Citat:
Ursprungligen postat av
Ruske
Loggade precis in och läste i min journal att överläkaren här på öppenvårdspsykiatrin i Sundsvall skrivit att jag har fått en "Öppenvårdsskötare" tilldelad.
Så sjukt nojig att jag ska få LPT. Kan inte släppa det. Jag har inga som helst självmordstankar eller att skada andra eller så. Jag har ett gäng personlighetsstörningar och ADHD och besväras allra mest av ångest/agorafobi och har därför hembesök av mobila teamet. Har bra sjukdomsinsikt och kämpar på med psykoterapi och medicin som tyvärr inte gett önskad effekt än.
Vad är risken för att få LPT? Jag klarar mig bra i vardagen och sköter mig så jag är inte "borta" på något som helst sätt. Men blir ju livrädd när det står att jag tilldelats en skötare. Vad fasen betyder det egentligen?
Som de andra skriver, det kommer inte bli LPT. Man får inte tvångsvård bara för att man mår dåligt. Man får erbjudande om vård. Allt bygger på frivillighet.
Din nya skötare är en fast kontaktperson i öppenvården helt enkelt. Var inte så misstänksam, vården är till för dig, de ska lyssna in och stödja dig så att du kan leva ditt vanliga liv.
Tänk inte så mycket på LPT, tänk på att du har rätt att må bra och rätt att få hjälp.
Lycka till!