Citat:
Ursprungligen postat av
Siegfrid
Nu används inte termerna "invandrare" och "svensk" i rapporten på det sättet du påstår, utan de mer korrekta "utländsk bakgrund" respektive "svenskt ursprung".
Dina begrepp "riktiga svenskar enligt Patrik Engellau" är en ren konstruktion, en halmgubbe utan täckning i Engellaus rapport. Det låter anslående men saknar grund.
Termen "invandrare" används i rapporten men då för att beskriva just invandrare och inget annat.
Termen "svensk" används överhuvud taget inte i den mening som du ger den.
Se inlägget jag besvarade:
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Det finns data för 2013-2017 , invandrare står nu för, om du inkluderar ej folkbokförda och andra generationens, för majoriteten av alla brott, i absoluta tal, din hypotes innehåller felaktig data. Har du belägg för att svenskar ligger bakom majoriten av brott så är du välkommen att dela dem med mig.
(FB) Kvinna svårt skadad vid Lönngården, Persborg i Malmö 2019-11-10
För diskussonens skull så köpte jag att slö buntar ihop tre olika grupper från Engellaus undersökning, och kallar dem för "invandrare". Men du har rätt i att Patrik Engellau själv inte använder begreppet på det viset.
Jag ser inte någon större poäng med att bunta ihop Kung Karl XVI Gustaf med en syrier som kom till Sverige 2015 i samma grupp, men om man nu prompt vill göra det så kanske "helt eller halvt utländsk bakgrund", eller något, hade varit tydligare. Jag själv skulle inte kalla kungen eller kronprinsessan för invandrare, och ser ingen större poäng heller med att påtala deras helt utländska bakgrund. Inte heller den 80-talist vars pappa kom till Sverige som barn 1965 och vars mor föddes i Flen, skulle jag kalla för invandrare, eller ser någon anledning att etikettera som något annat än "med svensk bakgrund".