2019-11-14, 13:41
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappyGoy
Många troll i tråden och verkar vara många som vill missleda. Finns säkert anledningar till att man vill missleda.

Tror en del gått runt också. Postats inlägg i tråden om att hennes tänder hittades i lungorna, och några dagar senare postas samma uppgifter igen. Samma sak uppgiften om att kvinnan ska ha varit kurd.

Dvs. uppgifter som först postats i tråden, sedan lever sitt eget lilla liv utanför Flashback, och därefter postas i tråden igen - av någon som snappat upp det exempelvis på stan eller sociala medier.
Citera
2019-11-14, 13:42
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappyGoy
https://www.pppress.se/nyhet/blommor-och-ljus-vid-platsen-for-mordforsoket-pa-en-kvinna/

Tack. Oavsett vad kan man nog inte utgå från att kvinnorna på bilden känner kvinnan...
Citera
2019-11-14, 14:14
Medlem
NamnlosBarns avatar
tjejerna som la blommor och ljus på brottsplatsen känner inte kvinnan som blev överfallen!

tjejerna på bilderna publicerade samma bilder i en stor tjejgrupp.. de tyckte synd att ingen gick och la blommor och ljus .. att kvinnan inte fick samma uppmärksamhet som jaffar som blev skjuten..

så tjejerna känner inte kvinnan , vet inte vem hon är eller vad hon heter. De skrev dom själva
Citera
2019-11-14, 14:27
Medlem
snooper123s avatar
Har fått höra av en bekant till mamman att hon ska ha dött? Stämmer detta?
Citera
2019-11-14, 14:33
Medlem
NamnlosBarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123

när fick hon/du höra det?
Citera
2019-11-14, 14:42
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag håller inte med Engellau i hans definiton av invandrare. Se nedan i övrigt.

Dessutom påstår inte ens Engellau själv att det han kallar för invandrare står för majoriteten av alla brott. De står för drygt 40 procent av alla misstankar. Om man också inkluderar ej folkbokförda, där bland annat turister ingår, så blir det dock mer än 50 procent. Men jag skulle inte kalla en turist för en invandrare. Inte personer som åker till Sverige på brottsturné (typ stöldligor), är i min värld invandrare.

Men mitt syfte var att visa på skillnaden mellan (absolut) majoritet, och överrepresentation. Det är två olika saker. Du talar om samtliga brott, diskussionen handlade om vansinnesdåd (vansinnesdåd skrev jag, inte "vansinesdåd"...strössla inte runt med sic och påstå att jag stavat fel). Det är inte nödvändigtvis så att siffrorna vad gäller samtliga brott direkt går att överföra för varje separat brottskategori.

Vidare har Patrik Engellau en väldigt snäv definition av "svensk". Ser man på kungafamiljen så kvalar exempelvis vare sig Carl XVI Gustaf, Drottning Silvia, Prinsessan Madeleine, Prins Carl Philip eller Prinsessan Victoria in. Ingen av dem är, i Engellaus värld, riktig svensk. Carl XVI:s mamma flyttade till Sverige för för snart 90 år sedan och därför är Carl XVI Gustaf inte svensk. Kungabarnen är födda och uppvuxna i Sverige, men inte heller svenskar på riktigt eftersom deras mamma är född i Tyskland.

Jag vet inte hur stor andel av Sveriges befolkning som är svenskar med den definitionen. Sannolikt en majoritet i alla fall. Men som ett exempel finns det 40 000 personer födda i Danmark som bor i Sverige, och det är alltså idag. 1970 var det 39 000 och 1950 var det 22 000. En del av dessa är antagligen döda (exempelvis de som flydde under andra världskriget), men många kan ju fått barn i Sverige. Dessa är alltså inte riktiga svenskar, enligt Patrik Engellau.

Det finns också 150 000 personer födda i Finland. 1980 var det 235 000, 1970 var det 250 000. Dessas barn är alltså inte heller svenskar. Även den som har en förälder som på 60- 70- och 80-talen från exempelvis Jugoslavien, Polen, Ungern, Chile, Portugal eller Grekland, och en förälder från Surahammar eller Vårgårda, är inte svensk. Enligt Engellau.

Nu används inte termerna "invandrare" och "svensk" i rapporten på det sättet du påstår, utan de mer korrekta "utländsk bakgrund" respektive "svenskt ursprung".
Dina begrepp "riktiga svenskar enligt Patrik Engellau" är en ren konstruktion, en halmgubbe utan täckning i Engellaus rapport. Det låter anslående men saknar grund.
Termen "invandrare" används i rapporten men då för att beskriva just invandrare och inget annat.
Termen "svensk" används överhuvud taget inte i den mening som du ger den.
Citera
2019-11-14, 14:43
Medlem
snooper123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NamnlosBarn
när fick hon/du höra det?
Några dagar sedan. Så det stämmer nog inte för då borde man gått ut med de i media väll?
Citera
2019-11-14, 14:44
Medlem
Citat:

