2019-11-10, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenMagiskaTaurtan
Tack för mer relevanta råd. Jag är inte helt säker på vad du menar på förlag som betalar fakturorna men jag har förstått att det bästa sättet att kunna försörja sig på att frilansa är att skapa relationer med redaktörer och vara en pålitlig leverantör av texter. Skulle ni helt enkelt rekommendera att man skriver till olika publikationer och pitchar idéer till de olika redaktörerna tills man får napp?

Förlag - det är ett företag som ger ut tryckta alster - t ex tidskrifter. Hade det varit någon ordning på dig skulle du ha slagit upp ordet förlag eller förläggare i dina ordnycklar. Snacka svenska för fn - Vad är "pitchar"???

Glöm metoden att skriva på vinst och förlust - eller på spekulation. Kom igen med det när du är varm i kläderna.

Du måste väl förstå att någon måste betala din lön - det sker med en faktura från dig till "förlaget" (tidningsutgivaren). Som betalning för leverans av den text ni har kommit överens om.

(Detta kan också vara löst med en rullande leveransplan - där förlaget dunkar ut en betalning till ditt konto så snart de har noterat att texten är levererad - detta är relativt vanligt)

Att du föreslår artikelämnen som du tror att redaktören/förlaget är intresserade av - det är helt OK - Detta artikelförslag brukar kallas synopsis - en kort beskrivning av vad det kan handla om.

Du måste skaffa ordböcker - t ex SAOL, Ordnycklar och Synonymlexikon mm.

Det är också bra om du vänjer dig vid det grafiska facksnacket. Då kan det t ex handla om "omfång" - d v s hur mycket text en artikel består av. På min tid snackade vi om antalet nedslag. En typisk featureartikel kunde ligga på mellan 7000 och 10 000 nedslag. Jag vet inte hur man gör idag.
Senast redigerad av HgF 2019-11-10 kl. 22:45.
Citera
2019-11-10, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Förlag - det är ett företag som ger ut tryckta alster - t ex tidskrifter. Hade det varit någon ordning på dig skulle du ha slagit upp ordet förlag eller förläggare i dina ordnycklar. Snacka svenska för fn - Vad är "pitchar"???

Glöm metoden att skriva på vinst och förlust - eller på spekulation. Kom igen med det när du är varm i kläderna.

Du måste väl förstå att någon måste betala din lön - det sker med en faktura från dig till "förlaget" (tidningsutgivaren). Som betalning för leverans av den text ni har kommit överens om.

(Detta kan också vara löst med en rullande leveransplan - där förlaget dunkar ut en betalning till ditt konto så snart de har noterat att texten är levererad - detta är relativt vanligt)

Att du föreslår artikelämnen som du tror att redaktören/förlaget är intresserade av - det är helt OK - Detta artikelförslag brukar kallas synopsis - en kort beskrivning av vad det kan handla om.

Du måste skaffa ordböcker - t ex SAOL, Ordnycklar och Synonymlexikon mm.

Det är också bra om du vänjer dig vid det grafiska facksnacket. Då kan det t ex handla om "omfång" - d v s hur mycket text en artikel består av. På min tid snackade vi om antalet nedslag. En typisk featureartikel kunde ligga på mellan 7000 och 10 000 nedslag. Jag vet inte hur man gör idag.

Ta det lugnt farbror, folk använder vanligtvis inte ordet förlag om tidningar eller magasin på det sättet 2019 om det inte gäller bokförlag. Att du inte förstår "pitch" vittnar också om att du är över femtio år gammal. Jag förstår mycket väl att någon måste betala fakturorna. Tack för tipsen.
Citera
2019-11-10, 23:44
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
...Problemet är att jag valde en samhällsvetenskaplig akademisk bana som jag nu är extremt trött på och där bristen på jobb och säkra anställningar nu har lämnat mig arbetslös och desperat efter en ny bana i livet. ...

Jag är utbildad inom en disciplin som på många sätt är lik journalism och behandlar många liknande frågor och använder sig av snarlik metodik, så många ämnen och frågeställningar och framförallt skrivandet är inte helt nytt för mig.
Samhällsvetare - har du forskarstudier bakom dig, alltså en gedigen bakgrund med fokus på kvalitativa metoder (e.g. Robson/Yin), intervjuteknik och analys av desamma så har du definitivt något du kan bygga på, rent tekniskt.

