2019-11-17, 22:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Fast vad är fortsättningen på resonemanget liksom? Behöver du mer UTRYMME i själva vagnen? Är du ute efter en MINDRE vagn? Försöker du FÅ NER PRISET?

Mest praktiskt utifrån det du sagt hittills verkar nästan vara en vanlig skåpbil du slänger in några bäddmadrasser och ett bord i.
Tror det är tämligen ovanligt med vagnar som byggts utan toalett och köksdel redan från början.

Jag vill ju inte betala för sånt jag inte vill använda (wc och kök och vatten och gas och skit). Jag vill hålla det så enkelt som möjligt.
Skåpbil blir lite tattaraktigt när man har fru och barn.
Det enklaste vore förstås ett släp med kapell men det faller hu på argumentet ovan.
Citera
2019-11-17, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byggagym
Jag vill ju inte betala för sånt jag inte vill använda (wc och kök och vatten och gas och skit). Jag vill hålla det så enkelt som möjligt.
Skåpbil blir lite tattaraktigt när man har fru och barn.
Det enklaste vore förstås ett släp med kapell men det faller hu på argumentet ovan.

Är det något som är tattaraktigt så är det väl just husvagn... Kallades t o m "Tattartermos" förr i världen.

Men det verkar primärt vara att få ner kostnaderna då? Då är det väl bara att köpa en billig husvagn och riva ut köket och toalettdelen om du absolut tycker det är i vägen.
Alternativt manskapsvagnar som Mogna-Meloner länkade till då. Men de är ganska tråkiga och du får förmodligen ställa dig och bygga sängar.
Citera
2019-11-17, 23:21
Medlem
Helt ny

Tomplan Silverline Mini, årg. 2019

https://www.guloggratis.dk/camping/campingvogne/anden-model/annonce/erhverv/44430225-2019-tomplan-silverline-mini-750-kg-tomplan-silverline-mini-campingvogn-smart-lille-mini-ca mping-vogn-med-dobbelt-seng-nyhed-2019-model

https://www.blocket.se/annons/skaraborg/tomplan_minicamper_260_finans/86637776
Citera
2019-11-17, 23:54
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Precis! En låda att sova och äta i!
Har en släkting med husbil och de använder ALDRIG toan.
Varför ska jag skita ner min husvagn när jag kan skita på en rastplats?
Det finns olika sätt att använda husvagn och husbil på.

Jag själv har en husbil och vi fricampar nästan uteslutande.
Vi tar oss till en ort, hittar ett ställe att stå på, exempelvis parkeringen till en badplats.
Barnen badar, vi vuxna lagar mat och gör iordning för natten.
På natten står vi bara där, inga möbler eller grill ute, det är ju att campa!
Nästa dag fortsätter vi till något vackert och intressant ställe.

Andra människor står bara på campingar, speciellt de med husvagn, de har ibland sina bestämda campingar och "sina" platser!
De har det trygga livet, de har hittat något de gillar och återkommer varje år.
Dessa människor gör som du säger, bygger om toan till garderob och "kastar ut gasolen", då den är så farligt...

För mig är det tvärt om, jag kan skita, duscha och laga mat på varenda plats man kan tänka sig, från parkeringen på Gekås till toppen på Trysil-fjället.
Gasolen ger oss värme på natten och varm mat.

Varför skulle man vilja välja bort detta?
Citera
2019-11-18, 02:08
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Det finns olika sätt att använda husvagn och husbil på.

Jag själv har en husbil och vi fricampar nästan uteslutande.
Vi tar oss till en ort, hittar ett ställe att stå på, exempelvis parkeringen till en badplats.
Barnen badar, vi vuxna lagar mat och gör iordning för natten.
På natten står vi bara där, inga möbler eller grill ute, det är ju att campa!
Nästa dag fortsätter vi till något vackert och intressant ställe.

Andra människor står bara på campingar, speciellt de med husvagn, de har ibland sina bestämda campingar och "sina" platser!
De har det trygga livet, de har hittat något de gillar och återkommer varje år.
Dessa människor gör som du säger, bygger om toan till garderob och "kastar ut gasolen", då den är så farligt...

För mig är det tvärt om, jag kan skita, duscha och laga mat på varenda plats man kan tänka sig, från parkeringen på Gekås till toppen på Trysil-fjället.
Gasolen ger oss värme på natten och varm mat.

Varför skulle man vilja välja bort detta?
Jag har skickat gasolen, vem fan använder gasol när det finns el? Jag använder aldrig toaletten heller. Fricampar ibland. Kissa gör man ute och bajsa får man ta på rastplatser eller liknande. När jag fricampar grillar jag. Däremot använder jag duschen ibland.

