trots att man under samma tidsperiod fått 800 000 nya medborgare.
Det kan du väl ha rätt i. (Bortsett från att jag inte ser att Tyskland har befolkningsminskning. Den ökar svagt). Men begrunda mitt tänkta exempel med Polen. Nu ca 38 miljoner. Warszawa kan växa till säg 25 milj medan Polen minskar till 30.
Dvs befolkningen koncentreras till färre punkter där de blir effektivare och kan öka sin levnadsstandard.

Medan Europa som sådant mycket väl kan ha minskande befolkning.
Jag ser väl inte riktig problemet med (svagt) minskande befolkning.

På lång sikt kan vi ju minska ned till 1 miljon människor på Jorden. Och då kan väl en del oroa sig för att vi blir för få. Men då lär tekniken vara på sådan nivå att man kan tillverka provrörsbarn. Och kan så säkerställa tillräcklig folkmängd. Det är väl något vi inte behöver oroa oss för nu.

Citat:
Dessa förluster kräver väldigt många invandrare och dessa kan man endast få via flyktinginvandring.
Jag ser inte behovet av flyktingar.
Dom kan bli arbetskraftsinvandrare om de vill flytta någonstans.

Jfr Singapore som inte tar emot flyktingar. Men de har haft en extrem invandring. Sverige invandring är ju patetisk i jämförelse. Att inte ta emot flyktingar är inget hinder för stor befolkningsökning.

Lööf formulerade det bra för länge sedan. Folk är välkomna hit om de arbetar och driver företag.
Parasiter har vi ju tillräcklig med infödda svenskar av. (Därmed inte sagt att flyktingar är parasiter. Men flyktingar kan ju komma hit som arbetskraftsinvandrare).
Citera
2019-11-26, 22:31
Medlem
Iman2014s avatar
Citat:
Det är väl troligt att minskningen av befolkning och urbaniseringen mot storstäder kommer att tömma de fd öststaterna först. De dras redan nu med bran drain. Folk som vill ordna sig en bättre framtid får "fly" eländet..

Ja, det finns i de flesta länder inga riktigt starka "fästen" så att säga. Sofia eller Bukarest är ju knappast någon människas drömstad.

Citat:
Redan idag finns en betydande invandring från länder utan framtid i Europa. Den lär inte minska.
Folk i öststaterna kommer invandra till mer framgångsrika storstäder i andra länder. I Europa, men också utanför Europa.

Kan inte vi skapa klimat för tillräcklig tillväxt i Europas storstäder så kommer våra storstäder också att tömmas. Då blir Europa "tomt".

Sedan kommer ju storstäderna, de framgångsrika vill säga, att ta emot arbetskraftsinvandring som finns på den globala arbetsmarknaden. Kommer finnas gott om de.

Det finns ett problem med att förlita sig på östeuropeiska invandrare.

Jag nämnde tidigare deras befolkningsutveckling.

Det är så att sedan 1990 har man i östra Europa haft en enormt stor minskning i deras barnbefolkning, dvs dem mellan 0-19 år. I Polen till exempel har man förlorat en tredjedel av sin befolkning under 20 års ålder.

Dessa har nu blivit äldre och är dem som invandrar till Väst.

Problemet nu är att mellan 2010-2040 kommer vi se samma utveckling i åldersgruppen 20-44 år som vi såg hos dem mellan 0-19 år mellan 1990-2010.

Så om 20 år kommer vi se att befolkningen i den åldern i alla dessa länder kommer minska med åtminstone en tredjedel. Så om 20 år kommer utbudet av invandrare från dessa länder minska kraftigt. Även om alla vill invandra till Väst kommer det helt enkelt finnas mycket färre av dem.

Citat:
Jag ser nog inte varför de skulle försvinna som arbetskraftsinvandrare. Det är nog precis tvärtom.
Nätbaserad utbildning kommer leda till att fler och fler i världen blir mer och mer kompetenta. Och anställningsbara i de Europeiska storstäderna.