Sitter du på en master, i största allmänhet, så har du väl inte riktigt några tyngre meriter (rent formellt) att peka på. Då i bemärkelsen att det går 13 på dussinet av människor med en master inom humaniora som inte riktigt vet vad de ska göra av sina liv (förutom då att forska/undervisa).
Citat:
Jag har inga möjligheter att ta mer CSN-lån och jag är medveten om att det är extremt svårt om inte omöjligt att få fasta anställningar inom journalistik utan en journalistutbildning men jag skulle vilja ha råd om hur man kan slå sig in i branschen som frilansare. Strategier, tips, tillvägagångssätt mottas gladeligen. Jag är främst intresserad av skrivandet av berättande reportage, krönikor, essäer och ljudreportage.
Min väg in i frilansskrivandet var ganska räkmacke-aktigt. Jag blev tillfrågad av en redaktör om jag kunde göra ett par 'knäck' för en facktidskrift (går inte in på detaljer) då han skådat min framfart på ett s.k. 'internetforum*' och tyckte att jag var kunnig och (tillräckligt) duktig på att skriva. På den vägen var det/blev det och under några år gjorde jag lite blandade saker - resereportage, intervjuer, krönikor och nyhetsnotiser med fördjupande kortintervjuer med, för ämnet, relevanta forskare.

Det var dock aldrig något jag gjorde som huvudsaklig sysselsättning, utan det var mest en egoboost och roligt. Så ur det perspektivet är jag lite mer dilletant än en genuin 'ordhora'/journalist/skribent (välj det som passar).
--
*detta var i internets barndom, och det var avgjort lättare att utmärka sig på den tiden.

--
Utan att närmare veta vad du siktar på för inriktning skulle jag tipsa dig om att spana in Malcolm Keuyne som ju gör ungefär det du siktar på. Skriver för sig själv, men med en såpass skarp analysförmåga att han återkommande får göra inhopp i relativt tunga publikationer (detta enligt honom själv i någon av de podcasts jag hört honom i). Mao, en välgjord blogg/pod skulle sannolikt vara ett ypperligt arbetsprov och en vettig reklampelare.

Kontakta kvartal.se med arbetsprover, se om du kan landa ett sommarvick som ledarskribent (eller journalist) på någon mindre (eller större) tidning.

För ett några sommrar sedan satt det ju en juridikstuderande som ledarskribent på DN eller SvD (minns inte vilken). Sannolikt genom kontakter, men det visar att det inte är omöjligt.

Förbered dig även på att ha synnerligen skraltig ekonomi under några år.
Citera
2019-11-11, 10:42
Moderator
Siegfrids avatar
Många goda råd har nämnts men eftersom efterfrågan är vikande så blir också konkurrensen massiv.
Ett sätt att skapa sig ett namn är att bygga sitt varumärke till exempel genom att skapa en blogg, eller motsvarande där du skriver texter om ditt ämne och skapar dig följare och visar upp dig.
Sen när du blivit en halvkändis inom ditt område så blir det också lättare att nå fram till redaktörerna.
Citera
2019-11-11, 10:56
Medlem
Ratads avatar
Jag rekommenderar att du börjar med journalistjobbet på deltid och har en annan huvudförsörjning. Jobba på helger eller lediga stunder så får du eventuellt lite bättre koll på vilka journalistknäck som det finns behov av.

Hogerspokets råd är mycket bra.

Vill du arbeta ute i fält kan du även fundera över att flytta. Det finns brist på duktiga journalister - speciellt de som är villiga att jobba på landsbygd eller småorter.
Senast redigerad av Ratad 2019-11-11 kl. 11:03.
Citera
2019-11-11, 11:26
Medlem
Citat:
Det är precis sådana saker jag skulle vilja ha mer utförliga råd om. Som jag har förstått det så är det ganska vanligt att skriva längre texter på spec, alltså att man skriver färdigt texten och sen försöker sälja in den, och vanligare att man pitchar idéer och vinklar till en redaktör, men som sagt, erfarna frilansare får gärna berätta.

Jag är inget proffs och kallar mig inte journalist men skriver ibland för olika tidningar, mest för att jag tycker det är kul men det ger även lite extra cash som går direkt till ungarnas allt för dyra skola.