Men i husvagnen skulle jag helst också bara ha sovplatser. Man tillbringar ju ändå 99% av vakna tiden utomhus.
Citera
2019-11-18, 02:30
Medlem
Har aldrig sett någon så enkel vitsen är ju just att kunna klara sig själv i vagnen att släpa runt spritkök att laga mat på utanför vagnen känns ju sådär och hålla på att leta toa på rastplatser verkar också besvärligt
Citera
2019-11-18, 03:09
Medlem
KiselMupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Personalvagnar är väldigt enkla:

https://maskinerochverktyg.se/product/personalvagn-endast-personalutrymme/

Det finns säkert såna som inte har dusch/toa och kök.

Personalvagnar brukar vara oregistrerade efterfordon, dvs. de får dras i max 30km/h
Citera
2019-11-18, 06:46
Moderator
Citat:
Jag är inte intresserad av toalett och dusch. Inte heller kök. Bara krångligt och struligt.
Skita kan vi göra på rastplatser.
Laga mat gör vi med kokplatta eller friluftsköket.
Egentligen bara sovplatser samt ett matbord är intressant.
Några tips?
Ska det vara nytt eller begagnat, prisklass, storlek?
Du nämner familj, det sorterar väl bort en del mindre vagnar, om man går upp på vagnar med 4 sovplatser så följer ju kök och toalett med på köpet.
Om ni tänkt att sova i vagnen så förstår jag faktiskt inte tanken av att inte ha de sakerna, ni ska äta, vill ha bord för den saken, men ska laga mat på kokplatta eller friluftskök, det är ju betydligt mer jobb än att ha spis och diskho i vagnen. Kyl och frys är ju också bra saker att ha, mycket faktiskt. Skafferier och förvaring är också toppen.

Toalett är ju en annan sak, men jag för min del tycker det är skitskönt att ha en egen. Visst ska man sova på rastplatser och campingar funkar det väl att trängas med lastbilschaffisar och pissetoffelbärare, men frihetskänslan försvinner ju lite.
Citera
2019-11-18, 10:41
Medlem
Har både båt och husbil utan wc har i tidigare fordon haft värdelösa och illaluktande wc lösningar potti potti mm.

Klart bästa skitlösningen är biltemas stadiga hårdplastspann håller bra att sitta på har tätslutande lock. I spannen sätts några lager avfallspåsar, när behovet är uträttat viks påsen ner i botten på nästa påse och nytt behov kan göras osv till man når sista påsen sen är det bara att slänga den likt hundägare gör med sina skitpåsar. Har man ytterligare plats kan man ha en skitspann och en där brukade påsar förvaras till man når lämplig avfallsplats. Är man stor och fett och inte kan sitta på spann gör man en fäll hylla eller en sittbox med sittring och spannen under speciellt lämpligt på båt eftersom det kan gunga lite när behov ska uträttas och man vill ju inte välta.
Citera
2019-11-18, 11:12
Medlem
Citat:
Jag är inte intresserad av toalett och dusch. Inte heller kök. Bara krångligt och struligt.
Skita kan vi göra på rastplatser.
Laga mat gör vi med kokplatta eller friluftsköket.
Egentligen bara sovplatser samt ett matbord är intressant.
Några tips?

Ja jag är som du, och insåg att jag inte heller ville ha en massa onödigt - så jag köpte en äldre husvagn och UT-redde. . Dvs jag tog bort allt! Och fixade till väggarna och målade.

Det blev mycket lyckat, satte in en vanlig hopfällbar säng i ena änden och hade ett litet bord som var uppfällbart i andra änden. På hjulhusen kunde man också sitta.

(jag fick mycket beröm för den, alla gillar den verkar det som. Dessutom helt svart utanpå och helt vit på insidan)
Citera
2020-06-30, 01:18
Medlem
Tomplan mini camper 250c, dock 2 personer och kanske ett mycket litet barn/baby.liten. Vagn med i princip bara en dubbelsäng och dörr i bakväggen av dörren.mått invändigt 250 ,çmlång, 149. Cm bred, 139 ell3r 150 cm hög beroende moðell., Pris låg ca 39 000 kr, hög 41 800 kr ca, tillbehör finns typ !ufttält och jag har ac ca 8000 kr monterad, lufttältet ca 7500 kr ca. En dröm bakom bilen! Sova inne 2 fönster, skita ute! En rullande dubbelsäng, på 700 kg inkl 350 kg last!!!!!!
Bromsad eller obromsad, 2000 kr för bromsar.
Senast redigerad av DonPedroAndalucia 2020-06-30 kl. 01:22.
Citera
2020-07-07, 03:45
Medlem
TattooedFuckers avatar
Jag hade en gammal husvagn på tomten till för härom dagen och den agerade gäststuga . Hade micro , tv och ljudsystem stående i den även potti potti som aldrig användes va mest ljudet som de spelades musik med

Men du bör ha en så stor som möjligt . En liten jävel typ polar 470 eller 520 funkar ett tag men man vill ha utrymme för kläder m m .

En polare bodde i den i 2v han tyckte den var trångt redan efter en dag ...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in