2019-11-14, 17:24
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Jag känner en ekologisk weed-odlare, han använder risvinäger för att få ner PH-värdet.
Citera
2019-11-14, 18:06
Medlem
FinskSvartskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Owu
Jag är övertygad om att du gör det här till en större deal än vad det är.

Det kallas weed av en anledning - du får vara bra tafatt för att misslyckas med ogräs.

Köp en bra kvalitésjord, en bra lampa och blom(!)näring av bra kvalité. Övervårdning är en styggelse. Ditt pH i kranvattnet (förutsatt att det kommer från vattenverk eller liknande) kommer verkligen inte vara något problem.

Ok, skönt att höra.
I för sej liksom, vi dricker ju kranvattnet och lever på det.
Men som det stod i ett av inläggen kanske det kan vara bra att checka jordens Ph, just in case.
Citera
2019-11-14, 18:11
Medlem
FinskSvartskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag känner en ekologisk weed-odlare, han använder risvinäger för att få ner PH-värdet.
Hehe , hade fan aldrig hört det förr.
RIS-vinäger.
Ok thanks. Kan vara bra att ha in case.
Citera
2019-11-14, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FinskSvartskalle
Ok, skönt att höra.
I för sej liksom, vi dricker ju kranvattnet och lever på det.
Men som det stod i ett av inläggen kanske det kan vara bra att checka jordens Ph, just in case.

Det är klart att man kan försöka optimera men lägg då hellre mer energi på de sakerna jag skrev. Jag lovar att vattnet inte kommer vara avgörande - möjligtvis om du vattnar för lite eller kanske ännu vanligare, alldeles för mycket.
Citera
2019-11-14, 19:33
Medlem
FinskSvartskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Owu
Det är klart att man kan försöka optimera men lägg då hellre mer energi på de sakerna jag skrev. Jag lovar att vattnet inte kommer vara avgörande - möjligtvis om du vattnar för lite eller kanske ännu vanligare, alldeles för mycket.

Jodå. Gäller ba att spara till tält och sånt.
Jävligt skönt att slippa nojja över Ph.
Nu ere ba att kämpa mot lukten med kolfilter och se till att man har en tyst fläkt. I ett våningshus hörs t o m små ljud nattetid. Vanliga fläkten låter för jävla mycket, helt enkelt.
Citera
2019-11-14, 19:48
Medlem
DaChiefs avatar
Citat:
I extremaste fall kan väl jorden också ha ph 7 ?
Har svagt minne av en dokumentär om
nåt land där jorden hade neutral ph.
Jamaica, kanske det var. Eller delar av den ön.

https://www.thcfarmer.com/threads/ph-charts-for-soil-and-hydro.6990/#lg=attachment24276&slide=0

Om du kollar där så förstår du bättre vilket ph du bör ha.

Du bör testa nån gång i vegg och blom som jag beskrev. Dvs testa ph i urrinningsvattnet genom att övervattna lite.

Kör du med samma märke på jorden kan du modifiera den med torv eller kalksten för att hitta en bättre formula med tiden.

Att köra ph- i väldigt basisk jord är en väldigt temporär lösning. Det kanske tar ett dygn och sen är ph:t högt igen.
Senast redigerad av DaChief 2019-11-14 kl. 19:51.
Citera
2019-11-14, 20:38
Medlem
GoUoDs avatar
Pissa på plantorna, dumgök. Alternativt häller du bara ner fosfor i jorden, dumjök.
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Går utmärkt att mala ner risneger i jorden för att jämna ut pH-balansen också.
Citat:
Hehe , hade fan aldrig hört det förr.
RIS-vinäger.
Ok thanks. Kan vara bra att ha in case.
Ungefär likvärdigt med att jäsa piss, luktar mindre. Dock dyrt, varför inte bara använda vanlig vinäger?
Citat:
Ursprungligen postat av DaChief
https://www.thcfarmer.com/threads/ph-charts-for-soil-and-hydro.6990/#lg=attachment24276&slide=0

Om du kollar där så förstår du bättre vilket ph du bör ha.

