2019-11-10, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reduktionisten
Sannolikt är det poliserna som övervakas av de kriminella istället för tvärtom. Den där vansinniga skjutningen inne på hissinge för några år sedan begicks direkt efter polisens spanare lämnat platsen.
Om du menar Vår krog och bar var det dom som ringde in
Citera
2019-11-10, 00:16
Medlem
Som sagt helt galet hur det i stort sett aldrig händer att polisen av en slump griper GM vid sådana här tillfällen. Pizzerian ligger 50 m från torget som definitivt bör ha haft polisnärvaro en lördagskväll. Om GM försvann på cykel måste det ju varit en barnlek att hinna ifatt dem. Helt otroligt vad inkompetent Malmöpolisen är.
Gripa bengalbrännare på fotbollsmatcher det är däremot väldigt prioriterar i deras ögon.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErikJ
Tänkt precis samma sak. Gäller iofs även andra tillfällen.
Här i Gbg patrullerar det snutar överallt med sina bilar.
Om det sker ett rån mitt i stan som pågår 1-3 min så är ändå polisen aldrig på plats förrän tidigast 3-4 min efter att rånarna lämnat och INGEN polis har sett/mött rånarbilen eller vet åt vilket håll den försvann.

Likadant sprängningar, skottlossningar mm.
Nångång bords åtminstone SLUMPEN sammanfalla att efter en skottlossning så råkade just en polis patrullera eller åka förbi.
Första patrull är ju som TIDIGAST på plats 7-10 min efter skottlossningen.
Och detta i problemområden som har både extra många poliser samt egen polisstation ofta.

Får inte ihop det 🤔

Har haft samma tanke. Någongång borde väl slumpen ge skörd även för svensk polis? Under alla dessa år har inga nya framgångsrika metoder tagits fram. Tydligen är polis- och socialkvinna i Florida nu för att lära ut om projektet #sluta skjut. Man tar sig för pannan. Och ingen ställs ansvarig.
Citera
Medlem
elva9tolvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErikJ
Tänkt precis samma sak. Gäller iofs även andra tillfällen.
Här i Gbg patrullerar det snutar överallt med sina bilar.
Om det sker ett rån mitt i stan som pågår 1-3 min så är ändå polisen aldrig på plats förrän tidigast 3-4 min efter att rånarna lämnat och INGEN polis har sett/mött rånarbilen eller vet åt vilket håll den försvann.

Likadant sprängningar, skottlossningar mm.
Nångång bords åtminstone SLUMPEN sammanfalla att efter en skottlossning så råkade just en polis patrullera eller åka förbi.
Första patrull är ju som TIDIGAST på plats 7-10 min efter skottlossningen.
Och detta i problemområden som har både extra många poliser samt egen polisstation ofta.

Får inte ihop det 🤔

Dom har oftast koll på var polisen rullar medan dom slår till.
Citera
2019-11-10, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arcenciels
Kanske gm bil...
Knappt en timme med bil, så fullt möjligt.
Citera
2019-11-10, 00:18
Medlem
Browndawgs avatar
Okej, så eftersom detta område är hårdbevakad av polisen så spränger man en bil en bit bort för att avleda polisens fokus ditåt. Man verkar välja en random bil där då det är en svensson som äger den? Det är dock kanske off topic i denna tråd. Krångligt med det där, jag tror ju händelserna hör ihop.

Ung ålder på offret. Kan han varit en lejd ungdom som polisen börjat intressera sig för? För att minimera risken att han pratar så tar man helt enkelt bort honom istället. (Dom gör ju så nu för tiden, lejer unga grabbar till morden, då dom riskerar väldigt lite straff.)
Citera
2019-11-10, 00:19
Medlem
ErikJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ellabellak
Du är medveten om att samtal till 112 inte går till polisen. Resterande kedja bygger på mer tid. Så vet man hur det fungerar är det inte alls konstigt.

Haha ja? Har väl inget med SOS alarm att göra?

Om någon går in på pizzerian där jag bor och skjuter är sannolikheten minimal att polisen åker förbi runt samma tid. Eller patrullerar förbi.

Om någon skjuts i ett område som dygnet runt patrulleras av polis samt ibland har egen polisstation är sannolikheten betydligt större.

Om det dessutom sker 25 skottlossningar/rån/mord/spräningar i detta område så kan du ju själv räkna ut att sannolikheten är ganska stor att någon polis/polisbil åtminstone en gång borde höra/se/uppleva händelser om inte i realtid så iaf vara på plats inom 15-45 sekunder.

Hoppas även du förstår mitt resonemang nu
Citera
2019-11-10, 00:20
Medlem
Slipsluders avatar
Citat:
Sannolikt är det poliserna som övervakas av de kriminella istället för tvärtom. Den där vansinniga skjutningen inne på hissinge för några år sedan begicks direkt efter polisens spanare lämnat platsen.

Nej, där fanns spanare som såg bilen. Sen ringde ju till och med en spanare in så vitt jag minns det. Tror det istället kan vara att man inte vill röja sig själv eller liknande, just för man spanar här och var i alla möjliga ärenden. Men visst, även kriminella har koll på polisen. Det är en ständig katt- och råttalek.

Citat:
Men som sagt, polisen lämnar aldrig möllevången obevakat så här dags.

Detonationen var inte jättenära där skjutningen ägde rum heller...

Nej, men nära nog för att dom patruller som var nära ska bege sig dit.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyGW

Enligt vittne flydde dom på cyklar. Men kan ju ha bytat sen då cykel låg slängd.

Vittnesuppgifter till Sydsvenskan säger att två misstänkta gärningsmän setts lämna platsen på cykel direkt efter skottlossningen. Vid midnatt befann sig en polispatrull på Klaragatan där en cykel låg slängd på gatan. Cykeln togs i beslag av polisen
Citera
Medlem
lemmelns avatar
En hypotes är att det ena offret är en oskyldig förbipasserande.

Ena offret var skjuten på gatan, det andra inne på pizzerian.

Det var en enda sammanhängande skottsalva som hörts. 5-10 skott på 2-4 sekunder.

Det är tal om två gärningsmän som flytt på cykel. Oklart är om offren sköts exakt samtidigt inne och ute av två synkroniserade gärningsmän, eller om det bara var en gärningsman som sköt en salva. Det senare känns mest troligt.

Om bara ett vapen har avlossats så måste kula ha gått genom rutan och träffat någon på andra sidan glaset.

SVT talade om kulhål i rutan, bild på Jodel visar att det ena fönstret mot gatan är vitt som i trasig laminerat fönster.

Kan vara någon som hoppat in i fönstret också. Ena offret kan ha blivit knivskuret medan det andra skjuten. Men alla talar om misstänka skottskador, sjukhuspersonal tar nog inte fel på de två.

Så jag är rädd för att det kan handla om åtminstone ett helt oskyldigt offer. Någon som ville käka lite pizza eller gick förbi på gatan. 😓
Senast redigerad av lemmeln 2019-11-10 kl. 00:24.
Citera
2019-11-10, 00:21
Medlem
skanetrafik3ns avatar
Citat:

Hästhagen ligger ett stenkast från Möllan. Handlar om minuter.
Citera
2019-11-10, 00:21
Medlem
Citat:

Bergsgatan, Drottninggatan, E6-an.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in