Vanligen hör jag av mig med olika idéer på intressanta ämnen och ibland blir jag helt enkelt tillfrågad om jag kan skriva något. Då handlar det oftast om så kallade rewrites, det vill säga att man mer eller mindre plagierar en redan existerande text men i nya ord. Det är lätta pengar.

Oftast brukar jag leta upp fler källor än just urprungsartikeln för att få ny vinkel och/eller mer djupgående info.

Ofta rör det sig om utländska artiklar, ibland med ganska avancerat fackspråk, så då gäller det att läsa på lite extra om ämnet och inte översätta fel. Svengelska funkar liksom inte, även om folk skulle förstå vad man menar så ser det illa ut och alltid retar det någon jävla besserwisser som ska höra av sig.

Jobbigast är det när det är ett språk jag inte behärskar men i och med att fenomenet rewrites existerar världen över så brukar det gå bra att hitta någon stackare som redan översatt texten till ett språk jag kan, så då utgår jag från det.
Citera
2019-11-11, 12:18
Avstängd
Citat:
Om du med "alternativmedia" menar ljusskygga högerextrema nättidningar med fascistoida vinklingar på alla reportage och nyheter så måste jag svara regimmedia, enligt din egen uppställning förstås. Var det något speciellt du tänkte på eller?

Skratt. Ja, du har nog rätt Värdegrund(TM) för att arbeta för regimtrogen media.

Problemet är att det kryllar av världsfrånvända vänsterextrema journalister, som dessutom har journalistutbildning och erfarenhet, till skillnad från dig. Dessa medier gör nedskärningar hela tiden, vilket du kan läsa om i den här tråden:
(FB) Gammelmedias annalkande död

Du är 10-20 år för sen till festen. Lär dig att koda istället.
Citera
2019-11-11, 15:03
Medlem
Maila Nya Tider, Nyheter Idag, Fria Tider, Samhällsnytt och liknande nyare nyhetsförmedlare och fråga om de betalar för artiklar från frilansare. Ett annat alternativ är att söka dig till magasin inom nischade områden om du har något specialintresse.

Så kallad massmedia är till 99% kontakter du knyter under en journalistutbildning. Har du inte några är det nog väldigt svårt att få in en fot.
Citera
2019-11-11, 15:23
Medlem
***s avatar
Citat:
Om du med "alternativmedia" menar ljusskygga högerextrema nättidningar med fascistoida vinklingar på alla reportage och nyheter så måste jag svara regimmedia, enligt din egen uppställning förstås. Var det något speciellt du tänkte på eller?
Om du inte kan tänka dig att arbeta för någon av de "alternativa" medierna så kan man nog, milt uttryckt, säga att arbetsmarknaden är ganska kärv och kommer att fortsätta vara. Det friställs hundratals etablerade och erfarna journalister som delar din värdegrund varje månad.

Vad kan du tillföra som gör att du, trots det och de turordningsregler som finns, ska anställas eller anlitas? Det är nog den första frågan du behöver ställa dig själv.
Citera
2019-11-12, 20:25
Avslutad
Citat:
Ta det lugnt farbror, folk använder vanligtvis inte ordet förlag om tidningar eller magasin på det sättet 2019 om det inte gäller bokförlag. Att du inte förstår "pitch" vittnar också om att du är över femtio år gammal. Jag förstår mycket väl att någon måste betala fakturorna. Tack för tipsen.

Du verkar vara en riktigt korkad fitta som ber flashback om råd, men jag kan ju tipsa dig ändå:

Johannes Nilsson skriver för Nyheter Idag och tar hem 20k i månaden vilket är sämre än en uska men han kan sitta och runka i kalsongerna hemma.

Myra Åhbeck Öhrman har försökt skapa en plattform i hur många år som helst genom att beefa på sociala media och skicka in debattartiklar för exponering, hon har åsiktsprostituerat sig totalt för att få in ett gig på en artikel i månaden på Arbetet och runkarna på Opulens och utsikterna att gå vidare därifrån är minst sagt begränsade med tanke på hur bidragen sinar i kultursektorn och förmodligen helt kommer stängas av efter en konservativ valframgång 2022.

Du får försöka göra matematiken själv om vem du vill bli.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in