Du bör testa nån gång i vegg och blom som jag beskrev. Dvs testa ph i urrinningsvattnet genom att övervattna lite.

Kör du med samma märke på jorden kan du modifiera den med torv eller kalksten för att hitta en bättre formula med tiden.

Att köra ph- i väldigt basisk jord är en väldigt temporär lösning. Det kanske tar ett dygn och sen är ph:t högt igen.
Har jag fått för mig tokigt att man kan blanda ner metall i små mängder för att förstöra hög pH?
Senast redigerad av GoUoD 2019-11-14 kl. 20:43.
Citera
2019-11-14, 21:25
Medlem
FinskSvartskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Pissa på plantorna, dumgök. Alternativt häller du bara ner fosfor i jorden, dumjök.

Går utmärkt att mala ner risneger i jorden för att jämna ut pH-balansen också.

Ungefär likvärdigt med att jäsa piss, luktar mindre. Dock dyrt, varför inte bara använda vanlig vinäger?

Har jag fått för mig tokigt att man kan blanda ner metall i små mängder för att förstöra hög pH?

Godkväll, fuckface.
Tack för dina vänliga råd.
Hur blandar du metall i odlingen?
Svara gärna vänligt, om du grejar det 😉
Citera
2019-11-14, 21:27
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Godkväll, fuckface.
Tack för dina vänliga råd.
Hur blandar du metall i odlingen?
Svara gärna vänligt, om du grejar det 😉
Nej, menar nemas problemas - klipper sönder aluminiumhatten och blandar in. Natrium och bor bör ju också fungera

Edit: yeah, allright - lite rätt hade jag allt: https://sv.wikipedia.org/wiki/Borsyra

Edit2: Nu ska jag faktiskt till och med vara lite hjälpsam emot TS: https://sv.wikipedia.org/wiki/Syrakonstant (förstår TS inte vad detta är så beklagar jag mig till TS över att TS misslyckas som kemisk odlare)
Senast redigerad av GoUoD 2019-11-14 kl. 21:31.
Citera
2019-11-14, 21:30
Medlem
FinskSvartskalles avatar
Citat:
Nej, menar nemas problemas - klipper sönder aluminiumhatten och blandar in. Natrium och bor bör ju också fungera

Aluminiumet får vara.
Natrium och bor låter intressant.
Pisset också, förmodligen det lättaste.
Citera
2019-11-14, 21:32
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Aluminiumet får vara.
Natrium och bor låter intressant.
Pisset också, förmodligen det lättaste.
Urin har ett pH på cirka 5,5-6,0. Blandas detta ut 1/10 i vatten med pH7 så landar du någonstans runt 6,7, just saying.

Gav en bra lista du kan använda för att bryta den höga pH-värdet: https://sv.wikipedia.org/wiki/Syrakonstant

Natrium vill du inte använda i detta syfte, du kommer dels döda plantan, men du kommer också eventuellt skada dig själv och förstöra underlaget du har plantan på. Natriumklorid (bordssalt) kommer direkt döda plantan p.g.a. klorid-jonerna. Bor i någon blandning däremot, kanske. Det kan ju användas "rent" till skillnad från urinet som kommer övergödsla plantan till död. Frågan hur jävla härligt och värt det är att lösa upp salter med borinlagring i sig, som plantan suger upp, det tänker jag inte kommentera
Senast redigerad av GoUoD 2019-11-14 kl. 21:38.
Citera
2019-11-14, 21:38
Medlem
FinskSvartskalles avatar
Citat:
Urin har ett pH på cirka 5,5-6,0. Blandas detta ut 1/10 i vatten med pH7 så landar du någonstans runt 6,7, just saying.

Gav en bra lista du kan använda för att bryta den höga pH-värdet: https://sv.wikipedia.org/wiki/Syrakonstant

Låter jävligt bra.
Om Ph:n e skyhög efter mer än ett dygn
så ere ba o blanda lite piss i vattnet.
Thanks 4 real.
Även om det inte är vattnet som är viktigast känns det ändå skönt att ha det vid 7 eller nästan sju.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in