2019-11-17, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp
Har alltid undrat varför affärer sätter priser på detta viset. Jo jag fattar att tanken är att folk ser 99 istället för 100 och tänker att det är billigare än vad det egentligen är. Men ingen är väl så dum att de faktist går på det? Det man istället tänker är att här har vi en företag som försöker manipulera mig till att köpa deras produkt. Vem vill göra affärer ed ett sånt företag?
Jag hade mycket hellre handlat på ett ett ärligt företag som skrev 100:- på prislappen. Eller vad säger ni?
Varför tror företag att de kan blåsa oss så öppet och uppenbart?

Håller helt med dig ! Det är så tramsigt när det ju inte ens finns tioöringar längre ! Jag retar mig ofta på detta och tror faktiskt att det kan ha motsatt effekt om man istället rundar av till jämnt krontal . Dvs fler köper
Citera
2019-11-17, 15:33
Bannlyst
Jag förstår inte vad TS yrar om. Jag har varit i en del butiker där det faktiskt står 100:- på prislappen på en bok exempelvis. Jag kan hålla med att 99:90 är lite småaktigt av butiken men 99:- är ingen fara då du trots allt får tillbaka en krona om du betalar med en hundring.

TS kanske får handla över internet i fortsättningen, inte värt att bli upprörd över några prislappar.
Citera
2019-11-17, 15:39
Medlem
Vid 100 är det tre siffror i beloppet. Vi 99 är det bara två siffror i beloppet. Det förstår ju var och en att ett pris med bara två siffror måste vara betydligt lägre.
Citera
2019-11-17, 15:47
Medlem
För att vid kontakt betalning och faktura så uppstår då en post som heter öresavrundning som företaget slipper momsa för.
Citera
2019-11-17, 16:58
Medlem
Totalt kostnad i förlorade intäkter: 10 öre max. Ofta mindre.

Säg att de har en marginal på 30 kr på varan. De räcker då att 1/300 personer som går förbi bestämmer sig för att köpa den istället för att låta bli, för att det ska vara en plusaffär.

Matematiken är väldigt enkel.
Citera
2019-11-17, 17:00
Medlem
Nej - ingen skulle väl erkänna att man är så dum men samtidigt finns det forskning på att priser som slutar med 9 säljer upp till 24% mer än "avrundade priser".

https://www.paymotion.com/ecommerce-blog/the-pricing-power-of-9-does-it-work/

Det som är extra märkligt är att saker som prissänkts från t ex 60 kr till 49 kr säljer mer än samma vara som sänkts från 60 kr till 45 kr.
Citera
2019-11-17, 17:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
Om man köper 10 000st så tjänar man ju 1000kr.

Du tänker rätt men det blev fel.

Butiken tjänar dom pengarna, eftersom varan kostar 10 öre mindre och kunden betalar dom 10 örena så går det rakt in i butikens ficka, blir rätt mycket pengar för butiken kan jag säga, dessa 10 ören skattas inte eller nått.

Sen även den psykologiska biten att vissa människor ser priset 99, det är inte 100 och därmed är det billigare, detta är undermedvetet och inget man tänker på, hade varan kostat 100 kr kanske man skiter i att köpa den då man undermedvetet tycker de är dyrare.
Citera
2019-11-17, 17:13
Medlem
AA-suiteds avatar
Citat:
Sparar.

OnT så är det väl för att det funkar, precis som med reklam som tidigare användare har påpekat. Marknadsföring är välstuderat men som konsument märker man inte av det så mycket. Fast personligen tycker jag det hade varit trevligt för ens OCD-light om ören försvann helt.
Citera
2019-11-17, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp
Har alltid undrat varför affärer sätter priser på detta viset. Jo jag fattar att tanken är att folk ser 99 istället för 100 och tänker att det är billigare än vad det egentligen är. Men ingen är väl så dum att de faktist går på det?

Det här handlar om psykologi, och på ett djupare plan. Ingen (eller få) tänker "wow 99 spänn, det är billigare än 100", utan rent instinktivt (eller vad man ska kalla det) så ser färre "digits" (antal siffror) billigare ut. Det är något som främst sker omedvetet, och då är det så simpelt. Och rör det sig inte om antal siffror (digits) som skillnaden mellan 99 och 100, så vet ju alla att 20 är mer än 19, och därför t.ex. 19:90 istället för 20. Lite tramsigt visst, men så är det.
Citera
2019-11-17, 17:41
Medlem
Belavias avatar
Jag minns en loppmarknad i min barndom, var väl 7 år eller så. Hursomhelst så älskade jag siffror, pengar och räknande.

När jag skulle sätta priser på de saker jag skulle sälja, så ville jag var "klurig", och använda mig av den här typen av psykologi, prislapparna satte jag till 5:90, 7:90 och liknande.

Min mamma förbjöd mig dock att sätta dessa priser, och bestämde att det skulle vara jämna kronor på prislapparna. Bra gjort av henne. Hon lärde mig lite moral och att det är fult med undermedveten manipulation.

Det är sorgligt att samhället är så demoraliserat.

En medelålders bilförsäljare kan presentera en bil och upplysa(utan att skämmas) att bilen kostar 199.900 kr. Alternativt 199.800 eller 199.700 för extra psykologisk effekt.

Löjligt på ett sätt så att man blir generad.
Citera
2019-11-17, 17:46
Medlem
Jimmie83s avatar
Citat:

Nej inte tjänar men spenderar 1000kr mindre
Citera
2019-11-17, 18:03
Medlem
Reggaemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AquaRegia
De flesta, förmodligen även du.

Samma sak med reklam, hur många är det inte som påstår att reklam inte fungerar på dem? Hade reklam inte fungerat så skulle företag självklart inte spendera så sjukt mycket pengar på det.

Jovisst är det så men det betyder inte att alla går på reklam, jag tror mig vara en av dem som inte påverkas av reklam.
Jag är rätt säker på att jag aldrig har köpt någonting i prylväg bara för att jag har sett det på reklam, behöver jag en ny skärm så köper jag en ny skärm, jag researchar vilken skärm som verkar bra, inte en som jag har sett i ett reklamblad, jag utnyttjar sällan rabatter på prylar "bara för att".
Och så fungerar jag med allt, jag har nog aldrig sett en pryl i en tidning/på stan etc och köpt den bara för att den ser kul ut i reklamen och det tror jag knappast att jag är ensam om.

Mat är väl en annan kategori då alla behöver äta, alla behöver inte köpa en datorskärm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in