Vem var kvinnan? Varför befann hon sig på det skitstället vid den tiden och den dagen?
Citera
2019-11-14, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NamnlosBarn
tjejerna som la blommor och ljus på brottsplatsen känner inte kvinnan som blev överfallen!

tjejerna på bilderna publicerade samma bilder i en stor tjejgrupp.. de tyckte synd att ingen gick och la blommor och ljus .. att kvinnan inte fick samma uppmärksamhet som jaffar som blev skjuten..

så tjejerna känner inte kvinnan , vet inte vem hon är eller vad hon heter. De skrev dom själva
Tack för info!
Citat:
Några dagar sedan. Så det stämmer nog inte för då borde man gått ut med de i media väll?
Det kan vara så att hon ”dött” och återupplivats och att läget varit så kritiskt att de närstående börjat förbereda sig, det gick samma rykten när vaktmästaren sköts på Roskildevägen. Han överlevde mot alla odds. Kanske gör BO det med
Citera
2019-11-14, 15:33
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Nu används inte termerna "invandrare" och "svensk" i rapporten på det sättet du påstår, utan de mer korrekta "utländsk bakgrund" respektive "svenskt ursprung".
Dina begrepp "riktiga svenskar enligt Patrik Engellau" är en ren konstruktion, en halmgubbe utan täckning i Engellaus rapport. Det låter anslående men saknar grund.
Termen "invandrare" används i rapporten men då för att beskriva just invandrare och inget annat.
Termen "svensk" används överhuvud taget inte i den mening som du ger den.

Se inlägget jag besvarade:

Citat:
Ursprungligen postat av slö
Det finns data för 2013-2017 , invandrare står nu för, om du inkluderar ej folkbokförda och andra generationens, för majoriteten av alla brott, i absoluta tal, din hypotes innehåller felaktig data. Har du belägg för att svenskar ligger bakom majoriten av brott så är du välkommen att dela dem med mig.

(FB) Kvinna svårt skadad vid Lönngården, Persborg i Malmö 2019-11-10

För diskussonens skull så köpte jag att slö buntar ihop tre olika grupper från Engellaus undersökning, och kallar dem för "invandrare". Men du har rätt i att Patrik Engellau själv inte använder begreppet på det viset.

Jag ser inte någon större poäng med att bunta ihop Kung Karl XVI Gustaf med en syrier som kom till Sverige 2015 i samma grupp, men om man nu prompt vill göra det så kanske "helt eller halvt utländsk bakgrund", eller något, hade varit tydligare. Jag själv skulle inte kalla kungen eller kronprinsessan för invandrare, och ser ingen större poäng heller med att påtala deras helt utländska bakgrund. Inte heller den 80-talist vars pappa kom till Sverige som barn 1965 och vars mor föddes i Flen, skulle jag kalla för invandrare, eller ser någon anledning att etikettera som något annat än "med svensk bakgrund".
Senast redigerad av Troian 2019-11-14 kl. 15:37.
Citera
2019-11-14, 15:39
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Se inlägget jag besvarade:

(FB) Kvinna svårt skadad vid Lönngården, Persborg i Malmö 2019-11-10

För diskussonens skull så köpte jag slös definition av invandrare, och använde mig av den på samma sätt. Men du har rätt i att Patrik Engellau inte använder begreppet på det viset.

Jag ser inte någon större poäng med att bunta ihop Kung Karl XVI Gustaf med en syrier som kom till Sverige 2015 i samma grupp, men om man nu prompt vill göra det så kanske "helt eller halvt utländsk bakgrund", eller något, hade varit tydligare. Jag själv skulle inte kalla kungen eller kronprinsessan för invandrare, och ser ingen större poäng heller med att påtala deras helt utländska bakgrund. Inte heller den 80-talist vars pappa kom till Sverige som barn 1965 och vars mor föddes i Flen, skulle jag kalla för invandrare, eller ser någon anledning att etikettera som något annat än "med svensk bakgrund".
Att en annan användare slarvar med begreppen är knappast skäl för att tillskriva Engellau, som är källan, samma oprecisa begrepp.
Att argumentera mot Engellau för ett begrepp som en annan användare missuppfattat är lite eget, minst sagt.
Citera
2019-11-14, 15:48
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Att en annan användare slarvar med begreppen är knappast skäl för att tillskriva Engellau, som är källan, samma oprecisa begrepp.
Att argumentera mot Engellau för ett begrepp som en annan användare missuppfattat är lite eget, minst sagt.

Det tycker jag inte. Jag ser ingen större poäng i att "Stopp och belägg! Engellau använder inte ordet invandrare, han säger faktiskt ej folkbokförda, utrikes födda och inrikes födda med en eller två utrikes födda föräldrar!"

Det är själva uppdelningen jag invänder mot. Vad han valt att kalla grupperna i sitt studie är, menar jag, sekundärt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in