Antalet 20-44 åringar som vill flytta till de Europeiska storstäderna och få sig ett bättre liv ser jag väl inte skulle minska. Däremot kan du ha rätt i att antalet 20-44 åringar som är födda i Europa minskar i antal.

Om 20 år ökar fortfarande världens befolkning. Kan ju vara bra att ha i minnet.
Säg att den toppar 2100. Sedan minskar då jordens befolkning. Då blir frågan vilka storstäder i världen som skall överleva och vilka som skall tyna bort.

Precis, men jag pratar om Europa, i synnerhet östra och södra Europa.

Om vi vill ha arbetskraftsinvandring om 20 år måste vi alltså leta utanför Europa och så som jag ser det finns det inget bättre ställe än Indien att leta i. Eller Pakistan, Bangladesh och liknande länder.

Citat:
Det kan du väl ha rätt i. (Bortsett från att jag inte ser att Tyskland har befolkningsminskning. Den ökar svagt). Men begrunda mitt tänkta exempel med Polen. Nu ca 38 miljoner. Warszawa kan växa till säg 25 milj medan Polen minskar till 30.
Dvs befolkningen koncentreras till färre punkter där de blir effektivare och kan öka sin levnadsstandard.

Medan Europa som sådant mycket väl kan ha minskande befolkning.
Jag ser väl inte riktig problemet med (svagt) minskande befolkning.

På lång sikt kan vi ju minska ned till 1 miljon människor på Jorden. Och då kan väl en del oroa sig för att vi blir för få. Men då lär tekniken vara på sådan nivå att man kan tillverka provrörsbarn. Och kan så säkerställa tillräcklig folkmängd. Det är väl något vi inte behöver oroa oss för nu.

Fast i Tyskland så är det helt invandringen som leder till ökad befolkning. Bland dem som har tyskt medborgarskap har man minskat från 74 miljoner människor till 73 miljoner människor mellan 2011-2017, dvs under en sex års period.

Så man är helt beroende av invandringen men som jag skrev ovan, så om 20 år måste man leta utanför Europa.

Citat:
Jag ser inte behovet av flyktingar.
Dom kan bli arbetskraftsinvandrare om de vill flytta någonstans.

Jfr Singapore som inte tar emot flyktingar. Men de har haft en extrem invandring. Sverige invandring är ju patetisk i jämförelse. Att inte ta emot flyktingar är inget hinder för stor befolkningsökning.

Lööf formulerade det bra för länge sedan. Folk är välkomna hit om de arbetar och driver företag.
Parasiter har vi ju tillräcklig med infödda svenskar av. (Därmed inte sagt att flyktingar är parasiter. Men flyktingar kan ju komma hit som arbetskraftsinvandrare).

Och jag ser inte varifrån folk ska massivt söka sig till Sverige? Både Kina och Japan kommer ha enorma befolkningsminskningar närmaste 20-40 åren. Samma med Sydkorea och Europa är redan kört.

Det enda jag kan tänka mig är Indien och länderna runt omkring, eller Afrika men det är ju väldigt få från Afrika som kommer till Sverige som arbetskraft.
Citera
2019-11-29, 16:33
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Det finns ett problem med att förlita sig på östeuropeiska invandrare.

Jag nämnde tidigare deras befolkningsutveckling.

Det är så att sedan 1990 har man i östra Europa haft en enormt stor minskning i deras barnbefolkning, dvs dem mellan 0-19 år. I Polen till exempel har man förlorat en tredjedel av sin befolkning under 20 års ålder.

Dessa har nu blivit äldre och är dem som invandrar till Väst.

Problemet nu är att mellan 2010-2040 kommer vi se samma utveckling i åldersgruppen 20-44 år som vi såg hos dem mellan 0-19 år mellan 1990-2010.

Så om 20 år kommer vi se att befolkningen i den åldern i alla dessa länder kommer minska med åtminstone en tredjedel. Så om 20 år kommer utbudet av invandrare från dessa länder minska kraftigt. Även om alla vill invandra till Väst kommer det helt enkelt finnas mycket färre av dem.

