2019-11-13, 17:13
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miss-Brukare
...och läkare går jag inte till.
Här betalar vi solidariskt för sjukvård. Jag behöver heller ingen just nu, men om jag kommer behöva intensivvård kanske för att jag råkat trilla framför en spårvagn så kommer jag att kosta enorma pengar.
Citera
2019-11-13, 17:22
Medlem
fendadens avatar
Håller du dig utanför EU tillräckligt länge och inte innehar bankkonton/inkomst i Sverige bör det vara lugnt. CSN har inte hur mycket resurser som helst att jaga smitare och de kommer knappast utfärda en internationell arresteringsorder som några här i tråden verkar antyda.

Sedan tycker jag även ditt resonemang är fullt legitimt, om staten prioriterar skräpfolk från Mellanöstern kan man gott skita i att underhjälpa det och hellre dricka billig öl och köpa thaimassage för pengarna istället.

Lycka till!
Citera
2019-11-13, 17:34
Medlem
TS lurar sig själv mest. CSN-skulden är inte kopplad till hans medborgarskap utan till honom personligen. Vart han än åker i världen så kommer CSN att hänga efter honom i hälarna. Det finns knappast något land i världen som inte är anslutet till samma personsök/indrivningssystem som det svenska. Troligen som ett resultat av svenska export-övningar.

Det är klart länder som Övre Långtbortistan där kanske TS kommer att klara sig - men fen fan vill sitta i ÖLBS resten av livet. Ett haldåligt försök - Sweet Dreams TS
Citera
2019-11-13, 18:16
Medlem
Citat:
Ska låna från CSN för att plugga utomlands (utanför EU och kommer stanna utanför EU efteråt). Har utländskt medborgarskap och kommer säga upp mitt svenska efter att jag lånat färdigt. Tänker inte bidra till att fler halvapor ska importeras till västvärlden genom att betala tillbaka staten, utan ser det mer som en skatteåterbäring. Kan dom göra något för att stjäla tillbaka pengarna?

Good riddance to bad rubbish
Citera
2019-11-13, 18:22
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ska låna från CSN för att plugga utomlands (utanför EU och kommer stanna utanför EU efteråt). Har utländskt medborgarskap och kommer säga upp mitt svenska efter att jag lånat färdigt. Tänker inte bidra till att fler halvapor ska importeras till västvärlden genom att betala tillbaka staten, utan ser det mer som en skatteåterbäring. Kan dom göra något för att stjäla tillbaka pengarna?

Du tror det kommer att fungera att hålla dig undan? Ska du byta identitet samtidigt? Spelar ingen roll var du bor, samarbeten mellan nationer, banker och myndigheter övergår din förmåga att gömma dig.
Citera
2019-11-13, 18:29
Medlem
1000001s avatar
För ett par år sedan läste jag om någon tjomme som blev gripen i ett asiatiskt land, Thailand eller Malaysia eftersom han hade en innestående skuld hos CSN som hade fortgått till Kronofogden.
Frågan är vilka länder du kan leva i, utan att lagens långa armar når dig & den stora frågan är huruvida du verkligen vill leva i det landet.
Citera
2019-11-13, 18:39
Medlem
Peyotedudes avatar
Moraliskt set så skiter jag i vilket men skulle inte se det som värt att bränna broen till norden för 200.000 eller va du nu får. Saker förändrar sig särskilt när man får barn.
Citera
2019-11-13, 19:49
Medlem
Jag pluggade och bor utomlands. Jag hade ett par år då det var knapert och jag missade betalningar.
Då anlitade CSN en lokal advokat som skickade en stämningsansökan å Konungariket Sveriges vägnar.
Så visst kan dom komma åt dig även om du bor utomlands. De har dessutom avancerat takten med vilken de gör på detta vis.

M.a.o. det spelar ingen roll om du säger upp medborgarskapet, du kan få dina tillgångar utmätta i ditt nya land.

Jag har det numer gott ställt och har betalat ikapp och betalar i extratakt för att bli av med hela lånet i förtid om 6-7 år.
Citera
2019-11-13, 19:52
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Moms, kapitalvinstskatt, inkomstskatt, osv. Maj-blommor har jag aldrig sålt, men jultidningar har jag sålt och antagligen betalat skatt på och den vill jag såklart få tillbaka. Har egentligen aldrig fått tillbaka något från staten, har aldrig behövt sjukvård och tandvård har jag betalat själv, så det är inte mer än rätt att jag tar tillbaka lite.

Gått i Grundskolan kanske (även om det ör oklart om du fått godkända betyg), och kanske förlösts på ett sjukhus här hos oss? Känns bra om du stannar borta då du inte är en person som är bra för något samhälle, och om det kostar oss några hundra papp att bli av med dig så är det nog money well spent.

Men tyvärr är det nog så att det mesta du skriver i tråden bara är hittepå och trolleri, så ditt löfte om att stanna utanför Sverige kan vi väl tyvärr inte ta på allvar.
Citera
2019-11-13, 19:58
Medlem
Måste vara Sveriges bottenskrap som yttrar sig om att blåsa CSN. Man undrar ju om det är samma människor som klagar över alla blattar som skor sig på samhället!
Citera
2019-11-13, 21:00
Medlem
piggypiggys avatar
återvänd till din famiij och släkt
win win
Citera
2019-11-13, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConsterMock
Jag pluggade och bor utomlands. Jag hade ett par år då det var knapert och jag missade betalningar.
Då anlitade CSN en lokal advokat som skickade en stämningsansökan å Konungariket Sveriges vägnar.
Så visst kan dom komma åt dig även om du bor utomlands. De har dessutom avancerat takten med vilken de gör på detta vis.

M.a.o. det spelar ingen roll om du säger upp medborgarskapet, du kan få dina tillgångar utmätta i ditt nya land.

Jag har det numer gott ställt och har betalat ikapp och betalar i extratakt för att bli av med hela lånet i förtid om 6-7 år.

På gränsen till OT men då vi är i ekonomiforat bör ekonomiska misstag pekas ut varhelst de dyker upp. Att betala av CSN i förtid låter inte så smart. Räntan är väl 1% eller något. Du borde kunna få högre avkastning än 1% på de pengar du nu extrainbetalar till CSN.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in