2019-11-06, 23:04
Medlem
Loggade precis in och läste i min journal att överläkaren här på öppenvårdspsykiatrin i Sundsvall skrivit att jag har fått en "Öppenvårdsskötare" tilldelad.

Så sjukt nojig att jag ska få LPT. Kan inte släppa det. Jag har inga som helst självmordstankar eller att skada andra eller så. Jag har ett gäng personlighetsstörningar och ADHD och besväras allra mest av ångest/agorafobi och har därför hembesök av mobila teamet. Har bra sjukdomsinsikt och kämpar på med psykoterapi och medicin som tyvärr inte gett önskad effekt än.

Vad är risken för att få LPT? Jag klarar mig bra i vardagen och sköter mig så jag är inte "borta" på något som helst sätt. Men blir ju livrädd när det står att jag tilldelats en skötare. Vad fasen betyder det egentligen?
Citera
2019-11-06, 23:07
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Är du en fara för dig själv eller andra så är LPT något man använder sig utav, men nu verkar du ju inte vara det så det ska väl vara lugnt.
Citera
2019-11-06, 23:10
Medlem
Arvtants avatar
Öppenvårdsskötare brukar kunna innebära att du har en specifik person som har hand om dig på mottagningen. Och som du kan höra av dig till vid behov. Det är inget som i sig självt varesig ökar eller minskar risken för LPT.
Citera
2019-11-06, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arvtant
Öppenvårdsskötare brukar kunna innebära att du har en specifik person som har hand om dig på mottagningen. Och som du kan höra av dig till vid behov. Det är inget som i sig självt varesig ökar eller minskar risken för LPT.

Låter skönt att höra.

Blir ju sjukt nojig! Ångestfylld som man redan är.

Har aldrig tänkt på LPT innan men nu ska jag få ny läkare som jag ska träffa för första gången om 3 veckor. Har heller aldrig haft en skötare innan. Så bli sjukt nojig när de skriver sådär utan att ha pratat med mig. Jag har visserligen skrivit en massa brev till psykiatrin för att jag tycker att jag inte får adekvat vård efter att ha hamnat i ett tomrum när min lökare slutade och likaså haft kontakt med patientnämnden och klagat. Men skulle det kunna leda till en LPT?

Som jag skrev jag sköter mig själv. Är hel och ren. Inget psykotiskt eller självmordsbeteende. Bor med sambo och vår 2-åring. Min sambo förstår inte heller min oro säger han. Men vafan man blir ju supernojig
Citera
2019-11-06, 23:53
Medlem
Sköter du livet i vardagen, inte utgör fara för dig själv eller annan, samt har sjukdomsinsikt så har du bockat av förutsättningarna för att i princip omöjliggöra LPT. Man ska komma ihåg att tvångsvård är en temporär lösning. Utgångspunkten är alltid frivillig vård. Hjälp till självhjälp, kan man säga.
Citera
2019-11-06, 23:56
Medlem
Kniv-Yxas avatar
Du kan vara lugn, ingen vill sätta in dig på LPT.
Citera
2019-11-07, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruske
Loggade precis in och läste i min journal att överläkaren här på öppenvårdspsykiatrin i Sundsvall skrivit att jag har fått en "Öppenvårdsskötare" tilldelad.

Så sjukt nojig att jag ska få LPT. Kan inte släppa det. Jag har inga som helst självmordstankar eller att skada andra eller så. Jag har ett gäng personlighetsstörningar och ADHD och besväras allra mest av ångest/agorafobi och har därför hembesök av mobila teamet. Har bra sjukdomsinsikt och kämpar på med psykoterapi och medicin som tyvärr inte gett önskad effekt än.

Vad är risken för att få LPT? Jag klarar mig bra i vardagen och sköter mig så jag är inte "borta" på något som helst sätt. Men blir ju livrädd när det står att jag tilldelats en skötare. Vad fasen betyder det egentligen?
Som de andra skriver, det kommer inte bli LPT. Man får inte tvångsvård bara för att man mår dåligt. Man får erbjudande om vård. Allt bygger på frivillighet.

Din nya skötare är en fast kontaktperson i öppenvården helt enkelt. Var inte så misstänksam, vården är till för dig, de ska lyssna in och stödja dig så att du kan leva ditt vanliga liv.

Tänk inte så mycket på LPT, tänk på att du har rätt att må bra och rätt att få hjälp.

Lycka till!
Citera
2019-11-07, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Som de andra skriver, det kommer inte bli LPT. Man får inte tvångsvård bara för att man mår dåligt. Man får erbjudande om vård. Allt bygger på frivillighet.

Din nya skötare är en fast kontaktperson i öppenvården helt enkelt. Var inte så misstänksam, vården är till för dig, de ska lyssna in och stödja dig så att du kan leva ditt vanliga liv.

Tänk inte så mycket på LPT, tänk på att du har rätt att må bra och rätt att få hjälp.

Lycka till!

Tack för de lugnande orden!

Min man säger i princip samma sak men ångestfylld som man redan är så går man i taket

Jag har hembesök av SPOT här i hemmet. Inte för att jag inte kan ta hand om mig själv utan för att jag har väldigt svårt för att ta mig till psykiatrin.

Men ja, såhär när man sovit på saken så förstår man väll att LPT är till för helt andra klientel
Citera
2019-11-07, 08:42
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruske

En öppenvårdsskötare brukar tilldelas som en form av fast vårdkontakt/samtalskontakt i många fall. Det behöver inte betyda någonting annat än att du har fått en kontaktperson på din ÖVM. Se det som en förmån. LPT har strikta kriterier som du måste uppfylla.
Citera
2019-11-07, 09:43
Medlem
spyder123s avatar
Psykologi: allmänt --> Psykiatri och psykofarmaka
/Moderator
Citera
2019-11-07, 10:14
Medlem
Lpt är bara möjligt när:

1: Allvarlig psykisk störning
(i princip svåra psykoser)

2: Behov av dygnet runt vård (risk att skada sig själv eller andra)

3: Motsätter sig vården (så säger man att man vill ha vård så brukar det inte bli lpt om det inte är så att en tex manisk säger ja men förmodas neka medicinering)

Så du behöver med största sannolikhet inte oroa dig. En öppenvårdskontakt är bara just det: en fast kontakt som du kan vända dig till. Möjligen så har du fått det eftersom du anser att du inte får adekvat vård bla. Någon som har koll på alla andra vårdkontakter i princip.
Citera
2019-11-07, 10:19
Medlem
Port-charlottes avatar
Det är precis som de andra säger bara en kontakt så du vet vem du ska ringa om du undrar något,jag har en själv och tycker det funkar bra .lpt ska du inte vara orolig över ,ska vilja mycket till innan man får det. Jag har varit djupt nere och det har aldrig ens kommit på tals .jag hade torgskräck som du beskriver nått så djävulskt ,idag har jag inte det längre det.kbt hjälpte mig enormt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in