Citat:
Ursprungligen postat av
T34Panzer
Denna gosse verkar vara glad för att överklaga, så det lär vi nog se mer av. Jag tror inte att det beror på att han är oskyldigt häktad, snarare att det ligger i hans dominanta, egensinniga, lättkränkta natur.
Jag hoppas dock att denna kortare omhäktning kan få polisen att trycka på NFC lite mer, om de nu inte redan har förtur. Och jag hoppas att bevisläget snart genom provsvar kan komma att stärkas rejält så att utredarna får arbetsro.
Ja, jag är 100% säker på att Tishko har dödat Wilma.
Jag bedömer att överklagandena beror på att försvararen företräder Tishkos inställning att han är oskyldig. Det är snarare anmärkningsvärt att de aldrig överklagat något häktningsbeslut, vilket de äger rätt att göra vid varje enskilt beslut enligt Rättegångsbalk (1942:740) Kap. 52. Man ska inte läsa in allt för mycket i det, men en försvarare som verkligen anser att åklagaren inte har tillräcklig grund för sin framställan tenderar att nyttja det lagrummet.
NFC är en avdelning inom Polismyndigheten. Ärendet har redan förtur, frågan är om det kan få akut förtur, men jag är tveksam till det.
Att det blir häktningsförhandling varannan vecka är trots allt det normala enligt Rättegångsbalk (1942:740) Kap. 24 paragraf 18, så det ska inte läsas in allt för mycket i tingsrättens beslut att endast förlänga åtalstiden och häktningen med två veckor.