Citat:
Ursprungligen postat av
DenMagiskaTaurtan
...Problemet är att jag valde en samhällsvetenskaplig akademisk bana som jag nu är extremt trött på och där bristen på jobb och säkra anställningar nu har lämnat mig arbetslös och desperat efter en ny bana i livet. ...
Jag är utbildad inom en disciplin som på många sätt är lik journalism och behandlar många liknande frågor och använder sig av snarlik metodik, så många ämnen och frågeställningar och framförallt skrivandet är inte helt nytt för mig.
Samhällsvetare - har du forskarstudier bakom dig, alltså en gedigen bakgrund med fokus på kvalitativa metoder (e.g. Robson/Yin), intervjuteknik och analys av desamma så har du definitivt något du kan bygga på, rent tekniskt.
Sitter du på en master, i största allmänhet, så har du väl inte riktigt några tyngre meriter (rent formellt) att peka på. Då i bemärkelsen att det går 13 på dussinet av människor med en master inom humaniora som inte riktigt vet vad de ska göra av sina liv (förutom då att forska/undervisa).
Citat:
Jag har inga möjligheter att ta mer CSN-lån och jag är medveten om att det är extremt svårt om inte omöjligt att få fasta anställningar inom journalistik utan en journalistutbildning men jag skulle vilja ha råd om hur man kan slå sig in i branschen som frilansare. Strategier, tips, tillvägagångssätt mottas gladeligen. Jag är främst intresserad av skrivandet av berättande reportage, krönikor, essäer och ljudreportage.
Min väg in i frilansskrivandet var ganska räkmacke-aktigt. Jag blev tillfrågad av en redaktör om jag kunde göra ett par 'knäck' för en facktidskrift (går inte in på detaljer) då han skådat min framfart på ett s.k. 'internetforum*' och tyckte att jag var kunnig och (tillräckligt) duktig på att skriva. På den vägen var det/blev det och under några år gjorde jag lite blandade saker - resereportage, intervjuer, krönikor och nyhetsnotiser med fördjupande kortintervjuer med, för ämnet, relevanta forskare.
Det var dock aldrig något jag gjorde som huvudsaklig sysselsättning, utan det var mest en egoboost och roligt. Så ur det perspektivet är jag lite mer dilletant än en genuin 'ordhora'/journalist/skribent (välj det som passar).
--
*detta var i internets barndom, och det var avgjort lättare att utmärka sig på den tiden.
--
Utan att närmare veta vad du siktar på för inriktning skulle jag tipsa dig om att spana in Malcolm Keuyne som ju gör ungefär det du siktar på. Skriver för sig själv, men med en såpass skarp analysförmåga att han återkommande får göra inhopp i relativt tunga publikationer (detta enligt honom själv i någon av de podcasts jag hört honom i). Mao, en välgjord blogg/pod skulle sannolikt vara ett ypperligt arbetsprov och en vettig reklampelare.
Kontakta kvartal.se med arbetsprover, se om du kan landa ett sommarvick som ledarskribent (eller journalist) på någon mindre (eller större) tidning.
För ett några sommrar sedan satt det ju en juridikstuderande som ledarskribent på DN eller SvD (minns inte vilken). Sannolikt genom kontakter, men det visar att det inte är omöjligt.
Förbered dig även på att ha synnerligen skraltig ekonomi under några år.