2019-11-16, 21:19
Medlem
Som jag förstår det har man rätt att få ut enskilda förundersökningsprotokoll men finns det nån databas att söka i?

Exempel: Jag vill räkna ut vad medelåldern på dömda våldtäktsmän i Göteborg är. Då måste jag få ut alla fuppar som är relevanta. Kan jag göra det eller måste jag liksom ha specifika ärendenummer å så?
Det är ett dåligt exempel men jag hoppas nån fattar ändå.

Har sökt runt lite men hittar inga bra svar.
Citera
2019-11-16, 22:18
Medlem
För det ändamålet har du ingen nytta av FUP. En FUP säger inte om den misstänkte är skyldig eller ej. Det är domar du ska kolla
Citera
2019-11-16, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stora.Fridolf
Som jag förstår det har man rätt att få ut enskilda förundersökningsprotokoll men finns det nån databas att söka i?

Exempel: Jag vill räkna ut vad medelåldern på dömda våldtäktsmän i Göteborg är. Då måste jag få ut alla fuppar som är relevanta. Kan jag göra det eller måste jag liksom ha specifika ärendenummer å så?
Det är ett dåligt exempel men jag hoppas nån fattar ändå.

Har sökt runt lite men hittar inga bra svar.

Det du skall kolla på är domar inte förundersökningar.

Det du skall göra är att kontakta Göteborgs tingsrätt och Hovrätten för Västra Sverige och av dem begära ut samtliga domar i våldtäktsmål för det tidsintervall du är intresserad av.
Sen får jämföra dessa listor för att se ifall någon fått sin dom ändrad i HR.
Högsta domstolen behöver du inte bry dig om, det är så få fall som tas upp där så det är inte statistiskt relevant.

LÄNK till kontaktinformation för Göteborgs tingsrätt.
LÄNK till kontaktinformation för Hovrätten för Västra Sverige.
Citera
2019-11-16, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snyggastefittan
För det ändamålet har du ingen nytta av FUP. En FUP säger inte om den misstänkte är skyldig eller ej. Det är domar du ska kolla

Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Det du skall kolla på är domar inte förundersökningar.

Det du skall göra är att kontakta Göteborgs tingsrätt och Hovrätten för Västra Sverige och av dem begära ut samtliga domar i våldtäktsmål för det tidsintervall du är intresserad av.
Sen får jämföra dessa listor för att se ifall någon fått sin dom ändrad i HR.
Högsta domstolen behöver du inte bry dig om, det är så få fall som tas upp där så det är inte statistiskt relevant.

LÄNK till kontaktinformation för Göteborgs tingsrätt.
LÄNK till kontaktinformation för Hovrätten för Västra Sverige.

Aha tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in