Precis, men jag pratar om Europa, i synnerhet östra och södra Europa.

Om vi vill ha arbetskraftsinvandring om 20 år måste vi alltså leta utanför Europa och så som jag ser det finns det inget bättre ställe än Indien att leta i. Eller Pakistan, Bangladesh och liknande länder.
Tittar vi på Polen som illustrativt exempel. https://www.populationpyramid.net/poland/2050/
Så ser vi i länken att befolkningen faller till 22 Miljoner till år 2100.
Och under dessa 80 år så kan man väl tänka sig att en del utvandrat till Stockholm. Både en del av den utvandring man har räknat med i prognosen och även att utvandringen blir större än man räknat med.

I de unga åren i Polen har de ca 300 k i varje årskull. Om vi räknar med 300 k * 80 år blir det ca 24 miljoner. Vilket stämmer bra med prognosen i länken. Men säg att 10 k av dessa 300k utvandrar till Stockholm. Då får Stockholm ca 10k * 60 = 600 k Polacker. Sedan kan det ju komma fler från andra länder i stället.

Men för att detta skall ske måste Stockholm ha bra tillväxt och vara lockande. Det är utmaningen.
Och så blir det inte med en stor offentlig sektor och höga skatter. Då kommer istället Sverige avfolkas.

(Tittar vi på Sverige i länken så ser vi en stadig ökning. Och nog lär det vara med arbetskraftsinvandring. UN lär vara källa men vet inte hur man räknat).

Citat:
Fast i Tyskland så är det helt invandringen som leder till ökad befolkning. Bland dem som har tyskt medborgarskap har man minskat från 74 miljoner människor till 73 miljoner människor mellan 2011-2017, dvs under en sex års period.

Så man är helt beroende av invandringen men som jag skrev ovan, så om 20 år måste man leta utanför Europa.
Det är väl mycket troligt att det kommer inflöde utifrån.

Det jag pekar på är en urbanisering till storstäder. Inte nödvändigtvis att Europa skall öka sin folkmängd. Det är väl troligt att den minskar.
https://www.populationpyramid.net/europe/2050/
Och här ser vi att prognosen är att Europa toppar nu och folkmängden minskar.

Att Sverige ökar när Europa minskar beror på att folk "urbaniserar sig" till våra storstäder.

Citat:
Och jag ser inte varifrån folk ska massivt söka sig till Sverige? Både Kina och Japan kommer ha enorma befolkningsminskningar närmaste 20-40 åren. Samma med Sydkorea och Europa är redan kört.

Det enda jag kan tänka mig är Indien och länderna runt omkring, eller Afrika men det är ju väldigt få från Afrika som kommer till Sverige som arbetskraft.
De länder som kommer dras med befolkningsminskning lär ju få den eskalerad av att folk flyttar därifrån i större omfattning. Eller hur?

Tar vi Polen som exempel så kommer väl knappast folkmängdsminskningen vara så "snäll" som prognosen visar. När den fått verka ett tag och alla ser att det som blir kvar är gamlingar med konservativ syn och socialfall, så lär ju flykten från polen eskalera.

Och för polacker är det enkelt att fly iom att dom är med i EU.
(I Polen och en del öststater har man provat med skattesänkningar för ungdomar för att hålla dom kvar. Men vad jag förstår så biter inte det. Polen mfl länder ses som sunkiga loserställen utan framtid. Om Polen skall vända detta krävs något omvälvande).

Så kort sagt Europa minskar, men såväl inom länderna och inom Europa sker en urbanisering till de "bästa" storstäderna. (Det med länder kommer vittra bort med tiden).

Idag är UK den stora mottagaren av "flyende", vilket är extremt positivt för deras tillväxtpotential. En spekulation här är att tories ser att UK kan bli ett nyliberalt paradis med den lockelse London har på unga välutbildade människor. Och driver brexit för att kunna åstadkomma just det. Men då gäller det att inte Corbyn gör ett Nordkorea av UK.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in